Ademen onder druk

Ademen. Het is net zo vanzelfsprekend als de zon die iedere dag opkomt en ondergaat. Zonder er bij na te denken wordt er geademd vanaf het moment van geboorte tot de dood er op volgt. De laatste adem wordt dan uitgeblazen. Mooier kunnen we het doodgaan haast niet omschrijven, naar mijn bescheiden mening. “De laatste adem uitblazen.” Zoveel aardser en realistischer dan “naar gene zijde vertrekken”, of “de grens overgaan”.

Ademen. Even vanzelfsprekend als het tij. Eb en vloed. Ademen. Dat mijn ademhaling al een tijdje onder druk staat, moge inmiddels bekend geacht worden. Langzaamaan neemt de kracht van mijn ademhaling af. Met een beetje pech heb ik straks niet eens meer de kracht om mijn laatste adem uit te blazen. Dat zou echt een probleem zijn met het eeuwige leven als bijkomend gevolg.
“Jeetje, loop jij nou nog steeds hier rond?”
“Ja man, het lukt me niet meer om mijn laatste adem uit te blazen; niet genoeg kracht.”

Omdat mijn ademhaling onder druk staat, zijn de longartsen Ten Brinke en van der Maten, beiden van het Medisch Centrum Leeuwarden, de mening toegedaan dat mijn ademhaling onder druk gezet moet worden. Hè, wat..? Vaag geklets, zeg. Wacht, laat mij uitleggen. Geen moeilijk en technisch verhaal, deze keer. Voor wie daarin geïnteresseerd is, kan informatie via Google gevonden worden.

In tegenstelling tot beademing, waar de ademhaling volledig wordt overgenomen door een machine, is datgene waarover we het hier hebben echt een vorm van ademhalings-ondersteuning. Ademhalingsondersteuning met een BiPAP-apparaat.
Het BiPAP-apparaat wordt gebruikt om een onvoldoende of oppervlakkige ademhaling te ondersteunen.
Een mond-neusmasker op het gezicht wordt via een slang verbonden met het BiPAP-apparaat. “Bi” (=2) staat voor twee verschillende luchtstromen. Een hoge luchtstroom tijdens het inademen en een wat lagere luchtstroom tijdens het uitademen. “PAP” staat voor Positive Airway Pressure. Dit betekent dat er altijd een positieve druk in de luchtwegen zal zijn, waardoor de lucht beter door de luchtwegen stroomt en de longblaasjes voldoende verse lucht krijgen.
Door de hoge luchtstroom tijdens het inademen, kost dit minder moeite en wordt de lucht als het ware de longen in geduwd. Tijdens de uitademing blijft er door een lichte luchtstroom van het apparaat steeds een positieve druk in de luchtwegen, waardoor deze minder snel dichtklappen en de long als het ware beter kan “ontluchten”.Dit goede “ontluchten” resulteert in een betere zuurstof opname en een betere afvoer van het giftige koolzuurgas.

Gisteren en vandaag heb ik een beetje gespeeld met het masker op mijn gezicht om de luchtstromen te ervaren. Ook heb ik de bewegingsvrijheid op en in m’n bed kunnen testen zodat ik niet voor verrassingen kom te staan als ik ’s nachts b.v. moet plassen.
Vannacht wordt de eerste nacht dat ik ga slapen met het masker op mijn gezicht. Met een enkele beweging kan ik het masker verwijderen dus reden voor paniek zal er niet kunnen ontstaan. Het masker op mijn gezicht wordt ook niet als bedreigend ervaren door mij dus het zou goed moeten komen. Er is in mijn leven al vele malen druk op mij uitgeoefend. Druk op mijn ademhaling is nieuw toe te voegen aan dit rijtje. Natuurlijk zijn jullie de eersten die op de hoogte gebracht worden van deze nieuwe bevindingen.

25 januari 2011, Medisch Centrum Leeuwarden, afdeling longziekten

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Ademen onder druk

  1. Giva zegt:

    Het is fijn dat je niet claustrofobisch bent! Ik hoop dat het goed gaat ’s nachts en dat je wel kunt slapen. Kun je dat masker thuis ook gebruiken of zit het aan een grote machine vast? trouwens ik Google het wel even! Welterusten straks!

  2. Tara zegt:

    Hoi Hans,
    Mooie uitvinding, ik hoop dat het je wat meer lucht en rust heeft gegeven en dat je er goed mee kon slapen. Lijkt me wel wennen. Ik heb op Google gekeken maar het was me niet duidelijk of je dat apparaat ook mee naar huis mag nemen.

    Sterkte en groetjes

  3. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans, Fijn dat de BiPaP je weer wat lucht geeft. Ik heb er wat meer over gelezen en ook de andere reakties.
    Van een site heb ik begrepen dat het apparaat ook thuis gebruikt kan worden, waarbij dan wel van tijd tot tijd een paar dagen klinische controle/afstelling vereist is.
    Hopen dus maar dat je er snel mee naar huis mag! Groeten en sterkte etc. Ans .

  4. MarieJose zegt:

    Hoi lieverd hoop dat t goed werkt !!! Kun je daar dan ook mee naar huis??

Geef een reactie

