Dag in dag uit

Het leven gaat voorlopig gewoon door. Alle veranderingen en toenemende beperkingen ten spijt. Dag in dag uit. Het leven gaat door. Met alle plezierige en vervelende gebeurtenissen. Veel beleef ik momenteel niet. Mijn COPD houdt zich aardig rustig. Toch merk ik dat ik langzaam achteruit blijf gaan. Dit heeft tot gevolg dat mijn leven kleiner wordt. Nu ook de temperaturen gaan dalen, zal mijn leven de komende maanden zich steeds meer binnenshuis gaan afspelen. Niet alleen binnenshuis maar vooral ook thuis.
Nu is het gelukkig altijd zo geweest dat ik mezelf prima vermaken kan maar toch is het niet mijn eerste keus om veelvuldig thuis te moeten blijven. Ik ben wel iemand van contacten. Omgang met anderen ter inspiratie, stimulatie en motivatie, vind ik wel fijn. Natuurlijk kan ik de deur uit met de taxi. Mezelf opsluiten is dus niet noodzakelijk.

Dat het steeds slechter gaat merk ik aan de gevolgen van de COPD. Mijn luchtpijp voelt vaker alsof die helemaal dicht zit. Dat ademhaling bijna niet meer mogelijk is. Hiervoor heb ik medicijnen die met behulp van luchtdruk verneveld worden waarna ze ingeademd moeten worden. Deed ik dit aanvankelijk hooguit twee maal daags, tegenwoordig doe ik dit toch gauw vier keer per dag. Ook merk ik dat mijn mogelijkheid tot inspanning steeds korter wordt. Lopen is alleen nog maar mogelijk over wel heel korte afstand. Beweging blijft gelukkig wel mogelijk als de bewegingen niet al te groot zijn en niet met teveel ledematen tegelijk. COPD kan uiteindelijk zelfs leiden tot bijna niet meer kunnen bewegen zonder in ademnood te geraken. Of je dan nog steeds van ‘leven’ kunt spreken, meen ik te mogen betwijfelen.

Mijn eigen beperkingen zorgen wel voor noodzakelijke aanpassingen in mijn werk. Zo kan ik mijn werkzaamheden voor Oogwerk Media niet meer uitvoeren zoals ik die zou willen en moeten uitvoeren. Filmen op locatie lukt me niet meer. Netwerken in de zin van het bezoeken van diverse bijeenkomsten is zo goed als onmogelijk geworden. Niet ongelimiteerd kunnen lopen beperkt mij enorm in mijn handelen. Om Oogwerk Media toch draaiende te houden, probeer ik de werkzaamheden te verleggen naar monteren voor andere productiebedrijven of ZZP-ers. Ook de toenemende vraag naar digitale visitekaartjes biedt mogelijkheden. Veelal wordt de content door de klant zelf aangeleverd. De werkzaamheden die overblijven om de productie van digitale visitekaartjes gedaan te krijgen, kan ik met mijn beperkingen nog prima doen.

In mijn dagelijkse doen en laten zijn ook veranderingen nodig om niet in de problemen te raken door mijn beperkingen. Zo zal ik heel gefaseerd moeten handelen. Goed plannen maakt alles ook een stuk eenvoudiger. Rustig aan, niet alles tegelijk en achter elkaar willen doen. Voor iemand die van doorpakken houdt, is dat best moeilijk en regelmatig breng ik mezelf nog in de problemen door te vergeten dat ik een ernstige vorm van COPD heb. Ik moet mezelf er voortdurend op wijzen. Net zo lang tot het volledig in mijn DNA ingebakken zit. Dag in dag uit.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

