De flow

Het was heerlijk wakker worden, vanmorgen rond half tien. De zon scheen de woonkamer in en het beloofde een stralende dag te worden. Alles leek de paniek van de vroege ochtend weg te willen werken. Even na zessen vanmorgen werd ik namelijk wakker vanwege ernstige ademhalingsproblemen. Het lukte mij niet de ademhaling zelf weer onder controle te krijgen. Gelukkig werd Anna na mijn eerste roepen wakker en haar lukte het natuurlijk wel weer mij tot kalmte te manen en op die manier mij er toe aan te zetten mijn normale ademhalingsritme te hervinden. Waarom lukt haar steeds opnieuw wat mij maar zelden lukt?

Kabouter spillebeen op een rood met witte stippen paddestoel

Rood met witte stippen

Na de paniek zijn we beiden nog even heerlijk in slaap gevallen en om half tien werd ik dus weer wakker. De zon lachte mij tegemoet en de stralende herfstdag was niet slechts een belofte. De hele dag is het vandaag een stralende herfstdag gebleven. De herfst. De herfst met al haar bekoringen. De vochtige spinnenwebben in de ochtenddauw, de paddestoelen in diverse kleuren en vormen, de bewegingen van de trekvogels en de meest prachtige tinten en kleurschakeringen welke de bomen aan ons openbaren.

Nadat Anna en ik rond elf uur de brunch genuttigd hadden, is Anna naar beneden gegaan om in haar werkruimte nog wat te schilderen en te werken aan de installatie die ze af wil hebben. Deze komt namelijk in het atrium te staan en de plaatsing daarvan zal binnenkort plaatsvinden. De laatste werkzaamheden moeten er nu dus wel aan uitgevoerd worden om het geheel op tijd klaar te hebben. Als de installatie geplaatst is, zal ik er een foto van maken om hier te tonen en er iets over te vertellen.

Spinrag in ochtenddauw, dauw, spinnenwebben

Spinrag in de ochtenddauw

Terwijl Anna beneden aan het werk was, ben ik de deur uitgegaan. Eigenlijk wilde ik z.g. giftcards kopen voor de iTunes Music- en AppStore. Dit is er echter niet van gekomen. Wel ben ik heerlijk buiten geweest om te genieten van het weer en de tijd van het jaar. Achter de wijk Aldlân bevindt zich een eilandje, genaamd de Froskepôlle. Aan de zuidkant van de Froskepôlle loopt het Prinses Margrietkanaal en de rest van het eiland is ook door water omgeven. Logisch, anders was het geen eiland, natuurlijk. Het eiland is ’s zomers drukbezocht. Drukbezocht door recreanten uit de stad en druk bezocht door bootjesmensen die met bootje over het Prinses Margrietkanaal varen en de Froskepôlle aandoen als ze het zien liggen. Nu het recreatieseizoen op z’n laatste benen loopt, is de drukte op het eilandje enorm afgenomen. Het is weer een waar genoegen er in alle rust wat tijd door te brengen. Luisterend naar de vogels, kijkend naar de huppende konijntjes, genietend van de weelderige vegetatie en zwevend op de klotsende geluiden van het water rondom het eiland. Dergelijke bezoekjes zijn altijd rustgevend voor mij. Het geeft ruimte in mijn hoofd. Ruimte voor andere dingen dan zorgen en dagelijkse rompslomp. Ruimte voor mooie gedachtes. Ruimte voor ontspanning en bovenal, ruimte om mezelf mee te laten voeren op de flow.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

