Lopen

Gerard

Lopen. Voor verreweg de meesten van ons een vanzelfsprekende manier van voortbewegen. Voor sommige gehandicapten en chronisch zieken is lopen iets wat ze of nooit gekend hebben of iets waar ze afscheid van hebben
moeten nemen. Lopen wordt dan ineens een begrip wat gevoelig kan liggen voor een aantal van hen.

Lopen. Lopen willen we allemaal wel. Ook patiënten die lijden aan de slopende longaandoening COPD. COPD is er in verschillende vormen en gradaties. In het huidige systeem is COPD Gold 4 de zwaarste vorm van COPD. Heb je het stempel Gold 4, dan betekent dit dat je in de laatste fase van je ziekte zit. En toch is dit systeem ook weer een wassen neus. Patiënten met Gold 4 verschillen onderling weer
zoveel dat je ook daar weer geen pijl op kunt trekken.

Er zijn patiënten met Gold 4 die niet meer lopen en waarschijnlijk ook nooit meer zullen lopen. Anderen met Gold 4 daarentegen, doen nog zelf boodschappen en lopen met een rollator door de stad. Zelf loop ik al een poosje niet meer. Ik heb een conditie als een dood paard en het melkzuurgehalte is veel te hoog. Mijn spieren beginnen al te verzuren als ik alleen nog maar aan lopen denk. Tijdens de longrevalidatie in het Beatrixoord ga ik dus trainen op uithoudingsvermogen. Ik heb goede hoop en vertrouwen dat ik na
de revalidatie in ieder geval weer stukjes kan lopen.

Lopen. Er wordt wat afgelopen door de mensheid. Er zijn zelfs gebieden waar lopen de meest gebruikte manier van verplaatsen is. Het langzaam verkeer bestaat daar uit lopers en het snelverkeer wordt door hardlopers weergegeven. Overal ter wereld wordt gelopen. Binnenshuis, buitenshuis, van A naar B en gewoon wat wandelen voor het plezier.

Lopen. Ook voor het goede doel. Lopen om anderen te helpen.
Lopen, hardlopen, marathons…, allemaal voor het goede doel.
Lopen voor het goede doel, doen ook al die collectanten die regelmatig bij u op de stoep staan in de hoop dat u ze niet wegstuurt zonder een kleine bijdrage in hun collectebus. Deze mensen zetten zich met hart en ziel in voor een groep medemensen die zelf vaak niet meer dat kunnen wat deze mensen voor hun doen. Zelf heb ik nog nooit een collectant weggestuurd. Hoe weinig ik soms ook kan geven, geven doe ik altijd wel wat. Nooit stuur ik een
collectant overrichter zake een deurtje verder. Ik heb niet alleen bewondering maar ook veel respect voor deze collectanten. Volgt u mijn voorbeeld? Geeft u ook aan de collectanten? Veel is niet eens altijd nodig. Een gift uit het hart is altijd voldoende. Geef. Laat uw hart spreken en geef uit uw portemonnaie.

Lopen. Niet iedereen kàn nog lopen. Gerard zou graag zèlf collecteren. Voor het Astmafonds, in dit geval. Collecteren wil hij wèl maar lopen kàn hij niet meer. Kijk en luister naar Gerard.

Nog een leuke weblog over longproblematiek bij een veel te jonge meid. Sammies.

10 april 2011, Leeuwarden Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Lopen

  1. Sam zegt:

    Hopelijk gaan er veel mensen lopen! 😉
    Mooie blog weer!

    Gr Sam

  2. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans,
    Bedankt voor je blog, Gerards oproep kreeg ik al. Hier in Amsterdam heb ik al geen jaren meer een collectant aan de deur gehad, maar ik heb wel een internet bankrekening…
    Lopen. Ik hoop de 16e naar de demonstratie tegen kernenergie te kunnen gaan, maar lopen hangt bij mij ook erg af van de omstandigheden. Op dit moment gaat het goed, de rollator dient momenteel vooral ter verlichting van de arthrose(?)-enkels, maar het is nog lang geen Zaterdag.
    En ik hoop ontzettend dat jij Na Beatrixoord ook weer wat te voet kunt doen! Groeten, Ans.

Geef een reactie

