Ook tijdens mijn verjaardag thuis?

De nacht is voorbij. Hoewel het nog aardedonker is, geeft de klok aan dat de ochtend is begonnen. Het is nog vroeg en na een korte nacht van oud op nieuw, heb ik snel in de gaten wat er mis is. Mijn ademhaling neemt weer eens een loopje met mij. Snel maar toch zo rustig mogelijk, ga ik zitten op de rand van het bed. Gelukkig zit er een gevulde vernevelingsreservoir aan de vernevelingsset. Het kapje zet ik over mijn neus en mond en druk het compressortje aan. Met een snelheid van acht liter per uur dringt de ipramol (ventolin en salbutamol) mijn luchtwegen binnen. Enige verlichting begint merkbaar te worden maar de ademhaling blijft te onrustig, niet diep genoeg en te snel.
Een tweede dosering volgt noodgedwongen op de eerste en met alles wat ik in me heb, probeer ik mezelf tot rust te manen om zodoende mijn ademhaling weer onder controle te krijgen.

Als het uiteindelijk half acht geworden is, besluit ik ook de daxas maar te slikken en een nieuwjaarsduik te nemen. Een nieuwjaarsduik het bed weer in. Als ik goed lig en mijn ademhaling redelijk op orde heb, val ik weer in slaap.

De brunch was heerlijk en nu zit ik met Bella te genieten van het traditionele nieuwjaarsconcert. Althans, de herkenbare geluiden vullen de woonkamer terwijl ik zit te schrijven en Bella allerlei handige producten opzoekt op diverse websites. Mijn ademhaling is weer acceptabel en daardoor voel ik me stukken beter.
Buiten schijnt de zon en is de lucht stralend blauw. Zoveel licht. De sneeuwvlokjes van weleer, die ooit lichtpuntjes in een terminale duisternis voorstelden, hebben plaatsgemaakt voor het werkelijke licht. Een nieuw jaar met nieuwe kansen. De daxas lijkt toch echt wel wat te doen en eind januari ga ik naar het Beatrixoord in Haren voor een gesprek over de (on)mogelijkheden. Men kan mij eventueel longrevalidatie bieden en onderzoeken of ik wel of niet in aanmerking kom voor een longtransplantatie. Vanuit het Medisch Centrum Leeuwarden is door de longartsen Koppers en Hoekstra een duidelijke vraag voor beide opties neergelegd bij het Universitair Medisch Centrum Groningen.

We wachten gewoon nog even geduldig af. Blij ben ik al met het feit dat ik nog steeds thuis ben zonder met nieuwe ontstekingen te hoeven worden opgenomen in het MCL. De daxas heeft mij al langs meerdere doelen geholpen. Kerst thuis, thuis met oud en nieuw en daarna op naar een verjaardag thuis. Het lijken kleine stapjes maar in vergelijking tot hoe het eerder zonder daxas ging, zijn het major leaps voor mij. Op negen januari ben ik jarig. Weer zo’n klein stapje maar iedere keer doemt eenzelfde soort vraag op als een oude gewoonte. Lukt het ook tijdens mijn verjaardag thuis te zijn?

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Ook tijdens mijn verjaardag thuis?

  1. Giva zegt:

    Dat lukt. Verg niet te veel van jezelf! De Daxas doet wonderen en geeft je nieuwe kansen, oa op nieuwe longen! Van een terminale status naar een hoopgevende status! Wat een geweldig begin van 2011 toch hè?

  2. Meta zegt:

    Welke mijlpalen je haalt? Heel onbewust weet jij dat, als enige. En dat is mooi en zwaar, en je kunt het ons niet vertellen, omdat je het zelf bewust toch ook weer niet weet. Misschien is dat wel het mooiste van dit soort mijlpalen.
    Op naar je nieuwe kansen!

Geef een reactie

