Geen gevaar voor de volksgezondheid

Over de dodelijke longziekte COPD is nog lang alles niet bekend. Veel onderzoek heeft al plaatsgevonden. Nog steeds wordt veel onderzoek verricht naar de oorsprong, verloop en behandelmogelijkheden van deze chronische ziekte.
Zo doet het Universitair Medisch Centrum Groningen veel onderzoek aan de hand van genen uit de omvangrijke database waarover de universiteit inmiddels beschikt. Een paar opmerkelijke feiten zijn hierdoor vast komen te staan. Bijvoorbeeld het feit dat COPD zich al op jonge leeftijd openbaart. Dus nog voor de uiteindelijke patiënt gaat roken. Nu we het toch over roken hebben -wat vaak in één adem met COPD genoemd wordt als oorzaak- moet mij van het hart dat slechts 10% van alle rokers uiteindelijk COPD ontwikkelt. Dit is geen uitspraak van mij maar aan de hand van verricht onderzoek komen vast te staan.
De reeds op jonge leeftijd in het lichaam aanwezige COPD moet nog wel getriggerd worden. Prikkels waarmee de COPD veelal gewekt wordt zijn o.a. geboren worden in een omgeving met luchtverontreiniging, opgroeien in een gezin waar gerookt wordt en genetische factoren.
Naar mezelf kijkend, klopt dit aardig. Geboren in Vlaardingen (veel viezer is bijna ondenkbaar), ben ik op zesjarige leeftijd verhuisd naar Delfzijl waar vanaf dat moment de chemische procesindustrie welig is begonnen te tieren; verontreinigde lucht alom dus. Mijn vader heeft altijd gerookt en van zowel moeders als vaders kant waren er longklachten in de familie die onder de noemer COPD vallen. Mijn risicoscore is dus drie keer een dikke plus. Bingo!

Hierover pratend met mijn oudste zus Annemarie afgelopen zondag in het ziekenhuis, herinnerde zij zich een onderzoek van de universiteit Groningen in samenwerking met de universiteit Leiden. Deze hadden een drietal woonomgevingen geselecteerd in Nederland met verschillende gradaties van luchtverontreiniging. De inwoners van deze gebieden werden gedurende langere tijd gevolgd om te kijken hoe hun longen zich ontwikkelden. De gebieden waren de wijk Zuidland in Vlaardingen (zwaar verontreinigd), een wijk in Meppel (licht verontreinigd) en het dorp Sellingen (schone lucht) waar mijn zus destijds woonde met man en twee zonen.  De uitkomst mag duidelijk geacht worden maar één opmerkelijke conclusie uit betreffend onderzoek wil ik jullie niet  onthouden. Het zou gezonder zijn om elke dag een pakje sigaretten te roken als je woonachtig was in Sellingen, dan wanneer je niet rookte en in de wijk Zuidland in Vlaardingen zou wonen. Roken – vaak in één adem genoemd met COPD als oorzaak van deze dodelijke ziekte- is slechts een klein deel van het complete plaatje. Begrijp me goed, ik promoot roken absoluut niet. Roken is en blijft ongezond.

Zoals gezegd ben ik in Vlaardingen geboren. Aan de hand van het verhaal van mijn zus over bovenstaand onderzoek, vertelde zij me nog een herinnering uit de tijd dat wij in Vlaardingen woonden. De wijk Zuidland, betrokken in genoemd onderzoek, was destijds een nieuwe wijk, gelegen in een dal. Een schoolvriendin van haar woonde in die mooie, nieuwe wijk. Als er elders in Vlaardingen lichte smog-vorming was door verontreiniging van de lucht, was Zuidland dubbel de klos. Fietste je op zulke momenten Zuidland in -je ging dan naar beneden het dal in- dan dook je letterlijk de mist in. Eigenlijk was het nooit helemaal helder in het dal wat Zuidland heette. Alle verontreiniging concentreerde zich daar en zakte naar beneden, het diepste punt van de omgeving in. Daarmee het diepste punt tot letterlijk en voortdurend dieptepunt bombarderend.

Nog steeds wonen er mensen in Zuidland. Nog steeds wonen er mensen op tal van plekken in Nederland waar aantoonbaar sterk verontreinigde lucht gemeten kan worden. Nog steeds worden er in Nederland bedrijven ontzien door overheid, provincie en/of gemeente. Bedrijven die teveel verontreiniging veroorzaken. Bedrijven die eigenlijk in het belang van de volksgezondheid gesloten zouden moeten worden. Of bedrijven die een vermogen zouden moeten investeren om de verontreinigde uitstoot te zuiveren. Deze bedrijven genieten een zekere vorm van protectie. Getolereerd door de (semi)overheid blijven deze bedrijven hun dodelijke uitstoot produceren. Ziek en misselijk makend. Dood en verderf zaaiend. En het meest bevreemdend voor mij is keer op keer de zich repeterende opmerking van de overheden bij diverse milieucalamiteiten: “Er bestaat geen gevaar voor de volksgezondheid.” Met z’n allen willen we verstoppertje blijven spelen. Verstoppertje blijven spelen en voor de gek gehouden worden is wat wij willen want iedere keer slikken we het opnieuw voor zoete koek: “Er bestaat geen gevaar voor de volksgezondheid.” 

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Geen gevaar voor de volksgezondheid

  1. MarieJose zegt:

    WOW dan ga ik mijn vriend per direct verbieden in mn huis te roken want t blijft hangen en mn zoon is pas 11

  2. fiederels zegt:

    Ongelooflijk… het is nog erger dan ik dacht met de gevolgen van luchtverontreiniging. Ik schreef er een poosje geleden over (http://fiederels.wordpress.com/2011/01/23/donkerrood/)
    omdat ik me altijd beter voel in schonere lucht en ook Amsterdam er niet best af komt, al denk ik dat het in de door jou genoemde gebieden nog slechter is.

  3. tommy1 zegt:

    Pfff wat ben ik blij dat er bij ons niet meer gerookt word vanaf 12-02-2011 al niet meer.
    Merk nu ook al de voordelen meer zuurstof in m,n longen plus een prettig gevoel.

Geef een reactie

