Glasvezel brengt de wereld thuis

Mijn wereld is kleiner geworden, de afgelopen twee jaar. Door verslechtering van mijn longen, ben ik steeds meer op huis aangewezen. Gelukkig is er internet. Bij Anna had ik al gezien hoe internet een kleiner wordende wereld weer kan vergroten. Lotgenoten contact, contact in het algemeen, aankopen van kleding, kunstenaarsbenodigdheden als verf, doeken, kwasten en andere materialen, kadootjes, CD’s, boeken, DVD’s, (huid)verzorgingsproducten en noem maar op. De postbode is hier kind aan huis.

De ontwikkeling is hard gegaan. Onze eerste internetaansluiting kwam ooit binnen met een 14k4 modem. Dat is lang geleden. Een foto werd destijds lijn voor lijn opgebouwd. Ergerlijk. Al snel vorderde de techniek tot de 25 MB kabelverbinding die we nu hebben. Net als ADSL, is ook de kabel asymmetrisch. Dit betekent dat downloaden veel sneller gaat dan uploaden. Omdat ik nogal wat upload, stoort mij dat mateloos. Uploaden voor websites en uploaden naar de Cloud als backup. Traag.

Vandaag is de firma Glashart begonnen met het aanleggen van glasvezel naar ons appartementencomplex. In een kabelgoot onder de grond worden veertig stukken glasvezel gelegd voor onze vleugel van het complex. Over niet al te lange tijd zal de glasvezelkabel ons appartement binnenkomen. Met een nieuw modem kunnen we dan gebruik gaan maken van een snelle verbinding die ook nog eens symmetrisch is. Up- en downloaden met dezelfde snelheid. Heerlijk lijkt me dat. Daar heb ik echt op gewacht en binnenkort is het dan zo ver.

De wereld zal binnenstromen via die glasvezelkabel. Niet alleen de wereld van internet maar ook de wereld via de televisie. Meer mogelijkheden zullen binnen handbereik komen. Diverse nieuwe diensten zullen via de glasvezelkabel aangeboden worden. Mogelijk dat ook de wereld van domotica gebruik gaat maken van die glasvezel kabel. Ik zie mogelijkheden te over en ik ben ongetwijfeld niet de enige.

Mijn COPD is niet alleen chronisch maar ook nog eens progressief. Mijn toekomst zal zich steeds meer binnenshuis afspelen. Nu kan ik nog wel wat buiten komen met mijn scootmobiel. Als straks eventueel iedere beweging teveel wordt, zal ook dat tot de onmogelijkheden gaan behoren. Aanleg van glasvezel is daarom voor mij uitermate welkom. Snelheid en toegenomen mogelijkheden zullen het leven alleen maar veraangenamen. Niet alleen mijn leven maar natuurlijk ook het leven van mijn vrouw Anna. Beiden maken we nu al veelvuldig gebruik van internet. Ons netwerk is altijd online. Sinds we nu alweer anderhalf jaar kleiner wonen hebben minder computers in gebruik. In de woonkamer staat een Mac Pro en bij het bed in de slaapkamer staat een recente iMac. Ook slingert er een iPad rond voor het ultieme gemak. Handzaam, lekker licht en overal te gebruiken. Die iPad is werkelijk een uitkomst. Ik gebruik ‘m dagelijks op diverse plekken in huis. Om te internetten, e-mailen, films te kijken, twitteren, weblogs te schrijven en uploaden, taken bij te houden en natuurlijk om zo af wat te gamen. Nou ja, een echte gamer ben ik niet. In mijn geval is het meer een spelletje doen, ha, ha, ha.

Met de komst van de glasvezel zullen die Macs in huis een snellere verbinding met de buitenwereld krijgen. Niet alleen sneller maar dus ook symmetrisch. Een warm welkom voor glasvezel want glasvezel brengt de wereld thuis. Kom maar door met dat glas.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Glasvezel brengt de wereld thuis

  1. Margo zegt:

    Bij ons is de glasvezelkabel begin dit jaar ook aangelegd. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ermee moet doen. Ik wil best alles sneller, maar wil mijn eigen provider xs4all houden. Die iPad begint ook steeds meer te lonken.
    Internet is een uitkomst voor mensen die, om welke reden ook, aan huis gebonden zijn. En voor mensen die geliefden in een ver buitenland hebben. Ik heb een broer die, toen wij internet kregen, zei: wat moet je daar nu mee?? Jij kent ‘m ook, die broer.

  2. oogwerkdotnl zegt:

    Kan xs4all geen internet via die glasvezelkabel aanbieden? Zou ik even vragen. Die lonkende iPad zou ik gewoon in huis halen. Wat een gemak, zo’n handzaam ding.

    En die broer, dat zal die broer zijn die zich nu geen leven meer kan voorstellen zonder internet. Ach ja, ook ik heb mij tot begin jaren ’90 afzijdig van computers gehouden. Maar toen snel daarna de eerste Mac bij ons in huis kwam als vervanger van een IBM met Windows (waar ik nooit vrienden mee geworden ben), volgde internet heel snel. Zowel Anna als ik kunnen sindsdien niet meer zonder Macs en internet.

  3. Kees Nieuwpoort zegt:

    Snel die vezel geen getroizzol. Zo mag ik het graag horen alle dingen die het leven vergemakkelijken. Zeker in je dominus, hebben jullie al een aardig dominicum. Zo te lezen ben je in een betere stemming dan je vorige melding deed vermoeden. Groeipijnen? Ga toch liever gamen, hoef je ook niet in de spielgels te kijken, heb ik ook al lang niet meer gedaan, hahaha. In ieder geval fijn dat je weer thuis bent en er nog wel wat te beleven is dus…! Houden zo, ben benieuwd, vive le Mac, moi, Kees N.

  4. Jantien zegt:

    Ook ik loof het Internet. In 1985 riep ik nog heel aanstellerig dat ik ‘het contact met het papier niet wilde verliezen’, nu ben ik maar al te blij met de zegeningen van Internet en e-mail. Dank zij e-mail zijn mijn dagen – ondanks mijn COPD – op een nuttige en uitdagende manier gevuld dankzij een redacteurschap bij onze regionale kabelkrant. Maar zulke ‘digitalisten’ als jij en Annabel zijn ligt waarschijnlijk niet meer binnen mijn bereik. Geniet er maar van en verder …… sterkte d’rmee. Het is verdorie niet niks, voor jullie allebei.
    A propos: Kennen jullie het proza van Renate Rubinstein over haar MS? Bewonderenswaardig, hè?
    Hartelijke groet,
    Jantien

Geef een reactie

