Buitenspel

Nee hoor, we gaan het vandaag, woensdag 1 december 2010 (uploaden kan pas dan weer als ik beneden in de hal kan komen waar wel wifi is in dit ziekenhuis), echt niet over voetbal hebben. Ik ben niet eens een liefhebber van het balspel. De titel heeft dan ook niets te maken met één der regels van dit populaire spelletje. Buitenspel slaat op mij. 
Zo sta ik bijvoorbeeld al een paar dagen buitenspel waar het mijn weblog betreft. Het ontbreekt mij aan inspiratie. Mijn hoofd is leeg. Om dat gemis aan inspiratie nu al gelijk een writersblock te noemen, gaat me dan net weer wat te ver. Buitenspel volstaat. 
Ook mijn klachten ten gevolge van COPD hebben me buitenspel gezet. Sinds lange tijd kan ik niet meer wat ik altijd wel heb kunnen doen. De 
lijst van activiteiten die hieronder vallen is een lange. Enkele favoriete zijn b.v. drummen, gitaar spelen, zeilen, kanoën, lopen en concerten bezoeken. Allemaal moeilijk of zelfs onmogelijk geworden.
Erger is dat ook werken niet meer tot de mogelijkheden behoort. Met een camera op m’n schouder rondsjouwen en me in allerlei bochten wringen voor het mooiste shot, lukt al langer niet meer. Nu zelfs het monteren steeds zwaarder wordt, blijft er maar weinig over wat je onder werken zou kunnen verstaan. Vaak is niet meer kunnen werken niet eens zo’n ramp. Heb je echter van je hobby je werk weten te maken, dan is niet meer kunnen werken ineens een pijnlijk gemis. Dan valt werk ineens onder het lijstje van favoriete activiteiten die niet meer uit te voeren zijn.

Het afgelopen half jaar heb ik al vijf keer eerder gebruik mogen maken van de gastvrijheid van het Medisch Centrum Leeuwarden. Gastvrijheid die ook weer gepaard gaat aan buitenspel staan. Ieder keer als ik liggend in de ambulance deze kant op rijd, voel ik me weer een stukje verder buitenspel gezet. Dit steeds verder buitenspel komen te staan lijkt te gaan eindigen in een definitief buitenspel. Het einde van de terminale fase…

BUITENSPEL.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

