Geen nare droom

De afdeling  longziekten van het Medisch Centrum Leeuwarden biedt haar patiënten ’s avonds rond 22.00 uur nog een laatste ronde aan. Je kunt dan een tomaten- of tuinkruiden bouillon bestellen met iets anders te drinken als b.v. warme of koude melk of chocolademelk, frisdrank of thee. Of alle afdelingen deze extra bieden, is mij niet bekend maar deze extra wordt door de patiënten van de longafdeling in ieder geval zeer gewaardeerd.

Mevrouw B. lag diep te slapen toen de verpleegkundige langs de bedjes ging om te vragen wat mijn kamergenoten en ik drinken wilden. De warme bouillon hebben wij ons goed laten smaken en ruim een uur later hoorden wij ineens mevrouw B. praten. Mijn reactie op haar gepraat werd beantwoord met, “Ben jij dat pop?” Onnodig te zeggen dat ik niet de pop van mevrouw B. ben. Na enige woordenwisselingen werd al snel duidelijk dat mevrouw B. behoorlijk in de war was. Ze had geen idee waar ze was en hoe ze daar terecht gekomen was. Na een korte maar diepe slaap was ze wakker geworden in de overtuiging dat ze thuis was en kwam dus van een koude kermis thuis. Geen ‘pop’ die al sinds jaar en dag voor haar zorgt. Niet haar eigen, vertrouwde omgeving en bovenal geen besef van de veranderde omgeving en omstandigheden. Tijd om een professional in te zetten. Fijn dat een ziekenhuis van die mooie, rode knopjes heeft waar je op mag drukken ingeval je hulp nodig hebt. Vrij snel kwam er een senior verpleegkundige te hulp die mevrouw B. met wat tijd, aandacht, gerichte vakkennis en de nodige bezieling weer enigszins op het juiste spoor kon zetten. Voor mevrouw B. was het geen ontwaken uit een nare droom. Voor mevrouw B. is het de keiharde realiteit. Enorm benauwd en ondanks de toegediende zuurstof regelmatig happend naar lucht, gedesoriënteerd in een ziekenhuisbedje op de afdeling longziekten van het Medisch Centrum Leeuwarden. Omringd door goede zorg maar gevoelsmatig toch overgeleverd aan de goden.

Inmiddels ligt mevrouw B. weer lekker te knorren. Niets duidt nog op de desoriëntatie van enige tijd geleden. Ook de Haas is in diepe rust. Het bed van Carla is leeg; zij is vanmorgen huiswaarts gekeerd. Met twee medepatiënten deel ik op dit moment de vierpersoonskamer. Het is middernacht en de backlight van het iPad scherm spreidt op dit moment een zachte gloed door kamer 16 van verpleegafdeling B op de derde verdieping van het MCL.

Mijn aanwezigheid hier is helaas geen nare droom. Ik bevind me in een onwerkelijke werkelijkheid. Op het randje van leven en dood met nog voldoende hoop om te blijven balanceren zonder te vallen is helaas geen nare droom.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Geen nare droom

  1. Giva zegt:

    Ik schrok even toen ik eerst de tags las: gedesoriënteerd, happen naar lucht… Vervelend voor die mevrouw, maar gelukkig gaat het niet over jou! Ik duim mee dat her nieuwe medicijn aanslaat. En dat je spoedig naar huis mag, naar jouw pop! 😉

  2. oogwerkdotnl zegt:

    @Giva
    Ja, naar huis naar mijn pop. Dinsdagochtend ga ik naar huis als alles zo blijft als het nu is. Heerljk, ik verlang er naar.

Geef een reactie

