Zorgelijk

Sinds zondagavond ben ik weer in het Medisch Centrum Leeuwarden. De dagen daaraan voorafgaand was mijn gezondheidstoestand zienderogen bergafwaarts aan het gaan. Zondag was overstappen van de rand van het bed naar de rolstoel een inspanning die echt tien minuten lang bijkomen vergde na de uitvoering daarvan. Te erg voor woorden. Onvoorstelbaar voor iedereen die nog nooit zo diep is gegaan. Zelfs niet voor vele COPD patiënten.

Vandaag, dinsdag, is de grote visite van de longartsen aan bed geweest. Twee longartsen, de zaalarts een verpleegkundige en een leerling verpleegkundige. De belangrijkste en tevens woordvoerder van het stel was natuurlijk mijn eigen longarts, dr. Koppers.
“Zorgelijk”, begon hij het gesprek nadat hij mij de hand geschud had. Een woord wat al vele dagen en langer door mijn hoofd rondzwerft. Zorgelijk. Een woord wat steeds meer deel gaat uitmaken van mijn leven. Een woord wat zo langzamerhand in mijn systeem verweven lijkt te raken. Zorgelijk, een woord waar ik waarschijnlijk nooit meer vanaf kom.

Er zijn verschillende mogelijkheden, aldus dr. Koppers. Die verschillende mogelijkheden hebben ook nog verschillende uitkomsten. Althans, ze kunnen verschillende uitkomsten hebben.
De eerste mogelijkheid is dat mijn lichaam een periode doormaakt waarin diverse ontstekingen de boventoon spelen. Bacteriële en/of virale ontstekingen. Hoe kom je hieraan, hoe voorkom je dit en hoe kom je er weer vanaf? Binnen blijven is zinloos. Overal zitten bacteriën en virussen. Gewoon naar buiten gaan is beter. Bewegen is goed. Bewegen moet natuurlijk wel kunnen.
Een volgende mogelijkheid ga ik vooreerst niet noemen. Immers, aan de foto en de hoge ontstekingswaarden in mijn bloed, is duidelijk op te maken dat het hier een bacteriële infectie betreft. Eerder het afgelopen half jaar heb ik ook al bacteriële infecties gehad. Wat kan de uitkomst van dit alles nu zijn?
Een mogelijke uitkomst is dat die ontstekingsgolf zich op een gegeven moment stabiliseert waarna de COPD in een rustiger vaarwater terecht komt. Een stabiele periode volgt dan. Heerlijk, lijkt me dat en ik teken daarvoor.
Een andere mogelijke uitkomst is dat het lichaam inmiddels zo weinig weerstand heeft dat het deze geintjes allemaal niet meer aankan. Ontsteking blijft dan op ontsteking volgen en het lichaam verzwakt gaandeweg. Onherroepelijk gevolg is dan dat op een gegeven moment de brandstof op is en de motor afslaat. En als die motor dan eenmaal afgeslagen is, lijkt herstarten geen optie meer onder dit soort omstandigheden. Einde verhaal, einde weblog, dag mooie leven en vaarwel mijn lieve Bella.

Welk van de mogelijke uitkomsten voor mij klaar ligt, kan geen mens voorspellen. Ook mijn longarts niet met al zijn kennis en ervaring maar stiekem denk ik dat hij daar meer idee over heeft dan hij op dit moment loslaten wil. “Zorgelijk” vindt hij deze toestand wel en die mening deel ik hoe dan ook met hem. Zorgelijk vind ik het ook al een poosje. Maar zorgelijk… Het is weer zo’n woord waar je vele kanten mee uit kunt. Zorgelijk, oké maar hoe zorgelijk is zorgelijk?

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

