Uitsluitend kwaliteit doet leven

Het is de lezers van dit blog bekend dat het afgelopen half jaar in het teken van vele ziekenhuisopnames heeft gestaan. Niet alleen is er een zevental opnames geweest, ook de tussenposen werden steeds korter. De tijd tussen ontslag en een nieuwe opname was de laatste twee keer minder dan een week. Het eerder beschreven jojo effect van ziekenhuis in, ziekenhuis uit, ziekenhuis in….

Natuurlijk was er een reden voor al die opnames; ontstekingen in de hogere luchtwegen. Opname ging dan gepaard met behandeling in de vorm van een antibioticum en een ontstekingsremmer. In mijn geval amoxicilline en prednisolon. Even leek het er op dat ik niet verlost kon worden van die steeds terugkerende ontstekingen.

De longverpleegkundige wees mij op het belang van desinfectie van de vernevelaars. Natuurlijk werden de benodigdheden voor verneveling schoon gehouden maar klaarblijkelijk was dit onvoldoende. De mogelijkheid is zeer goed aanwezig dat gebrekkige desinfectie oorzaak is geweest van de steeds terugkerende ontstekingen in mijn luchtwegen.
Het Medisch Centrum Leeuwarden (Zorggroep Noorderbreedte) heeft een duidelijk protocol opgesteld aangaande het gebruik van medicatie middels verneveling. Desinfectie speelt hierin een hoofdrol. Niet alleen desinfectie van de benodigdheden maar ook desinfectie van de handen van degene die de benodigdheden schoonmaakt, desinfecteert en vult.

Om mij te ontlasten en om zorgvuldig om te gaan met de desinfectie teneinde ontstekingen te voorkomen, is de thuiszorg ingezet. Vier keer per dag komt er een medewerker van Noorderbreedte Thuiszorg om de vernevelaars schoon te maken, te desinfecteren en te vullen. Een tijdje leek dit goed te gaan. Echter, de laatste tijd gebeurt het veel te vaak dat het niet goed gaat. Ik zie dan b.v. een medewerker de handen desinfecteren, vernevelaars schoonmaken en drogen, de tissues in de vuilnisbak gooien waarbij de deksel aan de binnenkant met de handen wordt vastgehouden om daarna met diezelfde, opnieuw besmette handen de medicatie in de vernevelaars te doen. Zo heeft desinfectie van de handen geen enkele zin. Ook is het voorgekomen dat de vernevelaars niet met de goede medicatie gevuld waren. De vulling bestaat uit ipramol en natriumchloride. Recent had ik acute ademhalingsmoeilijkheden. Met veel moeite kon ik een gevulde vernevelaar aan het mondkapje plaatsen en de luchtslang aansluiten. Toen ik wilde beginnen zag ik dat er maar een heel klein beetje vloeistof in de vernevelaar zat. Had de medewerker alleen natriumchloride gebruikt en het medicijn ipramol niet toegevoegd. Gevolg was dat ik in mijn ademnood de vernevelaar alsnog op goede wijze moest gaan klaarmaken. Het heeft toen extra lang geduurd voor ik weer een beetje controle had over mijn ademhaling.
Voor desinfectie zijn er twee soorten alcohol. Blauwe voor de handen en kleurloze voor de vernevelaar. De blauwe mag absoluut niet gebruikt worden om de vernevelaar te desinfecteren. Toch gebeurt dit. Zonder nadenken. En dat terwijl heel duidelijk op de flacon wordt aangegeven dat het een desinfectiemiddel voor de handen betreft. Werken met je ogen dicht, noem ik dit.

Even voor alle duidelijkheid. Het gaat hier niet om een afwas. Het betreft hier mijn gezondheid. Sterker nog, het gaat hier om mijn leven. Ontstekingen ondermijnen mijn weerstand big time. Keer op keer het ziekenhuis in moeten met ontstekingen in mijn luchtwegen, gaan mij de kop kosten. Mag ik dan alsjeblieft van Noorderbreedte Thuiszorg verwachten dat er op z’n minst zorgvuldig wordt omgesprongen met mijn vernevelaars? Voor mij is dit namelijk van levensbelang. Alleen kwaliteit van zorg doet leven. In mijn geval is dat zowel figuurlijk als letterlijk. Uitsluitend kwaliteit doet leven.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Uitsluitend kwaliteit doet leven

  1. Kees Nieuwpoort zegt:

    Ik heb laatst op tv iets gezien dat over particuliere zorg ging, of eigenlijk, is een oud zorgmedewerker een eigen buro begonnen waardoor de zorg meer 1 op 1 wordt in plaats van telkens iemand anders, bovendien waren die werkers volgens mij ook ouder en hadden dus meer ervaring. In ieder geval zaten de reguliere zorginstellingen behoorlijk met deze ontwikkeling in de maag. Wat je vertelt over verkeerd middel in pompjes en onzorgvuldigheid te over, allemaal waardeloos dus. Wat een bende die ze op een terminale patient durven los te laten. Maar is beatrixoord al in zicht? De zorg verzorgt zichzelf het eerst terwijl jij naar lucht hapt. SHAME SHAME ON THEM!!!

  2. Tara zegt:

    Hoi Hans,
    Ik heb deze ochtend jou hele blog gelezen en ben diep onder de indruk van de levensmoed van jou en Anna. Ik heb COPD 2/3 en ben natuurlijk best geschrokken van alles wat ik hier lees maar ook erg dankbaar dat jij dit wil delen. Hoe het voor mij zal gaan worden is natuurlijk koffiedik kijken maar een paar dingen neem ik zeker mee. Ik ben 61 en ben langzaam achter gaan het lopen met de de technieken en sociale media. Ik vond dat heel normaal op mijn leeftijd maar zie nu het plezier wat je er van kan hebben als je steeds minder energie krijgt en de tijd thuis of in het ziekenhuis door moet komen. Ik ga me daar dus weer meer in verdiepen.
    Het verhaal van deze dag over de thuiszorg is zorgelijk, het is ontzettend verdrietig dat je het kleine beetje energie wat je op dit moment hebt moet gebruiken aan zorgen en opletten of alles wel goed gaat met de medicatie.
    Ergens op je blog las ik over moed, kalmte en wijsheid, mijn gebedje is:
    Geef me
    Kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen
    Moed om te veranderen wat ik kan veranderen
    Wijsheid om tussen deze twee het onderscheid te maken

    Ik wens je veel lichtpuntjes deze dag en zal je blijven volgen
    Liefs Tara

  3. marritanne zegt:

    Ik lees je blog ook sinds een paar dagen (zolang ben ik hier zelf nog niet bezig) en wilde toch even een reactie geven.

    Misschien is zelf iemand aannemen inderdaad een idee… wellicht kan je pgb krijgen? (dat kan nu weer, sinds 1 januari worden nieuwe aanvragen weer behandeld) Je hebt dan zelf in de hand wie je aanneemt (en eventueel ontslaat) en dan wisselt het ook niet steeds zo.
    En je zou inderdaad moeten kunnen vertrouwen op kwaliteit van zorg.. Helaas is het vaak anders.
    Ik ben bang dat dit ook een van de gevolgen is van bezuinigingen… goedkopere (lees: lager opgeleidde) mensen enzo..

    Sterkte.

  4. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans,
    Dit soort dingen komt helaas vaker voor, ik ervaar soms gekke dingen met recepten (i.e. heel veel van het ene, krap genoeg voor een ander)
    Kan je voor fouten door de thuiszorg ook klachten indienen bij het Medisch Tuchtcollege?
    Sterkte, Ans.

  5. Margo zegt:

    Lieve help, wat een verschrikkelijke stomkloot. Neem me niet kwalijk maar hoeveel hersens moet je hebben om te begrijpen dat het tussentijds aanraken van een vuilnisbak de handen direct weer besmet! Worden dit soort mensen op je losgelaten? Ze doen maar wat!! Dus dat moet je ook nog nauwlettend in de gaten houden!
    Inderdaad: SHAME ON THEM!!

  6. Sam zegt:

    Hee Hans,

    Geen slimme actie inderdaad. En zoals je zegt, het gaat om je gezondheid.
    Jammer dat jij hier dus zelf alsnog aandacht aan moet besteden.
    Ik hoop dat het in de toekomst toch beter gaat!

    Gr Sam

  7. Mathilde zegt:

    Jeetje Hans! Wacht, eerst even m’n broek ophalen hoor, die is afgezakt hiervan… 😉
    Ok, ik mag toch aannemen dat die medewerkers van de thuiszorg gediplomeerd zijn, dat ze weten hoe je moet desinfecteren, en dat ze ook heel goed weten hoe belangrijk desinfectie is? Wat geven ze voor reden als je ze confronteert met hun werkwijze? Gebrek aan tijd, hoge werkdruk, blablabla…? Ik vind het schandalig!
    Als doodzieke patient moet je er tegenwoordig dus met je neus bovenop blijven staan om er zeker van te zijn dat je niet voortijdig zult sterven aan de blunders van de hulpverlening. “Nee meneer/mevrouw, uw ziekte is wel ongeneeslijk, maar de kans dat u eraan sterft is echt minimaal. Waarschijnlijker is, dat u zult sterven aan de onzorgvuldigheden/onnodige blunders/onvergeeflijke fouten van medisch geschoold personeel.”

  8. cora zegt:

    ik sta er versteld van .
    Zo weinig respect , aandacht en tijd en zorgvuldigheid van het personeel van de thuiszorg voor de zieke medemens
    cora

Geef een reactie

