Hoofdpijn

Hoofdpijn. Iedereen kent het wel en iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Hoofdpijn. Leuk is anders. Hoofdpijn is er in verschillende gradaties. Omdat al deze gradaties hoofdpijn genoemd worden, heeft iedereen een andere associatie bij het begrip hoofdpijn. Omdat de gradatie van de pij vaak aangeduid wordt door een bijvoeglijk naamwoord voor het woord hoofdpijn te plaatsen, ontstaat veel verwarring. Zo kan het begrip ‘erge hoofdpijn” voor iemand met een lage pijngrens iets heel anders betekenen dan voor iemand met een veel hogere pijngrens.

Hoofdpijn. Een begrip zonder vastomlijnde betekenis. Wat is dat nou eigenlijk, hoofdpijn. Pijn in het hoofd. Hoe ontstaat die pijn? Ongetwijfeld zijn er antwoorden op het ontstaan van diverse soorten hoofdpijn. Medici weten waarschijnlijk te verklaren hoe bijvoorbeeld migraine ontstaat. Waar de hoofdpijn vandaan komt waar ik last van heb, is mij in ieder geval onbekend. Het ontstaan van die hoofdpijn, het moment waarop het ineens komt opzetten, is ook vreemd voor mij. Ik zal proberen uit te leggen hoe het begint.

De hoofdpijnaanvallen zoals ik die afgelopen dagen ervaar, zijn maandag begonnen. De eerste hoofdpijnaanval ontstond gelijktijdig met een aanval van benauwdheid. Ineens werd ik benauwd en pats, daar was ook de eerste hoofdpijnaanval. En niet zomaar hoofdpijn, nee, een barstende koppijn. Alsof mijn hoofd uit elkaar wil spatten van de druk. Echt erge hoofdpijn waardoor je even niet meer weet waar je het zoeken moet.
Aanvankelijk vroeg en kreeg ik dan een pijnstiller -ibuprofen 600 mg- tegen de hoofdpijn. Omdat geconstateerd werd dat de pijn eigenlijk al binnen een half uur begint te zakken, kreeg ik geen ibuprofen meer. Een redenering die ik niet helemaal volg maar gesteld werd dat de ibuprofen minstens een half uur nodig had voor het werkt. Het ontstaan van mijn hoofdpijn werd verklaard door een verkeerde ademhaling en nu moet ik ik mij concentreren op een korte inademing door de neus en een langere uitademing door de mond met iets getuite lippen. Op die manier moet de hoofdpijn verdwijnen zonder het slikken van ibuprofen. De hoofdpijn verdwijnt ook wel maar het duurt iets langer nu. Meestal is het na zo’n drie kwartier zo ver gezakt dat het weer dragelijk is.

De hoofdpijnaanvallen komen een aantal keren per dag. Het begint meestal tussen twee en vier uur ’s nachts. Ik wordt dan wakker om te plassen, blijf even liggen om mijn ademhaling te checken en zo nodig onder controle te brengen, kom dan voorzichtig omhoog en pats, daar begint mijn hoofd te kloppen. Honderdzesenveertig kleine mannetjes beginnen met enorme voorhamers als bezetenen tegen de binnenkant van mijn schedel aan te beuken. Deze mannetjes hebben een behoorlijk conditie want ze houden dat meestal zo’n drie kwartier onafgebroken vol. Omdat het er slechts honderdzesenveertig zijn, beslaan ze geen groter oppervlak aan de binnenkant van mijn schedel dan voorhoofd, slapen en rond de ogen.
De tweede aanval komt ’s morgens om een uur of acht als ik weer plassen moet en wil opstaan. Daarna volgen overdag nog twee of soms meer van die aanvallen.
Vandaag werden de mannetjes actief met hun voorhamers om twee uur vannacht, acht uur vanmorgen en half één vanmiddag. Wat de dag verder gaat brengen, weet ik nog niet maar ik hoop van harte dat het hier bij blijft.

De angst voor zo’n hoofdpijnaanval is in de loop van de week gegroeid. Omdat een aantal keren overdag een aanval ontstond tijdens een bezoek aan het toilet om te plassen, zie ik daar nu dus ook als een berg tegenop. Natuurlijk gebeurt het niet iedere keer als ik plassen moet. Toch is de angst hiervoor wel degelijk aanwezig.
Ik probeer me zo veel mogelijk te concentreren op een goede ademhaling. Kort inademen door de neus en iets langer uitademen door de mond met iets getuite lippen. Verder is het van groot belang te ontspannen. Schouders laten hangen i.p.v. omhoog te trekken, benen ontspannen en zo diep mogelijk ademhalen. Als ik verkrampt ben en mijn schouders optrek, adem ik in ieder geval veel te hoog. Een garantie tegen het ontstaan van de hoofdpijn is dit alles niet. Als de hoofdpijn ontstaat, zakt deze pas als ik goed ontspan en zo diep mogelijk kort inadem en langer uitadem.

Dit alles heb ik hier moeten leren. Ik wist het allemaal wel maar pas het maar eens consequent toe als je òf benauwd bent, òf een barstende koppijn hebt, òf van beide last hebt. Het toepassen van deze praktische vaardigheden heb ik hier moeten leren. Nog steeds ben ik doende dergelijke vaardigheden te leren. Voorlopig ben ik al een tevreden mens als ik mijn hoofdpijn weer helemaal kwijt kan raken. Voor afgelopen maandag heb ik hier nooit last van gehad. Het moet toch kunnen dat ik er ooit geen last meer van heb. Ik doe mijn best en alles wat in mijn vermogen ligt om dit te kunnen bewerkstelligen.

Hoofdpijn. Wie kent het niet. Hoofdpijn is niet fijn. COPD is wel genoeg. COPD betekent vaak last van benauwdheid. Hoofdpijn hoef ik daar niet ook nog eens bij te hebben. Hoofdpijn is echt niet fijn. Knallende hoofdpijn is zo mogelijk nog erger. Net als kiespijn kan ik ook hoofdpijn missen. Wie het hebben wil, kan het gratis komen halen. Liefhebbers?

17 februari 2011, UMCG Beatrixoord, afdeling longrevalidatie.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

