Nog meer klagen en zeuren

Het heeft even geduurd deze keer maar om nou te zeggen dat het lang geduurd heeft, gaat ook weer wat te ver. Op 14 december 2010 heb ik het ziekenhuis verlaten om vandaag, 16 januari 2011, opnieuw opgenomen te worden. Een vooruitgang ten opzichte van de vorige twee keren. Binnen een week was ik destijds opnieuw opgenomen na ontslag uit het ziekenhuis. COPD gold 4 en terminaal, staan helaas borg voor regelmatige ziekenhuisopnames.

Dat opnemen n.a.v. zeer ernstige ademhalingsklachten vandaag, heeft overigens nogal wat voeten in de aarde gehad. De opname op zich niet maar wel de gang per ambulance van huis naar de spoedeisende hulp van het Medisch Centrum Leeuwarden. Ging het de vorige zeven keren van een leien dakje, deze keer weigerde de telefoniste van de ambulance-centrale een ambulance te sturen. Waar het de vorige keren niet meer moeite was dan 112 bellen, de ernst van de situatie uitleggen waarna een ambulance op pad gestuurd werd die dan iedere keer zo’n tien tot vijftien minuten later voor de deur stond, deze keer werd mijn lieve Bella bijna drie uur van het kastje naar de muur gestuurd. Shocking klem tussen de dokterswacht en de ambulance-centrale. Gewoon aan het lijntje gehouden. Vonden ze het ook nog eens gek dat die goedzak van een Bella uiteindelijk een beetje boos werd. Met al de details zal ik dit blog niet vervuilen maar geloof me, het is werkelijk ongehoord wat we vandaag beleefd hebben met de telefonistes van zowel de ambulance-centrale als van de dokterswacht Leeuwarden.
Om maar van ons af te zijn, zei de telefoniste van de ambulance-centrale op een gegeven moment zelfs dat er een ambulance gestuurd zou worden maar dat het druk was en dat we dus wel even geduld moesten hebben. Deze uitspraak bleek een regelrechte leugen te zijn; zij heeft geen ambulance onze kant op gestuurd. Niet voor ze dat zei en ook niet vlak daarna. Het heeft daarna nog bijna een uur geduurd voor er daadwerkelijk een ambulance onze kant opgestuurd werd.

Wat is dat toch de laatste tijd. Ik hou helemaal niet van klagen en zeuren maar ik moet dit gewoon vertellen. Dit is toch te erg voor woorden? Of ben ik nou de enige die vind dat dit ongehoord is?
Ondanks dat het best heel slecht met me gaat, kon ik in ieder geval nog voldoende zuurstof naar binnen krijgen toen Bella de ambulance wilde laten komen. Dat is ook wel eens anders geweest. Stel dat ik nu een vergelijkbare ademnood gehad zou hebben. Wat zou er dan gebeurd zijn? Gelukkig is dit hypothetisch maar ach du Liebe, ik moet er even niet aan denken; ik hecht nog te veel aan het leven maar dat schijnt zo’n telefoniste weinig te boeien. Waarschijnlijk was haar goede voornemen om, geheel op eigen houtje, de kosten voor de zorg van 2011 te doen verlagen.

Mijn voornemen van eind augustus 2010 om van dit blog geen klaagzang te maken, lijkt nu al in het water te zijn gevallen. Aan het klagen en zeuren komt maar geen einde.
Volgende keer maar weer een bijdrage zonder klagen en zeuren?

16 januari 2011, Medisch Centrum Leeuwarden, afdeling longziekten

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Nog meer klagen en zeuren

  1. marritanne zegt:

    Het lijkt wel een trend te zijn, maar dat die zich nu al zover heeft weten te `ontwikkelen´ dat je zelfs bij 112 al van het kastje naar de muur gestuurd wordt… Geen woorden voor.
    Klagen en zeuren doen mensen die zeuren dat het koud is in de winter en net zo hard zeuren dat het te heet is in de zomer.. Jij vertelt en het is je goed recht hier je mond over open te doen.
    Ik wens je maar weer heel veel sterkte dan en hopelijk wordt de duur van deze opname ook een vooruitgang ten opzichte van vorige keren.

  2. MarieJose zegt:

    Schandalig echt niet te geloven gelukkig dat je inderdaad nog genoeg zuurstof binnen konkrijgen .Dat ze dat zomaar mogen doen iemand laten stikken als ambulancepost

Geef een reactie

