De zorg van rechts

Vanmorgen zat ik ineens weer volkomen zonder lucht. Hap, hap, hap, als een vis op het droge. Gelukkig kon ik nog net de kraan van mijn zuurstofflesje opendraaien en de neusbril opzetten. Mijn COPD is al net zo grillig als de politiek en na de berichtgeving over het “nieuwe” kabinet, begonnen mijn zorgen toe te nemen.

Zorg zou niet politiek afhankelijk moeten zijn. Zorg is vàn ons allemaal en ook vóór ons allemaal. En zeg nou niet dat afhankelijkheid van zorg een keuze is want dat bestrijd ik ten zeerste.
Zo hadden wij vijftien jaar geleden in Pieterzijl een buurman die geen zorgverzekering had. De reden hiervoor was simpel; hij wilde niet ziek worden. Tja, zo lust ik er nog wel een paar maar voor hem was dit zo klaar als een klontje. Als hij niet ziek wilde worden, dan werd hij ook niet ziek. Met andere woorden, het ligt aan jezelf of je wel of niet ziek wordt. Voor Anna, die toen al aan een ernstige vorm van Multiple Sclerose leed, was dit natuurlijk een keiharde klap in haar gezicht. Het zou haar eigen schuld zijn dat ze MS gekregen heeft? Nee, natuurlijk niet. Als er iemand beter zou kunnen worden door keihard je best te doen, dan is Anna wel. Haar altijd en eeuwige positieve instelling, haar optimisme en haar voortdurende vrolijkheid, ondernemerszin en doorzettingsvermogen zouden de MS al lang en breed op achterstand geplaatst hebben als dit op die wijze mogelijk zou zijn. Nee, als er één haar best deed, is het Anna wel. Die buurman van destijds behoorde tot een soort waarmee ik het niet echt kan vinden. Ziek zijn een keus. Ha! Dat klinkt een beetje als de VVD die feitelijk zegt dat succes een keuze is. Alle kansarmen en mensen die hun leven onmogelijk op de rails kunnen krijgen en/of houden daarmee in het strafbankje plaatsend. Eigen schuld, dikke bult. Succes is een keuze en als je niet kiest voor succes, dan heb je het zelf gedaan.

Zorg is er voor ons allemaal. Want geloof me, gezonde medeburgers, ook jullie kunnen van het ene moment op het andere kwijlend in een rolstoel terecht komen. Daarvoor is niet veel meer nodig dan een, al dan niet dronken, automobilist op de verkeerde plaats en het verkeerde tijdstip. Boem… en u wordt geschept, loopt een zuurstoftekort in uw hersenen op en komt uiteindelijk uit uw coma met niet aangeboren hersenletsel. Kwijlend in een rolstoel voor de rest van uw leven. En o.a. voor die gevallen hebben we “de zorg” in Nederland. Zorg die dus niet politiek afhankelijk zou moeten zijn.
Balkenende is er een beetje mee begonnen. Onder zijn bewind verdwenen talloze mensen uit de WAO. Mensen die soms inderdaad ten onrechte in de WAO zaten maar ook heel veel mensen die echt niet kunnen werken vanwege een chronische aandoening of handicap. Zij verdwenen in de bijstand voor de rest van hun leven. Ook de zorg werd afgebroken onder zijn bewind. Veel meer taken zouden moeten worden ingevuld door familie, vrienden, bekenden en buren. De nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning werd ingevoerd. Al deze zaken bij elkaar vormden een enorme bezuiniging voor het kabinet. Hervorming gaat immers altijd over bezuinigen. U bent ziek? Dan heeft u een probleem en dan lost u dat zelf maar op. Het is uw leven. Van solidariteit is nauwelijks sprake meer. De zwakkere in onze samenleving zal niet langer de hand boven het hoofd gehouden worden. Hij redt zijn eigen kont maar. Dat geldt niet alleen voor chronisch zieken en gehandicapten maar ook voor psychiatrisch patiënten en sociaal zwakkeren.

Nee, zorg zou niet politiek afhankelijk moeten zijn. Zorg is rechts noch links. Nee, foutje. Zorg zou rechts noch links moeten zijn. Helaas is de werkelijkheid anders. Ik ga hier geen pleidooi houden voor of links, of het midden of voor rechts. Ik wil hier een pleidooi houden voor de zorg. Punt. De zorg die vàn en vóór ons allemaal is en waar we allemaal, vroeg of laat, misschien wel eens gebruik van moeten maken. Misschien ook wel niet maar dan ben je een enorme mazzelaar en dat moet je je dan ook wel goed realiseren.

Er staat een rechts kabinet voor de deur van het parlementsgebouw. Het staat te trappelen om naar binnen te gaan en de touwtjes in handen te nemen. Enkele plannen zijn al bekend geworden. Natuurlijk komt er het algehele burkaverbod. Ook hoofddoekjes worden verboden bij de politie en voor Officieren van Justitie en de Rechterlijke Macht. Keppeltjes, het dragen van kruisjes en andere religieuze uitingen worden buiten beschouwing gelaten. Genoemde maatregelen treffen uitsluitend de Nederlandse Moslims.
O ja, de Wajong wordt ook afgeschaft. Jong gehandicapten die in deze arbeidsongeschiktheidsverzekering horen, moeten massaal de bijstand in. Voor de rest van hun leven overgeleverd aan de grollen van (rechtse) politieke machthebbers.
Goed nieuws is er ook. De studenten houden hun basisbeurs. Zij die meer dan een jaar studievertraging oplopen, moeten de basisbeurs evenwel terug betalen. En natuurlijk is er goed nieuws voor de rijkere autobezitter. Zijn dure, met veel te zware, brandstof verslindende motor uitgevoerde bolide, moet wel lekker door kunnen rijden. Er komt meer asfalt in Nederland.

De oplettende lezer had het al een tijdje in de gaten. Ik houd m’n hart vast. Ik houd m’n hart vast voor de zwakkeren in onze samenleving. Zij zijn het die de klappen gaan krijgen van dit rechtse kabinet wat aanstaande is. Mijn hoop is gevestigd op de enkele, overgebleven christenen in het CDA. Dat Maxime V. niet één van hen is, moge duidelijk zijn. Maxime V. vertegenwoordigt de spreekwoordelijke slang. Maxime V. en zijn rechtse vriendjes bieden ons de zorg van rechts.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op De zorg van rechts

  1. Marja zegt:

    Beste Hans,
    Een heel goed stuk. Je verwoordt precies mijn grote ZORGEN over de zorg. En met mij waarschijnlijk (zo ongeveer) de helft van de inwoners van Nederland, die zich hierover eveneens wel beZORGd maken.
    Is dit dan waar de andere helft, n.l. rechts Nederland zich de vingers bij aflikt…? Dat zou toch wel erg beschamend zijn; in wat voor land zijn we toch terechtgekomen? Ja, zoals jij schrijft, het is inderdaad te hopen dat er binnen het CDA nog ergens een paar echte christenen zijn overgebleven. En misschien ergens nog een handjevol sociaal bewogen mensen die zich nog wel willen bekommeren om de zwakkeren in onze samenleving. Laten we die hoop vooral maar niet verliezen…
    Met warme groet, Marja

  2. oogwerkdotnl zegt:

    @Marja
    Hartelijk bedankt voor je roerende reactie. Vooral dat van de andere helft van Nederland vind ik een sterk stukje. Het zal toch niet waar zijn? Nou, al hoop ik het niet, ik durf er mijn hand niet voor in het spreekwoordelijke vuur te steken.
    Misschien dat die andere helft hier voor zichzelf wil spreken?

  3. Dick zegt:

    Een geruststelling voor mensen die zich net als ik nogal eens zorgen maken over de richting van onze zorg: kosten nog moeite worden gespaard om de kwaliteit te meten zodat we die kunnen verbeteren; men meet zich een slag in de rondte.
    Er wordt dus hard aan gewerkt aan die kwaliteit: http://dimasplace.wordpress.com/2011/08/04/zorgwekkend-of-wat/

    vr. gr. Dick

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Dick

      Het spijt me enorm Dick maar dit stelt me allerminst gerust. “Men meet zich een slag in de rondte.” en “Kosten noch moeite worden gespaard om de kwaliteit te meten zodat we die kunnen verbeteren.” Hoe kun je in je naïviteit denken dat dit geruststellend zou zijn.
      Laat al die kosten en meoite liever ingezet worden voor daadwerkelijke zorg. De kwaliteit holt zienderogen achteruit. En weet je hoe dat komt, Dick? Dat komt omdat die clown en die rat daar in Den Haag andere, snode plannen hebben met de belastingcentjes die in grote getale binnenstromen. Er hoeft helemaal niet bezuinigd te worden. Er is geld zat. En onze staatsschuld stelt helemaal niks voor. Is slechts een fractie van ons BNP.

      Nee, de bezuinigingen die door onze nationale clown en z’n vriend rat doorgevoerd worden, zijn om vieze plannetjes te financieren. Onbemande vliegtuigjes, b.v. O, en ook bemande zoals de peperdure maar o zo slechte JSF. Want ja, we moeten wel bij het failliete Amerika in de kont blijven kruipen. Zo hebben die clown en die rat nog veel meer snode plannen. En al dat geld wat die clown en die rat nodig hebben, wordt weggeplukt bij de zorg, sociale zekerheid, ouderen beleid en beleid voor chronisch zieken en gehandicapten. Precies Dick, de zwaksten in onze samenleving. Zorgtoeslag wordt steeds minder straks, huurtoeslag is bedoeld te verdwijnen maar begin niet over de hypotheekrente aftrek voor de grootverdieners want nee, die hebben dat hard nodig. Je weet niet wie die clown en die rat zijn? Dat zijn Neerlands grootste criminelen de heren Mark R. en Maxime V.

      Je ziet Dick, “Er wordt dus hard gewerkt aan die kwaliteit.” Word eens wakker, Dick! Of nee, ga maar weer lekker slapen… Als jij het maar goed hebt.

  4. Dick zegt:

    Best Hans,

    Ik vermoed dat je de stukjes die ik op mijn blog over de zorg (waarin ikzelf overigens werkzaam ben) schreef niet of in ieder geval niet goed gelezen hebt. Als je dat wel zou doen zul je zien dat waar ik woorden of termen als ‘geruststelling’ of ‘vertrouw maar op onze onbegrensde geautomatiseerde en geprotocolliseerde deskundigheid’ gebruik, dat bol staat van de ironie. Ook zul je dan ws. wel bevroeden dat ik als werker in de zorg nogal wat inhoudelijk constructieve kritiek, die iets heus verder en iets dieper gaat dan de gangbare oppervlakkige kretologie, heb op diezelfde zorg. Dat samen met de uiterst karige beloning die ik daar maandelijks voor in ontvangst mag nemen (het zou me niets verbazen als dat minder dan jouw uitkering zou blijken) maakt je laatste opmerking van ga maar weer lekker slapen…als jij het maar goed hebt, volkomen misplaatst of op zijn minst een beetje erg dom.
    Je reactie klinkt nogal bozig en verontwaardigd terwijl ik denk dat we globaal gesproken een zelfde houding en mening over die zorg delen.

    Maar ik zou zeggen als het onderwerp je interesseert, lees dan mijn stukjes over zorg eens en dan ben ik ook altijd geïnteresseerd in inhoudelijke reacties daarop.
    Enigzins tot mijn spijt krijg ik hier echter zelden inhoudelijke reacties op.

    http://dimasplace.wordpress.com/tag/zorg/

    met vriendelijke groet, Dick

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Dick

      Dag Dick,

      Met “… als jij het maar goed hebt”, bedoelde ik geenszins jouw inkomen. Ik ben zeer goed op de hoogte van de verdiensten in de zorg. Maar even ter verduidelijking, jouw inkomen is echt wel meer dan de uitkeringen die mijn echtgenote en ik samen ontvangen. Van de WAO van mijn echtgenote kunnen we niet eens de vaste lasten betalen en van de aanvullende bijstandsuitkering kunnen nauwelijks eten. Maandelijks komen we dus geld tekort en hoe ik dat allemaal rechtbrei, kan ik maar beter niet in de openbaarheid gooien. 🙂

      • Dick zegt:

        Hoi Hans,

        Ik las die laatste zin van je, welbeschouwd, ook niet zozeer in de zin van inkomen maar meer in de zin van een algemene houding van onverschilligheid tegenover het lot van anderen. Een houding waar ik, dacht ik, geen blijk van geef maar zelf nogal eens kritiek op lever. Dat is dan ook zo’n beetje de teneur van mijn reactie op die bewuste zin.

        Groet en sterkte, Dick

Geef een reactie

