En weer uitzwaaien

In mijn riante één persoons suite van het Medisch Centrum Leeuwarden, ontving ik zojuist de longartsen, dokter van der Maten, dokter Ten Brinke en zaalarts dokter Reitsma. Allen vonden mij er florissant uitzien. Vergelijkend met toen ik een maand geleden van hieruit vertrok naar het Beayrixoord in Haren en in vergelijking met hoe ik hier vorige week zondagmiddag in het MCL binnen kwam, toonde ik een verschil als tussen dag en nacht. Ik voel me dienovereenkomstig. Veel minder benauwd en lettend op een regelmatige ademhaling, kan ik zelfs alweer voorzichtig wat lopen.

Dokter van der Maten had vanmorgen nog contact met dokter Wempe van het Universitair Medisch Centrum Groningen gehad en te horen gekregen dat de poorten van het Beatrixoord weer geopend zijn. Morgen ben ik welkom in Haren. De vraag was of ik van hieruit vertrek of dat ik vandaag naar huis ga en morgen met de taxi naar het Beatrixoord afreis. Persoonlijk denk ik voor het laatste te kiezen.

De afgelopen week in het MCL heeft me goed gedaan. Ik ben hier erg opgeknapt. De tweede helft van afgelopen week heb ik de oefeningen die ik van Henry Oomen in het Beatrixoord geleerd heb, dagelijks herhaald. Oefeningen voor armen en benen met twee gewichtjes van een kilo elk, beetje fietsen en wat lopen.

Vandaag wordt een dag van inpakken, naar huis gaan, mijn lieve Bella zien, voelen, ruiken, zoenen… Lekker bijkletsen en samen eten. Morgen wordt een dag van afscheid nemen, reizen naar Haren, uitpakken, oude bekenden de handen schudden en rusten. Woensdag hoop ik weer in de dagelijkse molen van het revalideren mee te draaien.

Alle medewerkers van @MCLeeuwarden bedank ik voor de goede zorgen tijdens het verblijf de afgelopen week. Ook de daadkrachtige aanpak van de Mexicaanse griep en de exacerbatie ten gevolge daarvan. waardeer ik bijzonder. De laatste opnames was ik niet eerder zo snel opgeknapt. Hulde.

7 maart 2011, Medisch Centrum Leeuwarden, afdeling longziekten

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op En weer uitzwaaien

  1. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans, Ik zou het wel weten: niets zo goed voor een mens als een knuffel. En dan op naar de volgende ronde. Veel succes, Ans.

  2. oogwerkdotnl zegt:

    @Ans
    Ik ga dan ook niet voor niks naar huis! Knuffel halen bij mijn allerliefste Bella. Zit nu nog te wachten op ontsagpapieren en brief voor dokter Wempe van het Beatrixoord.
    Eind van de middag naar huis. Joehoeee…
    Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen; Beatrixoord, Haren.

  3. MarieJose zegt:

    Geweldig te horen dat het weer zoveel beter gaat >> houden zoo!!!
    Fijne avond thuis dan maar :))

Geef een reactie

