En weer happen naar lucht

Het ging zo goed, gisteren. Bezoek aan dokter Wijkstra -longarts in het UMCG op het Centrum voor Thuisbeademing- even lekker buiten genoten van de frisse lucht en de zon en daarna wat gegeten. Kortom, het leek een goede dag.
Eigenlijk begon het tijdens het eten al wat minder te gaan maar pas daarna, aan het prille begin van de avond, vloog ik compleet uit de bocht. Onderweg in de lange gang lukte het me niet meer mijn rolstoel voort te bewegen. Gelukkig kon ik de aandacht van een medepatiënt trekken die onmiddellijk een verpleegkundige waarschuwde. Zij duwde mij naar de kamer en probeerde mij te kalmeren en ademhalingsaanwijzingen te geven om mijn adem weer onder controle te krijgen. In plaats van resultaat te boeken, ging het slechter en slechter. Happen naar lucht en niet in staat regelmatig door de neus in te ademen en door de mond uit te blazen met getuite lippen. Vooral het goed uitademen was een probleem, denk ik want ik hoor haar nog zeggen: “Als je niet uitademt Hans, kan er ook niks in.” waarna ik weer verwoede pogingen deed goed uit te ademen.

Op een gegeven moment voelde ik het echt fout gaan. Ik wist dat er te weinig zuurstof binnen kwam en ondanks dat ik geen zuurstof meer toegediend mag krijgen, kon ik nog maar één ding uitbrengen, “zuurstof”. Gelukkig werd hier wel gehoor aan gegeven en nadat ik een paar minuten 2 l/min toegediend kreeg, knapte ik langzaamaan weer op. Nadat ik de verneveling gestart was, gingen mijn luchtwegen weer open staan, werd mijn ademhaling weer regelmatig en kwam ik tot rust. Exit extra zuurstof en einde verneveling. Patiënt weer gered. Angstige momenten door een dermate benauwd gevoel dat ik soms dacht te zullen stikken. Is nie fijn nie.
Al met al zijn we ruim drie kwartier bezig geweest de boze geesten te verdrijven. Heel blij ben ik met de verpleegkundige die al die tijd bij me gebleven is en de rust bewaarde. Zelf was ik niet meer in staat de rust te bewaren. Gelukkig was juist op dat moment de goede verpleegkundige in dienst. De één of de ander, maakt nogal verschil.

Vandaag lijkt het ietsje beter maar ik voel wel dat ik voorzichtig aan moet doen. Alle beweging lijkt weer inspanning en veroorzaakt kortademigheid. Alles in fasen en met piepkleine stapjes. Tussendoor constant mijn ademhaling weer op orde brengen en ervoor zorgen dat het niet uit de hand loopt. Controle houden heeft op dit moment de hoogste prioriteit. Zonder goede controle is de kans groot dat ik weer volkomen uit de bocht vlieg.

Vanmiddag kwam de longverpleegkundige van het Centrum voor Thuisbeademing weer langs. Vannacht wordt mijn saturatie gemeten gedurende mijn slaap. Daartoe kwam ze een apparaatje installeren bij m’n bed met de nodige meetpunten voor op mijn lichaam.
Morgen komt ze het spul weer ophalen. Deze meting is ter voorbereiding op de nachtelijke beademing met de BiPAP. Maandag komt ze de BiPAP brengen en gaat ze beginnen met het instellen van het apparaat. Ze denkt daar een week voor nodig te hebben. Daarna zal het beter moeten worden overdag. een hoger zuurstof- en een lager koolzuurgehalte in mijn bloed zouden moeten bijdragen aan meer inspanningsmogelijkheden. Mijn revalidatie kan dan beginnen.

10 februari 2011, UMCG Beatrixoord, afdeling longrevalidatie

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op En weer happen naar lucht

  1. Margo zegt:

    Brrr, ik krijg het zelf benauwd als ik het zo lees. Raak je dan in paniek? Lijkt me moeilijk in zo’n situatie proberen rustig te blijven.
    Ik wens je toe dat dit soort situaties je bespaard zullen blijven, want dit is eg nie leuk nie. ook nie om te leze nie! 😉

  2. Pingback: Tweets that mention En weer happen naar lucht | Hans' laatste gevecht -- Topsy.com

  3. josette mooijen zegt:

    Hoi Hans dat was weer niet leuk voor je gisteravond vreselijk,ik heb soms ook van die aanvallen maar ik denk noch niet zo erg als jij,maar ik herken die doodsangst.
    Maar nu even over die Bipap een paar weken geleden was je daar toch al mee begonnen, waarom ben je daar dan weer mee gestopt ik dacht dat je aangaf dat het wel hielp. jammer nu zijn we al weer zo veel weken verder.
    in ieder geval wens ik je weer sterkte voor de zoveelste keer.
    groetjes josette.

  4. Tara zegt:

    Dat was weer schrikken, fijn om een rustige verpleegkundige naast je te hebben op zo’n moment. Moeilijk hoor om de hele dag bezig te zijn met alles onder controle te houden, ik baal in jou plaats dat het allemaal zo traag gaat met de bipap, zo ben je al weer twee weken verder voordat de revalidatie echt kan beginnen.
    Heel veel sterkte en een rustige avond en nacht !!

Geef een reactie

