Waarom gaat het niet goed?

Om te beginnen maar even een mededeling van huishoudelijke aard. Het gaat niet goed met mij. Ik heb maar weinig over, iedere beweging lijkt wel haast een inspanning te zijn waarvan ik moet bijkomen en ik heb moeite met lekker ademhalen.
Vannacht kwam daar nog iets bij. Wakker geworden om te plassen, moest ik ook nog flink hoesten. Zo flink dat het met een klap in mijn rug schoot. Au! Laag in de rug aan de rechterzijkant. Chips. Dat was tegen vijf uur en sindsdien heb ik niet meer gelegen. Zittend op de rand van het bed heb ik de rest van de nacht doorgebracht. Als ik probeerde te gaan liggen, verging ik van de pijn dus maar weer snel omhoog.

Wat is dat toch met mij? Waarom gaat het niet goed? Ik doe zo verschrikkelijk hard mijn best om uit dit dal te komen maar het wil maar niet lukken. Dagelijks doe ik mijn oefeningen. Ik probeer zo min mogelijk prednisolon te gebruiken. Verhogen van de pred geeft ook niet het gewenste effect. De moed laat ik nog niet zakken maar een beetje radeloos word ik er wel van. Ik weet natuurlijk als geen ander dat wij als mensen geen controle over ons lichaam hebben, geen controle over ziek/gezond en al helemaal geen controle over leven en dood. Althans, dat laatste normaal gesproken niet. Geef een geflipte gek een machinegeweer en hij heeft controle over leven en dood maar dat is niet wat ik hier bedoel.

Had ik maar controle. Kon ik maar regulerend in mijn lichaam optreden. Ach, dat zijn geen wensen, dat zijn dromen. Dromen die ook nog eens volslagen onwerkelijk zijn. Ik moet het doen met wat er is. Niet meer maar wel steeds minder. En waarom het niet goed gaat? waarschijnlijk kan niemand die vraag voor mij beantwoorden en zal ik het er mee moeten doen. Ik moet er maar mee leren leven en dan… dan houdt het vanzelf een keer op.

20 april 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Waarom gaat het niet goed?

  1. MarieJose zegt:

    Jij hebt ook wel altijd weer iets erbij. Vreselijk dat je zoveel pijn hebt. Krijg je daar wel wat voor? Heel veel sterkte maar weer , iets anders is er ook niet te zeggen v een afstand:( liefs mjose

  2. W.M.Kelderhuis zegt:

    Beste Hans. Ik heb diep medelijden met je. En vermoedelijk kan niemand je helpen, alleen eventueel bijstaan. Zie je nachtelijke ellende voor me. Ken heel veel pijnstillende middelen, maar die ken je zelf ook wel. Je bent een volhouder, dus probeer door te gaan met vooral de beste medische bijstand. Wens je het aller-allerbeste. WMK.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @W.M.Kelderhuis
      Medelijden is werkelijk het laatste wat ik zoek. Wat die pijnstillers betreft, die doen weinig tegen deze pijn. De pijn blijft gewoon prominent aanwezig. Zo langzamerhand zie ik die pijn als een grotere volhouder dan ik zelf ben. Niet doorgaan is geen optie. Ik heb geen keus, ik moet doorgaan.

  3. Zarinda zegt:

    Heel veel sterkte! Mijn vader zit op dit moment in een zelfde soort dip, hij ziet even niet meer hoe hij hier uit moet komen. Het ene wordt door het andere opgevolgd. Helaas zit er niets anders op dan volhouden!! Nogmaals veel stekte!!!!!!

    Groetjes Zarinda

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Zarinda
      Wens je vader alle sterkte van mij en zeg hem vooral niet op te geven als hij daar nog niet aan toe is. Is hij daar wel aan toe, weet dan dat er goede en humane mogelijkheden zijn.

      Jij natuurlijk ook sterkte. Het valt niet mee je vader zo te zien lijden.

  4. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans,
    Geen vrolijke blog van jou deze keer dus. Ik hoop dat je inmiddels een medicijnmannetje gesproken hebt dat iets aan de pijn kan doen.
    Verder kan ik ook weinig anders dan je heel veel sterkte toewensen.
    Peace and Love (ja, ouwe hippie-groet…), Ans.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Ans Fidder
      Tegen deze pijn is geen kruid gewassen. Iboprofen met paracetamol en oramorf genoeg voorhanden maar de pijn is er nog steeds. Ondanks dat ik het niet alleen genoeg voorhanden heb maar ook in grote hoeveelheden geslikt, vandaag.
      eace and Love is altijd goed want die tijd ken ik nog wel. Denk er met weemoed aan terug. Zo anders dan vandaag.

  5. Afke zegt:

    Lieve Hans,
    je blijft vechten, en dat is het enige. Go, guy, go! Geen paniek, dat helpt niet. Soms ben je wanhopig, maar dat helpt evenmin. Ik zou het zo gemakkelijk kunnen zeggen, maar dat helpt ook niet. Er zijn nog zoveel mensen die willen dat je bij hun blijft, en ik ben maar een kleine stem daarin. Voor jou is er ook een stukje, een stukje `genoeg`. Ik gun je alles wat je nodig hebt, maar jij moet het willen pakken, kunnen pakken. Weet dat je gedragen wordt, als het moet.
    Liefs, Afke

  6. johnny de looff zegt:

    Hee Hans klote dat je zo benauwd bent. Denk dat het weer ook niet meewerkt, al die pollen in de lucht, oostewind enzo. Ik merk het zelf ook heel erg vanmorgen.
    Chips dat je tegen die k*t ziekte niet, net zoals gedachtes, gewoon kunt zeggen dat ze op moet rotten. We hopen dat je snel weer in je scootmobiel door de stad kan cruisen samen met Bella. Geef niet op hè!!! Alle goeds gewenst,
    John en Dirkje

  7. Sam zegt:

    ik hoop dat je je snel wat beter voelt!! 😉

    Gr Sam

  8. Marja zegt:

    De donkere momenten lijken eewig te duren.
    Pijn en de breedste zin van het woord en lijf.
    Ik kan je alleen kracht en moed wensen.
    En momenten met gouden randjes samen met Bella.

  9. paul zegt:

    Heb je nu nog aan longrevalidatie gedaan ? , want dat word niet geheel duidelijk.
    Ze zeggen dat ik ook in fase 4 zit.
    Wat ik lees van jou , is er dan toch een fase 8?
    Ik zit 2 maal per week op de fysio m,n conditie op peil te houden.
    Als ik zo lees wat jij mee maakt , schijn ik een ” medisch ” wonder te zijn ondertussen .
    COPD is een ziekte met vele gezichten , ik houd het daar maar op , voorlopig.
    Wel heb ik de vrees , dat ik een keer verkouden word , dit uitdraaid op een longonsteking , en ik echt in fase 4 terrecht zal komen.
    De tijd zal het leren.

    .

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Paul
      Fase 4 is de laatste fase. Verder dan 4 gaat het niet maar er wordt aan gewerkt dat te veranderen want alles wat in fase 4 zit verschilt onderling enorm.

      In het Beatrixoord te Haren ben ik een aantal weken geweest vanuit een ziekenhuisopname. Eerst ben ik daar gereactiveerd om sterk genoeg te worden voor het doen van een serie onderzoeken. Na die onderzoeken ben ik naar huis gestuurd. Op 8 april heb ik een gesprek gehad over de uitslagen van die onderzoeken en wat daarmee gebeuren gaat. Met die uitslagen is een programma op maat gemaakt en dinsdag 26 april wordt ik weer in het Beatrixoord verwacht om te beinnen met het longrevalidatieprogramma. Dit duurt 9 tot 12 weken en die tijd breng ik door in het Beatrixoord. De weekeinden mag ik dan tuis doorbrengen.

      Niet iedere verkoudheid hoeft in een longontsteking te ontaarden. Het hangt een beetje van je weerstand af of dit wel of niet gebeurt. Als je echt helemaal geen weerstand hebt, is de kans wel groot natuurlijk maar als je een beetje weerstand hebt, is de kans veel groter dat je geen longontsteking krijgt. Ook is niet iedere ontstekingsactiviteit in de longen gelijk een longontsteking. Dus geen paniek, Paul. Zorgen dat je goed en gevarieerd eet met voldoende stoffen die je lichaam nodig heeft. Misschien eens met de diëtist praten? Bewegen is ook belangrijk maar dat doe je al. Blijf dat vooral ook doen. Minimaal twee keer per week. Op die manier hou je dit alles het langst vol. Succes!

Geef een reactie

