Goede reis, Aukje

Enige weken geleden kwam ze in mijn leven Ze was niet de enige uit Friesland die ik in het Bearixoord trof. Wel was zij een van de gangmakers en een vrolijke noot in het gehele gezelschap van revalidanten. Aukje. Aukje van der Heide uit Kollum.

Aukje was van mijn leeftijd. Een andere overeenkomst die wij hadden was de longarts in het Medisch Centrum Leeuwarden. Beiden hadden wij onze medische zorg toevertrouwd aan dr. Koppers en waren daar beiden ook zeer tevreden over.

Ik het Beatrixoord liep Aukje, al een dag of veertien voor de massale besmetting met het H1N1 virus, rond met onduidelijke klachten. Dat de klachten onduidelijk waren betekende niet dat de klachten niet ernstig genoeg waren om serieus genomen te worden. Aukje had in ieder geval de indruk dat haar klachten absoluut niet serieus genomen werden door het personeel van de longafdeling in het Beatrixoord te Haren.

Toen ook Aukje besmet raakte met het H1N1 virus, was het snel bekeken. Binnen de kortste keren lag zijn in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Lang heeft zij daar echter niet gelegen. Om onduidelijke redenen werd zij veel te vroeg ontslagen en ging naar huis met een zuurstofgehalte in het bloed waarmee normale mensen juist opgenomen worden. Lang is zij niet thuis geweest. Al snel ging het daar helemaal mis en happend naar lucht, kon ze nog bedenken dat ze twee opties had. Haar vriend bellen en met een ambulance naar het Medisch Centrum Leeuwarden, of blijven liggen in de hoop dat het snel afgelopen zou zijn.

Zelf lag ik met een besmetting H1N1 in het MCL afgezonderd van de rest, toen ik te horen kreeg dat ook Aukje in het MCL opgenomen was. Haar besmetting met het H1N1 virus was inmiddels verdwenen. Haar klachten waren van een andere aard en hadden veel meer te maken met haar ernstige longemfyseem.
De dag dat ik uit het MCL ontslagen werd, heb ik nog een tijdje met Aukje gepraat in kamer negen, waar zij lag. Het verhaal van haar te vroege ontslag uit het UMCG zat haar nog heel hoog. Ook de longartsen van het MCL waren niet blij met die gang van zaken.

Een andere overeenkomst tussen Aukje en mij werd tijdens dat laatste gesprek ook duidelijk. Beiden ervoeren wij de opname in het MCL als een warm welkom thuis na de periode in het Beatrixoord. We voelden ons veilig in het MCL. Iets wat in het Beatrixoord regelmatig ontbrak.

Tijdens ons laatste gesprek gaf Aukje al aan dat ze niet meer wilde. Elke dag vechten voor een beetje lucht, dodelijk vermoeid van het hoesten en harde werken van het lichaam om toch maar voldoende zuurstof op de juiste plekken te krijgen plus de uitzichtloosheid van het geheel ontnamen haar de vechtlust en kracht die zij daarvoor in voldoende mate bezat.

De longartsen in het MCL hebben alles geprobeerd de ernstige klachten te keren. Aukje verzwakte met de dag. Toen sondevoeding toegediend moest gaan worden, heeft Aukje daarvoor resoluut bedankt.

Op dinsdagmorgen 15 maart, heeft Aukje afscheid genomen van haar aardse bestaan. Haar 34 jarige zoon, diens dochtertje en haar vriend achterlatend. De COPD heeft het uiteindelijk van Aukje gewonnen.

Lieve Aukje, ik wens je een hele goede reis naar een wenselijke bestemming. Onderweg gun ik je rust, liefde, vrede en kracht.

16 maart 2011, UMCG Beatrixoord, afdeling longrevalidatie

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Goede reis, Aukje

  1. MarieJose zegt:

    Wat vreselijk zo jong. Waarom kunnen ze met al die techniek nog steeds geen ECHTE genezing voor copd vinden.
    Condoleances voor de familie v deze geweldige vrouw

  2. Wat hebben we ook een … ziekte bah.

    Ik wens de nabestaanden heel veel kracht toe om dit te verwerken.

    Janetta

  3. Marja zegt:

    Wat een verdrietig nieuws , heel veel sterkte aan iedereen die haar heeft gekend.
    Marja

  4. Ans Fidder zegt:

    Dit nare nieuws herinnert ons er weer aan dat COPD een niet te genezen ziekte is. Ik wens al haar bekenden veel sterkte. En Hans, ik hoop oprecht dat jouw revalidatie er niet door beinvloed wordt, met wat meer conditie is het leven zoveel beter!
    Groeten, Ans.

  5. AUKE zegt:

    rust zacht lieve zus
    je broer AUKE

  6. sterretje zegt:

    Aukje is mis je !!

    • oogwerkdotnl zegt:

      Aukje spookt ook nog steeds door mijn hoofd. Het niet kunnen bijwonen van haar uitvaart maakt het allemaal nog onwerkelijker.

      Ook ik mis Aukje nog steeds. Zal nog wel even duren ook. Binnenkort haar graf maar gaan opzoeken en kijken of ik daar alsnog afscheid van haar kan nemen.

      • sterretje zegt:

        Dat zal ik ook zeker doen Hans, ik kan het nog steeds niet begrijpen.

Geef een reactie

