Eerste hulp

Omdat ik toch wel erg moeilijk ademhaal, heb ik de longarts gebeld om te kijken of ik een afspraak kon maken. De assistente heeft me een aantal vragen gesteld en gezegd dat ze het met de longarts zou opnemen en mij terug zou bellen.

Het advies was dat ik me aanmeld bij de eerste hulp van het ziekenhuis. Daar zou ik dan onderzocht worden en mogelijk worden doorgestuurd naar de verpleegafdeling longziekten. Een tasje met wat eerste benodigdheden meenemen, was dus wel handig om te doen.

Getverderrie, ga ik weer. Hoe lang is het nou geleden dat ik voor het laatst een paar dagen in het ziekenhuis was? Vijf, zes weken? Leuk is anders en ik heb er ook helemaal geen zin in. Het gaat ineens zo hard allemaal. Nou ja, eerst maar naar de eerste hulp om te kijken wat ze daar te zeggen hebben.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht. Bookmark de permalink .

4 reacties op Eerste hulp

  1. Margo zegt:

    Sterkte, hopelijk valt het mee en mag je weer naar huis!

  2. Net te ver vooruit denken.

    Alles wat je letterlijk en figuurlijk kan benauwen moet je vermijden. Maar voor mij is dat makkelijk praten. En dat weet je zelf ook. Maar toch wilde ik het zeggen.

    wu-wei misschien? Een beetje meegeven met de flow der dingen en tegengestelde bewegingen links laten liggen? Laat je meevoeren. Je lichaam is je gids. Je kunt niet anders. Alle kracht voor jou!

    • oogwerkdotnl zegt:

      Wu-wei. Ik laat me gidsen door mijn lichaam. Drijvend op de flow laat ik tegengestelde bewegingen links liggen. Ook al zou ik anders kunnen, jouw advies neem ik ter harte. Dank je, Marco. Fijn dat je gezegd hebt wat je wilde zeggen. 🙂

Geef een reactie

