Saterdaynight

Herman Brood and his Wild Romance. Als jonge speedfreak woonde Herman in de stad Groningen, vlak bij het mooie gebouw van het toenmalige Nieuwsblad van het Noorden aan het Zuiderdiep. Dit was nog voor de Wild Romance tijd en de grote hit “Saterdaynight” was mogelijk latent al wel aanwezig in het muzikale brein van Herman maar niemand kende de hit destijds.
Het was na het geflopte Amerika avontuur dat Herman groot doorbrak in Nederland en de hit Saterdaynight was daarbij een geoliede kruiwagen naar succes. Zijn optredens in veelal kleine accommocdataies waren steevast een bruisende fontein van stromende energie. Stilstaan was voor het toegestroomde publiek onmogelijk en bewegen en dansen waren onvermijdelijk.

Het is nu Saterdaynight. Zaterdagavond in het Medisch Centrum
Leeuwarden. Bruisende energie is hier niet gevinden. De mensen die hier vannacht niet blijven, verlaten het gebouw via de hoofdingang. Deze wordt om 21.00 uur afgesloten en het gebouw is dan
uitsluitend via de spoedeisende hulp te betreden en te verlaten. De overdag gevulde ontvangsthal met restaurant en terras, ligt er nu
verlaten bij. In de winkelpromenade zijn de rolluiken alle neergelaten en de anders zo uitnodigende winketjes tonen nu een sombere, verlaten aanblik. Een jonge vader met drie kleine kinderen verlaten als laatsten het gebouw en een vriendelijke man van de beveiliging laat hen via een zijdeur naar buiten. De grote draaideur is al buiten werking.

Saterdaynight at The Medical Centre Leeuwarden. Donderdag een week geleden ben ik hier gekomen. Negen dagen maak ik nu alweer gebruik van de gastvrijheid van het MCL. Het streven is na het weekend weer voorzichtig aan huiswaarts keren te denken. Nu het beleid veranderd is, durf ik weer wat positiever aan thuis te denken.
Op mijn aandringen is toch een antibioticum ingezet naast de prednisolon. Natuurlijk ben ik nu niet ineens weer helemaal opgeknapt. Wel voel ik tenminste enige lichte vooruitgang sinds donderdagmiddag gestart is met penicilline. Als deze vooruitgang doorzet, denk ik dinsdag wel weer naar huis te kunnen.

Zo langzamerhand begin ik aardig te verlangen naar de warmte van ons appartement. Het verlangen naar de warmte en liefde van mijn Bella is nog groter. Natuurlijk komt ze regelmatig op bezoek en bellen doen we gedurende de dag een aantal keren. Maar lieve mensen, wat mis ik Bella’s aanwezigheid en wat zal zij mij missen.
Al dat gemis zal de hereniging alleen maar een stuk aangenamer maken.

Deze Saterdaynight vordert gestaag en zal straks ongemerkt overgaan in de zondagochtend. Lekker ontbijten, wassen en aankleden en, voor hen die daar behoefte aan hebben, gelegenheid om naar de kerk te gaan.

Ik ga eerst nog op zoek naar wat vertier voor deze Saterdaynight. Ah, ik hoor hakjes komen aantrippelen. Wat gaat dat geluid brengen? Een mooie dame die er niet meer uit kan. Ze komt naar me toe -mmm…, wat ruikt ze lekker- en nadat ik haar gewezen heb op de grote, comfortabele banken om de nacht door te brengen, schudt ze haar wilde haren en lacht haar prachtige tanden bloot. Ondanks dat het ijs gebroken is maakt ze graag gebruik van mijn uitleg hoe het gebouw te verlaten via de spoedeisende hulp.

Saterdaynight. Met dit vluchtige contact zal ik het vanavond moeten doen. Like ships passing by in the night.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Saterdaynight

  1. Ik heb Herman in Groningen ooit zien optreden. Ik bleef met de band, MAM, slapen in De Doelen. We traden op in de Stadsschouwburg voor KRO tv. Bart Chabot was er ook. Na afloop gingen stappen met Frank Boeien. Zijn drummer toetertijd speelt nu bij Blof. Ik moest Hargd Haags van hem lullen dan kwam ‘ie niet meer bij. De hele avond was er een leuke meid in de buurt. Eenmaal buiten op straat, rond een uur of 4 in de nacht, zei ze: “nee, je kunt niet met mij mee, mijn vriend is thuis”.

    Dat was toen. Een mens verandert.

    Hou vol daar! Het zoete verleden brengt je overal vandaag de dag.

  2. Kees Nieuwpoort zegt:

    Ja Saterdaynight Night .Toen het ging lopen was er maar voor één dopeliefhebber plaats in de Wild Romance. Gerrit, een basbeul te horen op de eerste LP Street is een buurman van me. Speelt tegenwoordig weer een beetje gitaar, een Fender Strat giert en huivert door de straat. Maar het brood was toch volgens Gerrit vaak een half broodje en die gooien ze blijkbaar weg voordat ze gaan schimmelen. Enfin ik heb hem voordat ‘ie bekend werd op feestjes in Huize Maas en bijv. De Koffer in de Oosterstraat gehoord en gezien (met die Gerrit, je kent hem dacht ik). Dat was een zeer strak speedy bandje. Maar kameraad snel weer thuis bij ya bella.Moi Kees N.

Geef een reactie

