Spaans benauwd

Het besef van herstel, vooruitgang, zit in de kleine nuances. Ineens merk je vaag dat er een kleine verbetering is opgetreden. Andersom werkt het steevast in de vergrotende trap.
Zo werd ik vanmiddag na de lunch wakker na een kort slaapje. Spaans benauwd. Werkelijk weer happen naar lucht. Iets wat de afgelopen dagen niet meer was voorgekomen, deed bij mij nu alle registers van hernieuwde angsten opentrekken. Twijfel over het revalidatieprogramma in Haren, schoot door mijn hoofd. Dit gaat nooit lukken zo. Stabiliseren is dan natuurlijk prioriteit nummer één. Controle over de ademhaling en zorgen dat er voldoende zuurstof via de longen in het bloed terecht komt. Uitademen, uitademen, uitademen… Koolzuur afvoeren. Daar waar koolzuur in de longen zit, kan onmogelijk zuurstof komen. Daar waar geen zuurstof in de longen zit, kan geen uitwisseling van koolzuur en zuurstof plaatsvinden. Airtrapping. Een hoeveelheid koolzuur, omsloten door zuurstof. De koolzuur kan niet weg. De koolzuur zit gevangen in de zuurstof. Een goede gasuitwisseling wordt hierdoor geblokkeerd. Airtrapping, noemt men dat in vakterminologie.

Aanvankelijk was ik zo blij dat ik zaterdag een dagje het Medisch Centrum Leeuwarden kon verlaten om voorbereidingen te treffen die nodig waren om dinsdag naar Haren af te reizen. Een goede start is het halve werk. Omdat het belang van de loodzware klus die mij in Haren staat te wachten, niet onderschat wordt, is een goede voorbereiding zonder stress natuurlijk van groot belang. Iedereen zal dat beamen en ook beseffen. Het is niet niks om vanaf het randje van een naderende dood, er vol voor te gaan. Feitelijk compleet uitbehandeld, iedere strohalm aangrijpend verbetering te zoeken daar waar dit maar enigszins mogelijk is. Een loodzware klus. Zowel fysiek als psychisch. Dat behoeft geen nadere uitleg. Iedereen met gezond boerenverstand, zal dat onmiddellijk snappen.

Het is dan ook fijn om altijd mensen om je heen te hebben die jaar in, jaar uit voor je klaar staan en die zonder eigenbelang en rancune die steun bieden die nodig is. Dat maakt het mogelijk voor mij me voor te bereiden op datgene wat me in het Beatrixoord in Haren te wachten staat.
Ik ben er helemaal klaar voor. Alles prettig geregeld. Fysiek uitgerust en psychisch voldoende in balans om zonder stress af te reizen. Dat het vandaag ineens zo slecht gaat, is een toevallige samenloop van onverklaarbare omstandigheden. Happen naar lucht en Spaans benauwd wakker worden, horen nu eenmaal bij COPD Gold 4. Niks aan te doen.

30 januari 2011, Medisch Centrum Leeuwarden, afdeling longziekten

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Spaans benauwd

  1. Tara zegt:

    Wat een schrik vanmiddag om zo wakker te worden. Ik hoop dat het nu weer wat beter gaat en je morgen vol goede moed naar Haren kan gaan. Dat deze laatste strohalm een loodzwaar projekt voor je is heb je wel duidelijk beschreven. Ik stuur je alle kracht die mogelijk is en denk aan je morgen
    Heel veel sterkte en moed !!!!

  2. marritanne zegt:

    Wat een strijd en wat hoop ik dat jij die wint!
    Aan je vechtlust zal het niet liggen durf ik toch wel te concluderen al `ken´ ik je alleen van je blogs.
    Heel veel sterkte in Haren!

  3. Edward zegt:

    Ik heb geen luchtwegproblemen, doe zelfs aan duursport maar werd gisternacht om een uur of drie wakker en kon niet meer ademen, ik dacht werkelijk dat mijn laatste uur geslagen had, heb nog even in de kamer zitten hijgen met een hartslag van zo’n, 180, ik ben niet zo snel in paniek, maar hier schrok ik toch wel behoorlijk van.

    Afijn door deze ervaring voel ik nu wel meer mee met mensen die ernstige luchtwegproblemen hebben, wat heftig zeg, heel veel succes en sterkte toegewenst in Haren.

Geef een reactie

