Twee stappen vooruit, één stap achteruit

De dagelijkse herstelroutine wordt vandaag wreed doorbroken. Waar ik me eerder vanaf dinsdag iedere dag een piepklein stukje beter voelde, is van dat piepkleine stapje vandaag helemaal niets te merken. Het tegenovergestelde neem ik zelfs waar. Na een aantal stappen vooruit, zet ik vandaag toch echt weer een stap achteruit.

Mijn ademhaling zit een stuk hoger dan gisteren. Het inademen is korter en zwakker. Ook het uitademen stagneert enigszins. Dit resulteert in een minder gevoel van algemeen welbehagen. Best wel onprettig dus. Nu verwacht ik niet direct dat deze trend zich voortzet. Waarschijnlijk gaan er vanaf morgen weer twee stappen vooruit gezet worden. Mocht het zo zijn dat de trend twee stappen vooruit, één stap achteruit wordt, dan blijft er toch vooruitgang in zitten. En die vooruitgang is waar ik het voor doen.

Ik teken er voor, twee stappen vooruit, één stap achteruit. Komt u maar, stap, stap, stap…

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Twee stappen vooruit, één stap achteruit

  1. Margo zegt:

    Goedenmorgen! How is life in’t zaikenhoes? Gaat het de goede kant op? Vermaak je je tussendoor nog een beetje? Veel beterschap!

    • oogwerkdotnl zegt:

      Sorry dat ik niet eerder reageerde. Wel fijn dat je aan me denkt. Gelukkig is de tijd wel soepel omgegaan in het ziekenhuis. ’s Morgens lekker rustig aan en na de lunch beetje internetten met MacBookje in de hal beneden. Nog steeds geen WiFi op de verpleegafdelingen. Hoe vorige eeuw kan een ziekenhuis zijn?
      ’s Avonds een filmpje op de MacBook of wat lezen. En vooral veel rust. 🙂

Geef een reactie

