In de armen van Morpheus

Oramorf. Een drankje aan COPD patiënten voorgeschreven om de benauwdheid te onderdrukken. In het ziekenhuis heb ik het verschillende keren gebruikt zien worden door mensen met longproblemen. Iedere keer met een bevredigend resultaat.
Zelf heb ik nu ook oramorf in het kastje staan. Zo af en toe gaat de benauwdheid mijn grenzen te boven. Ik trek het dan niet meer en in zulke gevallen breng ik graag iets zwaarder geschut in stelling om die benauwdheid te bestrijden.  Voor die gevallen heeft Romke -huisarts- mij oramorf voorgeschreven.

Voor wie onbekend is met chronische benauwdheid, is het moeilijk voor te stellen hoe dat ongeveer voelt. Eerder heb ik het al, in een poging tot uitleg, omschreven als onder water geduwd worden terwijl je tevergeefs worstelt om weer boven te komen. Je bent gewoon niet sterk genoeg om dat gevecht te winnen. Het gevoel wat daarbij hoort, is enigszins te vergelijken met voortdurende benauwdheid. De oramorf die nu in mijn kastje staat om die benauwdheid te onderdrukken, is mij bijzonder welkom.

Vandaag heb ik een bijzonder slechte dag. Vanmorgen gelijk al wakker geworden met een vies, benauwd gevoel. Na het slikken van pillen en het sukken aan pufjes, heb ik nog tien minuten medicatie verneveld om de luchtwegen te verwijden.
Ondanks dat het iets beter werd in de loop van de dag, bleef het een dag om zo snel mogelijk te vergeten. Een klotendag. Het is nu avond en de dag  loopt op z’n laatste benen. Naarmate het later wordt, daalt de temperatuur. Het wordt nu snel tijd om het warme bedje op te gaan zoeken. Lekker knus onder het warme dekbed.

Voor het slapen gaan eerst nog een slokje oramorf en vernevelen. Benauwdheid en een goede nachtrust gaan nou eenmaal slecht samen. Een goede nachtrust en een slokje oramorf passen beter bij elkaar. Lekker  slapen, dromen in de armen van Morpheus.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op In de armen van Morpheus

  1. Giva zegt:

    Ik hoop dat je morgen weer een betere dag hebt! Wordt je ook niet duf van dat middel? Aan de naam te oordelen zit er iets van een slaap- of verdovend middel in. Slaap goed straks!

  2. Giva zegt:

    Ik wens je morgen een betere dag toe! Word je niet duf van dat middel? Aan de naam zou je afleiden dat het een verdovend of slaapmiddel is. Slaap lekker straks!

  3. Mathilde zegt:

    Goed dat je nu oramorf gebruikt. Het was een kwestie van tijd, niet? Je wilt het niet, je weet maar al te goed wat het gebruik ervan in feite inhoudt. Maar als het niet meer gaat, dan gaat het niet meer. En als er dan zoiets als oramorf bestaat, waarom het dan niet gebruiken? Geneigd om te zeggen dat het vast een moeilijke beslissing was, maar ik denk meer dat je er wel naar toe gegroeid bent. Toch veel respect voor je beslissing.
    Ik hoop dat je lekker zult slapen; goede nachtrust is belangrijk.
    Liefs, Mathilde

  4. Jantien zegt:

    Oramorf, nooit van gehoord. Maar wat je er over schrijft en door de reacties klinkt het mij als muziek in de oren – even ontsnappen ………………………… fantastisch! Gun het jezelf.
    Sweet dreams. Jantien

  5. hans zegt:

    ik gebruik al enkele jaren oramorf maar mij is het indertijd voorgeschreven als pijn bestrijder van wegen mijn neuropathie en de helse pijn daarvan in mijn benen en voeten.
    het is wel zo dat ik ook een vergevorderde copd heb en daarvoor diverse soorten pufjes gebruik en inmiddels in de nacht aan de zuurstof hang met tussen de anderhalf en twee liter waarmee ik mij in de nacht beter voel en rustiger slaap .
    daarbij dus de oramorf die ik 2 x per dag slik wat eigenlijk drie maal zou moeten .
    maar in de morgen slik ik de morf niet omdat mijn dag dan niet helemaal helder verloopt ,
    dus neem ik de eerste dosis pas tussen 16.00 en 18.00 uur
    dat is de tijd van mijn eerste dosis en de tweede dosis neem ik rond 24.00 uur of later dat ligt aan mijn slaap buiten soms het gevoel te hebben .iet geheel helder te zijn heb ik van mijn gebruik weinig tot geen last en alleen maar baat bij.
    ik begrijp alleen niet de werking voor copd en als pijn bestrijding

    verder hoop ik dat jullie allemaal bij gebruik baat hebben bij het middel en
    voor de duidelijkheid de dosis kun je het beste geleidelijk opvoeren en of afbouwen

    mvg hans vd s

Geef een reactie

