Het sterke lichaam

Vaak denk ik aan mijn kapotte longen. De gedachte aan foutjes in het ontwerp van het lichaam kan ik dan niet onderdrukken. Het zijn natuurlijk niet alleen mijn kapotte longen. Ook de Multiple Sclerose die Anna op dertig jarige leeftijd velde, geven een sterke indruk van een slecht ontwerp. Zo zijn er vele aandoeningen die deze gedachte sterken. Kanker, Aids, Parkinson en noem maar op. Het ontwerp van het menselijk lichaam kenmerkt zich door vele hiaten.

Longen

De longen

En toch, als ik dan zie wat mijn lichaam doet met slechts 20% longcapaciteit. Hoe ik eerder in het verloop van mijn COPD nog zeer actief was. Met groepen op pad om ze te begeleiden tijdens Hikes van 10.00 tot 17.00 uur een grote afstand overbruggend met verschillende onderdelen als b.v. steppen, skeeleren, kanoën, zeilen, ponton peddelen, wandelen, vlotten bouwen en noem maar op. Hoe ik met al mijn beperkingen toch keer op keer mijn lichaam kon dwingen tot prestaties die mijn longarts voor onmogelijk hield. Door het toepassen van trucs en aanpassingen steeds opnieuw grenzen weten te verleggen. Natuurlijk beschikte ik destijds over meer dan 20% longcapaciteit maar die capaciteit was toen ook al sterk verminderd.

hart

Hart

Ook nu nog, nu ik daadwerkelijk over maximaal 20% longcapaciteit beschik, lukt het mij nog steeds mijn lichaam te verleiden tot prestaties die eigenlijk niet meer mogelijk zouden moeten zijn. In mijn geval zijn het de longen die het laten afweten. Waar die longen het laten afweten, wordt een deel van die taak overgenomen door het hart. Door harder te werken, lukt het mijn lichaam om toch weer over voldoende zuurstofrijk bloed te beschikken wanneer dat het hardst nodig is. Natuurlijk betekent dit niet dat ik gewoon kan blijven doen wat ik altijd gedaan heb. Wel betekent het dat ik meer kan dan ik eigenlijk zou moeten kunnen.

Het sterke lichaam. Mijn sterke lichaam. Waar mijn lichaam me in de steek laat, is het datzelfde lichaam wat mij weer nieuwe hoop geeft. Dat sterke lichaam wat mij door de crisis helpt. Mijn sterke lichaam wat mij dag na dag doet opstaan en verder leven. Mijn sterke lichaam wat mij doet verder leven alsof er niks aan de hand is. Dat sterke lichaam, aangedreven door een sterke geest. Een onoverwinnelijke combinatie. Een sterke geest en het sterke lichaam.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

