Klaagzang?

Vandaag is het zondag. Klokkengelui herinnert mij aan de kerk die bezocht moet worden. Velen zullen hun gang naar de verschillende kerken maken, deze dag. Sommigen één keer, anderen twee keer en er zijn er zelfs die vandaag drie keer hun kerk zullen bezoeken. Mijn zegen hebben ze. Hopelijk krijg ik ook hun zegen, ondanks dat ik geen kerk bezoek.

Het is een sombere zondag. Vanmorgen voor acht uur lonkte een stralend zonnetje maar die heeft al lang het veld geruimd voor een grijze lucht waaruit regen valt. In deze somberheid denk ik aan het afscheid nemen waarover ik het eerder gehad heb. Vele malen heb ik in mijn leven al afscheid moeten nemen van dierbaren en geliefden. Het verhaal over afscheid nemen zou ik nog vertellen. Vandaag is echter niet de dag die geschikt is voor dat verhaal. Ik realiseer me dat dit blog geen klaagzang moet worden. Een klaagzang zo zwaar, dat het lezen er van een verzoeking wordt.

Het leven biedt nog zoveel positiefs. Neem alleen het geluk wat Anna en ik delen in onze relatie. En het plezier wat we ieder beleven aan onze bezigheden. Anna schildert en knutselt. Vele mooie schilderijen en objecten heeft ze al gemaakt. In het verleden heeft ze ook veel geëxposeerd en verkocht. Anna is gaan schilderen nadat ze op haar dertigste geconfronteerd werd met een ernstige vorm van Multiple Sclerose. Het schilderen ging haar vanaf het begin erg goed af. Het geeft haar een goed gevoel van eigenwaarde. Immers, werken kan ze niet meer en ze wilde toch een zinvolle, bevredigende dagbesteding. Nou, die heeft ze gevonden. Dat maakt niet alleen haar gelukkig maar ook ik ben daar heel blij mee.
Nadat ik zelf de eerste jaren voor Anna heb gezorgd en slechts een beperkt aantal uren in de week kon werken, ben ik uiteindelijk voor mezelf begonnen. Met de start van een videoproductie-bedrijfje, kreeg ik ineens de vrijheid om mijn werkuren aan te passen aan de mogelijkheden van de dag. Naast die vrijheid beleefde ik vooral veel plezier aan het maken van filmpjes in opdracht. Ook de filmpjes die zonder opdracht gemaakt zijn, zorgden altijd voor veel plezier. Het filmen op locatie, in je hoofd al bezig zijn met de montage en het monteren van het eindproduct, geven veel voldoening. Uit het niets een product creëren. Het lijkt een beetje op wat Anna doet. Ook zij creëert uit het niets een eindproduct wat gewaardeerd wordt.

Nu mijn COPD mij meeneemt naar de meer gevorderde fase, worden de werkzaamheden voor mij te zwaar. Ik kan niet meer heen en weer lopen met een camera op mijn schouder. Gelukkig lukt het me om voor de enkele opdrachten die ik nog aanneem, freelance cameramensen in te zetten. Zij gaan met instructies op pad en leveren daarna de beelden bij mij af. Zelf doe ik dan de montage. Thuis beschik ik over de faciliteiten om video en audio te bewerken en te monteren. Echt ideaal is deze oplossing niet maar het is in ieder geval fijn dat op deze manier toch nog wat gedaan kan worden. En vond ik monteren altijd niet al het leukste deel van de productie?

HD videocamera

Sony MHS-PM1 HD

Omdat ik filmpjes maken zonder opdracht toch heel leuk vind, ben ik op zoek gegaan naar een mogelijkheid dit te realiseren. Die oplossing is gevonden in een kleine camera van Sony. De MHS-PM1 vond ik inmiddels alweer enige maanden geleden. Het is een HD camera die opneemt met een resolutie van 1920 x 1080 pixels en waarmee je foto’s kunt maken van vijf mega pixels. De data wordt weggeschreven op een Memorystick Duo en dat maakt het zeer eenvoudig de beelden naar elke computer over te zetten met een externe kaartlezer.
Door het kleine formaat kan ik deze camera prima hanteren. De draaibare lens maakt het mogelijk de camera plat neer te leggen met het schermpje naar boven. Stabiliteit is het gevolg. Best een fijne camera waarmee ik al heel wat filmpjes gemaakt heb. Voor de prijs hoefde ik ‘m niet te laten liggen en de kwaliteit is alleszins acceptabel. Tenminste, buiten. Voor binnenopnames is ‘ie minder geschikt. Al vrij snel ontstaat er ruis bij zwakker licht.

En zo blijf ik gewoon lekker bezig. Nog zoveel te doen en nog veel meer te beleven. Zo is er vanmiddag weer life muziek in de Prinsentuin. Als het een beetje meezit, ga ik daar weer even kijken. Meestal zijn dat leuke zondagmiddagen met uiteenlopende podiumacts.
Wat ik zeer binnenkort ook wil gaan doen is met Anna naar het Fries Natuurhistorisch Museum hier in de stad. Daarna leuk een hapje eten en weer naar huis. Tijd voor uitgebreide klaagzangen zal nog in voldoende mate komen. Voorlopig eerst maar weer eens de geneugten van het leven exploreren.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Klaagzang?

  1. Ik ben daar benieuwd naar. Gewoon filmen. Niet teveel gedoe. Ik doe dat graag met audio.

    En vergeet niet vanavond te genieten van Erwin Olaf vanavond als zomergast! Die zagen we nog een poos geleden in Den Haag in het fotomuseum. Mooi werk en zal misschien het een en ander vertellen over moderne fotografie.

  2. Margo zegt:

    Gisteren hier een reactie geschreven en toen was de tekst foetsie. Ik had even de fut niet opnieuw te beginnen, op de iPhone, maar je houdt het tegoed!

  3. wapperlog zegt:

    Daar ben ik wederom. Wat een grappig camera’tje! Kun je daar aardige filmpjes mee schieten?

  4. Givamo zegt:

    Zo, tweede kans! Wat een grappig camera’tje! Ik zag dat ze ook in paars en zilver te koop zijn. Kun je daar leuke filmpjes mee maken? Voorbeelden??

Geef een reactie

