Froskepôlle

Een stralende dag met zon en een temperatuur om gelukkig van te worden. Dat is eerste Paasdag 2011. Omdat de afgelopen dagen in het teken staan van voorbereidingen treffen voor het het vertrek naar het Beatrixoord in Haren, zou ook vandaag eigenlijk wat van dergelijke werkzaamheden verzet moeten worden. Het geweldige weer en de drang daar van te genieten, gooide roet in het eten.

Vanmorgen snel nog een stapel papieren uit een map doorgewerkt op zoek naar declarabele nota’s. Het betrof een map met papieren en facturen voor onze zorgverzekeraar De Friesland. Omdat ik nota’s nooit direct declareer, zijn er altijd momenten waarop het zeer de moeite waard is deze bij elkaar te zoeken en ter declaratie aan bieden. Zo ook nu dus. Uit de map kwam een stapel facturen tevoorschijn met een totaalwaarde van ruim tweehonderd euro. Niet dat dit een kapitaal is maar het is leuker dan regelmatig een factuur te declareren ten bedrage van een paar tientjes. O, daar is nog een aantal faturen die tezamen wèl een groot bedrag vormt. Leuke bijkomstigheid voor Paaszondag. In ieder geval ruim voldoende voor het plannen van een fijne midweek ergens in een prettig hotel. Of gaan we er een gat mee vullen waarvan er nog een aantal open liggen? Op dat laatste zal het wel weer uitdraaien. Vakantie is iets uit ons vorige leven.
Het verwerken van deze papierwinkel plus het opbergen van een stapel losse bankafschriften van onze privérekening, waren de werkzaamheden voor vandaag. Natuurlijk liggen er meer klussen te wachten maar ik kan nou eenmaal niet alles tegelijk.

Na gewassen en gestreken, geknipt en geschoren te zijn, was het tijd om te gaan genieten van het mooie weer en de zon. Anna koos voor de gemeenschappelijke paasbrunch dus die ging niet met mij mee. Alleen reed ik naar de Froskepôlle. De Froskepôlle is een eilandje ten zuid oosten van Leeuwarden. Aan de zuidkant loopt het Prinses Margrietkanaal er langs en je kunt er omheen varen. ’s Zomers is het gewilde plek voor de pleziervaart er aan te meren en enige uren te verpozen. Vanuit de stad wordt het eilandje regelmatig bezocht door mensen die er komen recreëren. Door de vele bomen die er staan, is het een lommerrijke omgeving. Het eilandje wordt doorsneden door een waterstroompje en er bevind zich een molen aan de oostkant van het eiland. Vanaf de vaste wal is het eiland bereikbaar via een houten brug. Auto’s kunnen niet op het eilandje komen.

Vandaag heb ik dus enige uren op de Froskepôlle doorgebracht. Gelegen in een zacht grasbedje met een goed boek, vloog de tijd en voor ik het wist was het hoog tijd weer huiswaarts te keren. Gek eigenlijk hoe je met niks doen zo gelukkig kunt zijn dat de tijd ongemerkt aan je voorbij vliegt. Heerlijk vind ik dat.

De Froskepôlle. Ik kom er wel vaker. Niet alleen als het stralend weer is maar ook ’s winters is het een geliefde plek om een te gaan kijken. De flora en fauna ter plaatse is ook aantrekkelijk. Wat je op de Froskepôlle kunt zien, zul je niet snel elders in de stad aantreffen. Ook de sfeer, de geur en het licht hebben iets speciaals. Een andere wereld is het. Een wereld waar de vergetelheid even om de hoek komt kijken. Een wereld waar de realiteit gemakkelijk even vergeten kan worden. Een beetje vergelijkbaar met het aan boord stappen van een zeilboot waar je zorgen zijn verdwenen zodra je de trossen los gooit. Niet dat die zorgen definitief verdwijnen maar wel tijdelijk. Natuurlijk zijn je zorgen nog steeds aanwezig op het moment dat je weer voet aan vaste grond krijgt maar tijdens het zeilen waren die zorgen toch maar mooi een tijdje verdwenen. Een vergelijkbaar effect heeft de Froskepôlle op mij. Zodra ik de brug naar het eilandje over ben en ik zie, ruik, hoor en ervaar de Froskepôlle, zijn mijn zorgen aan de andere kant van het water achtergebleven. Na mijn bezoek aan het eilandje, liggen mijn zorgen aan de andere kant van de brug op mij te wachten alsof ze nooit weggeweest zijn. En toch waren ze dat wel. Mijn zorgen waren tijdelijk even verdwenen gedurende mijn bezoek aan de Froskepôlle.
Wat het precies is, weet ik niet maar het eilandje heeft wat. Het heeft iets speciaals wat ik niet met woorden kan benoemen. Ik hoef het ook niet met woorden te benoemen. Wil het niet eens. Het is ook niet nodig. Het is zoals het is en dat is voldoende. De enige woorden die ik nodig heb om het bijzondere van het eilandje te omschrijven, zijn de beperkte woorden, ‘De Froskepôlle’.

24 april 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Froskepôlle

  1. Sam zegt:

    Mooi verwoord weer !
    Voor morgen : Fijne 2de paasdag!

  2. Lucy zegt:

    Met de Michaelschool, de vrije school, waar mijn kinderen op zitten hebben we jaren het ST Jansfeest gevierd op de FroskePolle. Allemaal picknickkleden mee, eten mee en zo was het een gezellige drukte met vuur en veel gezelligheid. Bijzondere plek inderdaad.

Geef een reactie

