Pijn en ander ongemak

Hans Groeneweg

Is het niet de kortademigheid ten gevolge van mijn COPD Gold IV die mij nekt, dan word ik wel met andere ongemakken geconfronteerd. Pijn in de onderrug is zo’n ongemak die mij regelmatig komt pesten. En waar die pijn vandaan komt? Lange tijd had ik geen flauw idee maar inmiddels ben ik er van overtuigd dat mijn bed de boosdoener is. Eerder had ik ook al klachten die dan langzaam verdwenen tijdens een ziekenhuisopname van een dag of zeventien. Later kwamen die klachten thuis weer terug. Ook tijdens mijn verblijf in het Beatrixoord was er niks aan de hand. Eenmaal weer een poosje thuis, kwam de lage rugpijn weer keihard terug.

Vandaag hebben Bella en ik een knoop doorgehakt; we gaan op zoek naar een goed bed plus dito matras. Tot die tijd komt er een leenbed. Morgen wordt het al thuis afgeleverd door Welzorg. Een bed met een elektrisch verstelbare bodem. Zowel het rug- als het beengedeelte kunnen traploos bewogen worden voor een optimale stand onder verschillende omstandigheden. Van Henry, de fysiotherapeut in het Beatrixoord, had ik al geleerd dat een iets verhoogde beenstand plezierig is bij kortademigheid. De longen krijgen dan wat meer ruimte. Met een beetje gespreide benen, wordt dit effect nog versterkt. Ik verheug me op de levering van het nieuwe bed morgen en nog meer verheug ik me op de dag dat mijn rugklachten blijvend verdwenen zijn.

Mijn exacerbatie plus de rugklachten, deden mij besluiten het Beatrixoord te bellen over de afspraak van vrijdagochtend. Het is een gesprek van hooguit een half uur waarvoor ik vrijdag dan van Leeuwarden naar Haren moet reizen. Na het gesprek reis ik dan weer terug. Van een andere revalidant hoorde ik dat zo’n gesprek ook telefonisch mogelijk was. Dat zou mij een hoop pijn kunnen besparen. Kortademigheid is iets wat ik niet graag onnodig uitlok.

Na vanmorgen gebeld te hebben met het verzoek of de afspraak veranderd kon worden in een telefonisch onderhoud, werd ik vanmiddag terug gebeld door de secretaresse van de longafdeling van het Beatrixoord met de mededeling dat dokter Wempe mij toch wel heel graag persoonlijk te woord wou staan. Een telefonisch onderhoud was dus niet mogelijk.
Welnu, als dokter Wempe mij bij voorkeur in persoon op zijn kantoor wil zien, dan moet het wel heel bijzonder zijn wat hij te vertellen heeft. In dat geval wil ik hem niet teleurstellen en reis ik graag naar Haren heen en weer, aanstaande vrijdag.

Pijn, kortademigheid en twee uur reizen voor een gesprekje van nog geen half uur. Als de ongemakken niet groter worden, zijn ze het alleszins waard om vrijdag te doorstaan. De revalidatie in het Beatrixoord is tenslotte waar ik het voor doe en van die revalidatie verwacht ik verbetering van de kwaliteit van mijn leven. Gemotiveerd zal ik dan ook honderd procent inzet tonen tijden het daadwerkelijke revalidatieprogramma.

6 april 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Pijn en ander ongemak

  1. MarieJose zegt:

    Wat leuk om ns n duidelijke foto v je te zien. Jij bent voor mij echt een bron van info en leren. ook ik heb vaak pijn onderin mn rug. En dat je je benen iets hoger en wijd als hulp kunt gebtuiken om beter te ademen wizt ik ook niet. Dus bedankt lieverd je bent n ster

  2. Tam zegt:

    Hoe bevalt het bed?
    Wat is er uit het gesprek gerold?

    Ik=benieuwd!

    Liefs,
    Tam

Geef een reactie

