Vergiftigd door zware metalen

Het is half drie in de nacht van 8 op 9 november 2010. Plotseling wakker geworden, zit ik nu op de rand van het bed mijn ademhaling weer onder controle te brengen. Mijn ernstig door longemfyseem aangetaste longen hebben inmiddels een uitgebreide gebruiksaanwijzing. Niet alleen mijn longen, mijn hele lichaam vraagt om een afgestemde bejegening om pijn en ademhalingsproblemen te voorkomen. Wat een kloteziekte, COPD.

Van het tafeltje bij het bed pak in de iPod en doe iets wat ik nog nooit eerder gedaan heb. De muziek op de dertig gigabyte harde
schijf start ik in de modus ‘Nummers’. Meestal speel ik af op 
‘Afspeellijsten’. Een mij onbekend nummer van Nico Vega komt mijn oren binnen en wat ik hoor bevalt me. Een kleine vijf minuten later vechten scheurende gitaren en knallen drums met de diepe keelklanken van de zanger van wat ongetwijfeld een metalband moet zijn. Een blik op het scherm vertelt mij dat het de band Trivium is. Een naam die mij niet onbekend in de oren kinkt.

Jaren heb ik op en om Wâldrock rondgelopen. Elke hoek van het 
festivalterrein aan de Zomerweg in Burgum is mij wel bekend. Frontstage, backstage en zelfs onstage heb ik gestaan met een videocamera in mijn handen. Vele uren mooi beeldmateriaal heb ik gedraaid. Altijd heb ik het festival geprezen vanwege het internationale karakter, de landelijke bekendheid gepaard aan kleinschaligheid en bovenal de gemoedelijke sfeer.
Voor de muziek ben ik er nooit heengegaan. Metal was mijn ding niet.
Jaren heb ik op en om Wâldrock rondgelopen om nu, in de nacht van 8 op 9 november 2010 tot de conclusie te moeten komen dat metal net iets meer is geworden dan muziek wat ‘niet mijn ding is’. De betere metal kan ik nu zeker waarderen. Vergiftigd door zware metalen. Met dank aan Wâldrock.

Inmiddels zijn vele nummers van mijn iPod de revue gepasseerd. Gelukkig niet alleen metal. Diverse muziek van uiteenlopende muzikanten vult mijn iPod. Van Frank Zappa tot Emiliani Torrini en van alles daar tussenin. Ook Nederland is vertegenwoordigd met muziek van o.a. Anne Soldaat, Audiotransparant, Boef en de Gelogeerde Aap en meer. Gewoon teveel om op te sommen. Westcoast Africa met Linton Kwesi Johnson en Fela Kuti. Ach, er zou een weblog over te schrijven zijn. Stevige rock, breekbare popsongs, Afrobeat, jazz, hip ende hop en noem maar op; ik ben een muziekconsument pur sang.

Inmiddels een uur verder zit ik nog steeds op de rand van het bed. Een vervelende pijn in de borststreek zorgt voor een uiterst onaangenaam gevoel. Paracetamol helpt niet en ook afleiding geeft geen verlossend effect. Buiten raast de wind langs de ramen. Binnen is het behaaglijk en ik hoor Bella zachte, snurkende geluidjes maken. Ik ga proberen nog wat te slapen. Vergiftigd door zware metalen.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

