Ik ben dus ik leef

Vandaag is het alweer donderdag, 18 november 2010 en sinds zondagavond geniet ik weer van de gastvrijheid die het Medisch Centrum Leeuwarden mij keer op keer biedt.
Ik blog dus ik leef. Een gevleugelde uitspraak ik de blogwereld. Ik blog dus ik leef. Ik ben dus ik leef. Ik leef dus ik leef. Ik haal adem dus ik leef. Allemaal van die uitspraken die je gevleugeld kunt noemen.
Maar waar ben ik dan? Waar leef ik dan en hoeveel adem haal ik werkelijk?
Ik ben in het ziekenhuis op de longafdeling en daar leef ik op dit
moment alweer sinds zondagavond. En de hoeveelheid adem die ik haal is bedroevend weinig. Ik blaas ver onder de 20% uit van wat ‘normaal’ mens uitblazen moet, aldus vastgesteld in de spirometrie (onderdeel v.h. longfunctie-onderzoek).

En zo hebben we de handvatten van mijn huidige leven aardig in kaart gebracht. Levend in het ziekenhuis terwijl ik bedroevend weinig ademhaal, bèn ik meer dan ik lééf.
De eens zo gevleugelde uitspraak ‘Ik ben dus ik leef’, lijkt ineens een holle frase geworden te zijn. Compleet uitgehold zelfs. Immers,
ik ben wel maar leef ik ook? In hoeverre is sprake van leven onder deze omstandigheden? Iedereen denkt wel eens na, als iets binnen de belevingswereld komt als ernstige ziekte of handicaps. Bijvoorbeeld kwijlend en schuddend in een rolstoel zonder jezelf goed verstaanbaar te maken. Hoe makkelijk wordt dan niet gezegd, “Als ik er zo bij zit, hoeft het voor mij niet meer. Trek dan de stekker er maar uit.” Of, zoals in mijn geval, als je door ademhalingsmoeilijkheden niet veel méér kunt dan een beetje zitten, nog wat typen of een film kijken en wat praten. Zonder verder nog
de deur uit te kunnen om leuke dingen te doen of bezoekjes af te leggen. Een tijd terug zou ik gezegd hebben dat voor mij het leven dan wel afgelopen mocht zijn. Nu zeg ik, laat mij zo alsjeblieft nog maar een poos leven. Er is nog teveel wat ik kan betekenen voor anderen. Voor mijn lieve Bella, voor andere COPD patiënten, voor dierbaren en bekenden en er is nog voldoende leuks te beleven. Zelfs in die hele kleine wereld die er dan voor mij over blijft. Grenzen zijn niet definitief. Zeker dit soort grenzen niet. Grenzen kun je altijd verleggen. Wat zeg ik, grenzen verleg je. Gaandeweg verleg je de door jezelf aangebrachte grenzen.

“Ik ben dus ik leef”, mag dan ineens een holle frase geworden zijn, voor mij lijkt het dan ineens toch weer een gevleugelde uitspraak. Zo weinig als ik nog kan, zo vasthouden aan het leven wat ik heb, kan voor mij maar één ding betekenen. Ik ben dus ik leef!

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

