Oude tijden herleven

Dat er eerst een koe moet verzuipen voor men de put gaat dempen, moge bekend zijn. De koe die nu verzuipt is niet alleen symbolisch. Deze koe is een bedreiging voor de gehele mensheid.
Vandaag wordt tegen deze bedreiging geprotesteerd. In Amsterdam vindt op de dam een manifestatie plaats tegen het gebruik van kernenergie. Politicie van de oppositie zullen het woord voeren. De plannen van het kabinet Rutte-Verhagen om nieuwe kerncentrales te bouwen in Nederland, liggen onder vuur. Terecht natuurlijk want het zogenaamde rentmeesterschap van beide heren is zo hypocriet als het maar zijn kan.

Beide heren willen hun kinderen niet opzadelen met een (staats)schuld. Dat is heel fijn natuurlijk maar onze kinderen opzadelen met een radioactief probleem waar voorlopig nog geen oplossing voor gevonden zal worden, is vele malen erger. Immers, geldproblemen kunnen altijd opgelost worden terwijl radioactieve problemen onoplosbaar en uitermate bedreigend zijn.

Oude tijden herleven. Er wordt weer plaats genomen op de barricades. Het gezonde verstand trekt weer ten strijde tegen de kortzichtigheid van het kapitaal en de economie. Lange tijd heb ik gedacht dat Nederland in slaap gesukkeld was. Of dat echt zo is, zal de opkomst op de Dam vandaag aan het licht brengen. Het moge duidelijk zijn; ik hoop op een massale opkomst. Ook heb ik de petitie ondertekend waarin het kabinet opgeroepen werd geen vergunning te verstrekken voor de bouw van nieuwe kerncentrales. Op de barricades zul je mij vandaag niet aantreffen. Mijn longemfyseem laat dit niet toe. Wel zal ik in gedachten bij hen zijn die wel op de barricades staan vandaag.

Laten we een stem laten horen. Laten we een stem laten horen tegen het gebruik van kernenergie. Het is niet nodig. Liever steken we tijd, geld en energie in de alternatieven. Zon, zeewater en tijdelijk windenergie. Alles is goed als het maar geen levensbedreigende kernenergie is.
De leefomgeving in de wateren bij ’s werelds bekendste kerncentrales bevatten gemuteerde levensvormen waar niemand blij van wordt. De baby’s die geboren werden na de ramp in Tsjernobyl, hebben afwijkingen die angstaanjagend zijn. Is dit waar goed rentmeesterschap over gaat?

Laat alsjeblieft die oude tijden herleven. Protesteer ook tegen de komst van nieuwe kerncentrales. Als het je lukt, reis dan vandaag nog af naar Amsterdam om de oude tijden krachtig te herbeleven.

16 april 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Oude tijden herleven

  1. Sam zegt:

    Is het niet zo dat kerncentrales ook positieve dingen brengen? 🙂 Denkend aan medicijnen ect?

    Al is het natuurlijk wel beter om alternatieven te bedenken. Maar zolang die er nog niet zijn… dan maar op een verantwoorde manier kernenergie toch? 😉

    Gr Sam

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Sam
      Om de goede dingen, zoals isotopen voor radiotherapie te behouden, hebben we echt geen nieuwe kerncentrales nodig. Dat kan heel goed met de bestaande capaciteit. Die isotopen zouden we trouwens ook op een andere manier kunnen produceren zonder de gehele mensheid in gevaar te brengen.

      Kernenergie op een verantwoorde manier is net zo’n fabeltje als de uitgeholde uitspraak, “Er bestaat geen gevaar voor de volksgezondheid.” Allemaal je reinste volksverlakkerij. De risico’s zijn onaanvaardbaar. Je kunt het nog zo veilig maken maar op het moment dat het toch mis gaat, wil jij niet in de buurt zijn. En dan hebben we het nog niet eens over het radioactieve afval. Alle afval uit het verleden, wat hier en daar is opgeslagen, bezorgt ons nu al grijze haren. Opslagplaatsen beginnen te lekken waardoor radioactiviteit ons milieu penetreert. We gaan daar enorm veel problemen mee krijgen. We zijn technisch gewoon nog niet klaar voor kernenergie zolang het afvalprobleem niet opgelost is.

  2. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans,
    Ik heb het toch ook maar bij de handtekening gelaten, durfde het niet aan in een massa niet uit de voeten te kunnen. Helaas was de massa niet erg massaal…Volgende keer?
    Groeten, Ans

  3. Dirkje zegt:

    Hallo Hans,
    Ja de tijden dat er duizenden mensen op de been kwamen om tegen kruisraketten te protesteren, of om baas in eigen buik te mogen zijn, lijken soms voorbij. Ik zie het al bij onze eigen zoon, die soms, tot mijn verbazing, zo onverschillig kan zijn, terwijl wij, zijn ouders, toch heel betrokken zijn bij allerlei zaken die wij van belang vinden. Zou dat de tijdgeest zijn? Ik herinner mij de demonstraties tegen de oorlog in Vietnam, tegen kernenergie, tegen de ontruiming van de Bloemenhove Kliniek (abortus) door de marechaussee op last van Van Agt. Vrouwen werden zo uit de spreekkamers en behandelkamers gehaald, schandalig en ik zag laatst een interview met Van Agt die toegaf dat hij dat nu heel anders zou doen……..dan was er de Maagdenhuisbezetting en Dolle Mina, hahah over tijdgeest gesproken. Misschien zijn de mensen ook een beetje moe geworden van al die protestacties? Ik weet het niet hoor of dat het is, maar ik kan er geen oorzaak voor vinden. Er wordt bijna niet meer gekraakt, niets gedaan tegen de leegstandswet, etc. De enige beweging waarbij nog wel een hoop mensen op de been komen is de anti globaliserings beweging. En dat verbaast mij dan ook weer, want dan komen mensen van over de hele wereld bijvoorbeeld om te demonstreren bij een bijeenkomst van het IMF ofzo. Rare wereld hoor. Ik lees in de vorige reactie dat de opkomst inderdaad niet zo groot was, jammer…… een gemiste kans denk ik dan.
    Zo, dat waren zo maar eens wat gedachten van mij hierover. Ik hoop dat je een goede dag hebt gehad. groetjes van John.

  4. ed mather zegt:

    Dag Hans,
    Het verslag van je ziekte en je gevecht daartegen heb ik met veel respect en bewondering gelezen. Ik hoop van harte dat je de doelen die je je in je bericht van 28 april jl. hebt gesteld, mag bereiken. Ik wens je kwaliteit van leven en heel veel sterkte,

    Ed

Geef een reactie

