Rozen voor de reeën en vruchten voor mij

Een glimmende, koperen schijf klimt langzaam boven de donkere contouren uit. Volmaakt rond straalt het licht boven de zwarte tinten door de takken van de voor mijn raam staande loofbomen. De bomen iets verder zien alle nog zwart in de ochtendschemer.

Naarmate de lichtende schijf klimt neemt de kleur in het tableau toe. Het zwart van de kale bomen nuanceert zich tot diverse tinten grijs en bruin. De bomen die de Chinese rotstuin begroeien worden in het vroege ochtend licht door de zon in diverse kleuren groen gezet. Het dak van de tropische kas weerkaatst een wit licht. Het torentje van het landgoed laat zich nu aanschouwen in wit, zwart en rood. Mijn uitzicht op de Hortus Botanicus geeft nu nog een afwisselend zicht. Als straks de loofbomen weer dichtgegroeid zijn met een vol bladerdek, zal het uitzicht minder worden.

Voor het uitzicht ben ik hier niet gekomen. Ook de rozen in de tuinen van de Hortus die opgegeten worden door wilde reeën, brengen mij niet van m’n stuk. Als die reeën die rozen smakelijk vinden, gun ik ze dat maal van ganser harte.
Wat mij hier in het Beatrixoord te Haren vooral bezighoudt is mijn eigen gezondheidssituatie. De vooruitgang die geboekt moet worden ten aanzien van mijn ernstige klachten ten gevolge van mijn COPD gold 4. Ademhalingsproblemen, ademnood en voortdurende kortademigheid bij geringe inspanning. Keihard moeten werken om de spieren en organen in mijn lichaam van voldoende zuurstof te voorzien.

Vandaag ga ik voor het eerst weer zonder extra toegediende zuurstof de dag door. Gisteren was de uitslag van de bloedgasmeting dermate positief dat ik geen zuurstof meer toegediend mocht krijgen. Toen ik vanmorgen wakker werd, viel mij dat zwaar. Na een nacht zonder zuurstof was de saturatie in mijn bloed slechts 84% en pas later in de ochtend werd een saturatie van boven de 90% gemeten.

Tijdens de tweede reactiveringstherapie vanmiddag, viel het doen van de oefeningen mij reuze mee. Ondanks het gemis van de toegevoegde zuurstof, verging het mij makkelijker dan gisteren tijdens de eerste sessie. Dat geeft vertrouwen. Net als de tussentijdse meting van het zuurstof in mijn bloed. Een saturatie van 92% tijdens het uitvoeren van de therapieopdrachten is voor mijn doen niet om ontevreden over te hoeven zijn.

Het vertrouwen groeit en ik begin steeds meer de overtuiging te krijgen dat deze komende weken in het Beatrixoord de nodige vruchten gaan afwerpen. Resultaat waar ik wat aan hoop te hebben. Vruchten. Begin maar vast te werpen, die vruchten. Ik lust ze wel.

3 februari 2011, UMCG Beatrixoord Haren, afdeling longrevalidatie

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Rozen voor de reeën en vruchten voor mij

  1. Tara zegt:

    Fijn wakker worden met dat uitzicht maar nog mooier zijn de positieve berichten en het groeiende vertrouwen.
    Ik wens je een goeie nacht en morgen weer zo’n positieve dag als vandaag !!

  2. W.M.Kelderhuis zegt:

    Je lijkt het erg goed te doen Hans. Je SPO2 is n.m.m. behoorlijk toereikend. (Ik doe het met 92/93, maar lijd minder aan ademnood) Volhouden , opnieuw kop op en succes gewenst.

Geef een reactie

