Eindelijk terug naar het Beatrixoord

Anna kwam boven met de post uit de brievenbus. Het was eind van de middag want de postbode komt hier altijd laat. Tussen de enveloppen en folders zat een envelop van het UMCG. Beiden waren we direct gespitst want een oproep van het Beatrixoord werd verwacht. En…, ja hoor, op dinsdag 26 april tussen 10.00 en 10.30 uur moet ik mij melden in het Beatrixoord te Haren voor het volgen van het longrevalidatieprogramma. Dit programma zal negen tot twaalf weken duren. Al die tijd zal ik in het Beatrixoord verblijven. De weekeinden kunnen thuis doorgebracht worden als mijn conditie dit toelaat.

Het heeft even geduurd maar het is dan eindelijk zo ver. Het is wel heel jammer dat het op een totaal ongeschikt moment gebeurt. Ik zit in een hele slechte periode waar het mijn longemfyseem betreft. Ik heb veel slijm en zou eigenlijk veel moeten hoesten. Dat hoesten onderdruk ik omdat ik werkelijk verga van de pijn. Gisteren was Romke, mijn huisarts, hier en die constateerde ernstige kneuzingen aan de spieren rechtsonder in de rug. Fracturen aan de ribben kon hij niet vinden. De zware kneuzingen zijn het gevolg van hoesten en moeilijk ademen. Dit komt vaker voor bij longpatiënten. Ook ik heb vaker dergelijke klachten gehad maar deze keer is de pijn wel heel extreem. Bewegen doet zeer, verkeerd bewegen is een ramp en hoesten is helemaal niet te doen. Alsof er een draaiende kettingzaag in mijn zij gezet wordt.
Met deze klachten is het moeilijk reizen. Nog moeilijker wordt het om met deze klachten te gaan revalideren. Natuurlijk is het wel zo dat het nog geen dinsdag is. Misschien zijn de klachten dinsdag wel voor een goed deel verdwenen. Laat ik daar dan maar op hopen.

Het is jammer dat het Beatrixoord mij zo laat op de hoogte brengt van de datum waarop ik verwacht wordt. Ze denken daar zeker dat als je longpatiënt bent, je verder niks anders te doen hebt dan longpatiënt zijn. Ik had namelijk een aantal afspraken gemaakt. Omdat ik nog niks gehoord had, ging ik er vanuit dat ik een week later zou beginnen. Dat ik pas donderdag aan het eind van de dag zou vernemen dat ik dinsdag al verwacht werd, had ik echt niet verwacht. En dan zitten de paasdagen er ook nog tussen. Maandag is dan een dag waar ik niks mee kan. Alles en iedereen is dan onbereikbaar. Alles moet vandaag dus en daar ben ik allesbehalve blij mee. Voor de afsluiting van het boekjaar 2010 van Oogwerk Media, heb ik namelijk nogal wat werkzaamheden te verrichten. Het meeste heb ik natuurlijk al voorbereid maar alles moet nog wel opgemaakt worden zodat het overzichtelijk op papier staat om te verzenden. Ik ben dus helemaal niet blij met die gemakzuchtige houding van het Beatrixoord in deze. Had mij gewoon vorige week geïnformeerd. Het was toen ook al bekend dat ik 26 april zou moeten komen.

Maar goed, ik zal het moeten doen met de riemen die ik heb. Niet meer klagen en zeuren nu maar blij zijn dat ik eindelijk kan beginnen met de revalidatie. Ik heb daar (veel te) lang op gewacht. Zo lang zelfs dat ik best wel weer achteruit gegaan ben. Straks, aan het eind van het programma, zal geregeld moeten worden dat ik minimaal twee keer per week ergens blijf trainen om de opgebouwde conditie op peil te houden.
Ik kijk in ieder geval reikhalzend uit naar de revalidatie. Ondanks dat ik me er terdege van bewust en dat het zwaar gaat worden, ben ik zeer gemotiveerd. Zoals het nu gaat, is het ook geen leven. Ik hoop van harte dat de kwaliteit van mijn leven erop vooruit gaat. Dat ik iets meer kan zonder iedere keer gelijk zo kortademig te worden. Dat ik weer een beetje kan leven, kan genieten, wat kleine dingetjes ondernemen en er met mijn lieve Bella op uit kan gaan. Veel vraag ik niet, ik kan tegenwoordig met weinig al tevreden zijn maar iets meer dan ik nu heb, zou heel welkom zijn. Eindelijk terug naar het Beatrixoord!

22 april 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Eindelijk terug naar het Beatrixoord

  1. Sam zegt:

    ik hoop dat je snel weer wat opknapt !
    En de reva positief uitpakt!

    Gr Sam

  2. tommy1 zegt:

    Dag Hans

    Hoop dat je een prettige tijd hebt in Beatrixoord voor de komende tijd , en dat het wat helpt natuurlijk.

    Groet Eef

  3. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans, Gelukkig eens goed nieuws van je,eindelijk een vooruitzicht.
    Sterkte met de pijn en heel fijne Paasdagen.
    P.S. Probeer het een beetje stress-vrij , groeten voor jullie beiden, Ans.

  4. Inge42 zegt:

    Eindelijk !!!!!…… ik zal je misschien dinsdag avond dan nog wel zien.
    Iedereen krijgt trouwens of donderdag of vrijdag de uitnodiging om de eerstvoldende week te beginnen met de revalidatie.

    Misschien tot dinsdag en een heel fijn (en hopenlijk minder pijnlijk) weekend voor jullie beide.

    Liefs Inge

  5. Margo zegt:

    Als het al langer vaststaat dat je dinsdag moet komen begrijp ik niet waarom je dit niet eerder hoort. Ik vind deze houding ongelooflijk patiënt onvriendelijk. De patiënt is in een afhankelijke positie, daarbij ook ziek en onmachtig eens flink boos te worden.
    Ik hoop dat je de komende dagen minder pijn krijgt en dat de revalidatie desondanks plaats kan vinden. En dat die gasten daar in hun ivoren torentjes eens beseffen dat ze met mensen te maken hebben, net als zij zelf zijn,

  6. W.M.Kelderhuis zegt:

    Wens je graag een succesvolle revalidatie toe en adviseer je de moed op te brengen ongewenste zaken openlijk en voor hen opbouwend te bespreken. Geniet van de Paaszon, doen wij ook, gelukkig. Wim.

  7. paul zegt:

    Hans , ik wens je veel succes daar.
    Ik heb eerst longrevalidatie in het ZH gedaan , 8 weken.
    Ik zit nu al weer 6weken bij een fysio in mijn woonplaats , en dat bevalt zeer goed.
    Ik ben een heel ander mens geworden na die 14 weken tot nu toe.
    Elke week boekte ik weer wat winst.
    Ik heb dit beschreven op een longforum site , daardoor heb ik mensen toch door m,n enthousiasme zover gekregen ook weer fysio te gaan volgen.
    Kan deze site wel eens doorgeven als je intresse hebt.
    Ik ga nu eerst 5 weken naar Frankrijk , waar ik een stulpje heb.
    Geen internet , dus gewoon rust en bezig zijn in de tuin enzo.
    Van de fysio-beul wel wat oefeningen mee gekregen om te doen daar.
    Hoop goede berichten van je te vernemen over 5 weken.
    Je bent een fighter net als ik , als ik zo je berichten lees.
    De 1e week zal kloten zijn , maar de vijfde?, ik ben benieuwd!
    Groet Paul ,

  8. anneke zegt:

    hoi hans.
    ik heb vorig jaar in een hoestbui 3 ribben gebroken en een aantal spieren gekneusd .
    voor de kneuzingen gebruikte ik spiriflor van vsm een paar keer per dag smeren helpt grandioos.
    verder veel succes in het revalidatiecentrum.
    groeten anneke

Geef een reactie

