Galgenmaaltjes

Wakker gemaakt door mijn Bella, hoorde ik haar zeggen, “Doe jij even je zuurstof in?” Zuurstof, dacht ik, hoezo? “Je ligt te happen naar lucht”, hoorde ik haar weer zeggen maar nu ik wakker was, lag ik helemaal niet te happen naar lucht. Anna wilde mijn saturatie weten dus moest ik wel de saturatiemeter op mijn vinger zetten. Wat ik daarop zag, beviel me helemaal niet. “En?”, zei Anna. Ik zei niks en nogmaals liet ze weten een getal van mij te willen horen. De saturatiemeter gaf aan dat het zuurstofgehalte in mijn bloed slechts 79% was. Optimaal ademend, probeerde ik het percentage wat op te schroeven maar met de beste wil van de wereld kwam ik niet hoger dan 83%. Ik kwam er niet onderuit; de neusbril moest op en de concentrator aan. Met een liter zuurstof per minuut, steeg mijn saturatie langzaam naar boven de 90% en dat stelde Anna gerust.

Hè, hè, tijd voor de normale ochtendrituelen. Rustig op de rand van het bed gaan zitten, met gecontroleerde ademhaling 20 mg prednison slikken plus een maagbeschermer en daarna spiriva respimat en foster sucken.
En dan is het tijd voor een heerlijk paasontbijtje en natuurlijk de onvermijdelijke koffie. Wakker worden. Een nieuwe dag, een nieuwe belofte met nieuwe kansen. Als ik naar buiten kijk door de openstaande deur naar het balkon, hoor ik niet alleen een concert van diverse vogels, ik zie ook de bloeiende bloemen in de bakken op het balkon die baden in het zonlicht. Heerlijk gewoon. Kom maar op met die zomer!

Het is vandaag niet alleen tweede paasdag, het is ook maandag. Na maandag komt dinsdag en dinsdag is de dag dat ik bijtijds vertrek naar Haren om mij tussen tien en half elf te melden in het Beatrixoord. Gelukkig zijn de meeste voorbereidingen al klaar. Wat nog niet ingepakt is, ligt in ieder geval klaar om in de tas gestopt te worden. Op het buro liggen nog wat taken die vandaag afgehandeld dienen te worden zodat Anna daar niet mee opgezadeld wordt als ik straks weg ben. Ik laat voor haar een keurig opgeruimd buro achter. Ik heb nieuwe postbakjes voor haar neergezet met stikkers er op zodat ze weet waar ze de binnengekomen post in moet stoppen. ’s Weekends kom ik thuis en kan dan de post verder verwerken, afhandelen en archiveren. Kind kan de was doen dus Anna en ik samen moeten daar zeker uit kunnen komen. Alles prima op orde.

Anna heeft al gedoucht. Nadat we ontbeten hebben, zal ik ook even douchen en daarna gaan Anna en ik samen nog wat van de voorbereidingen doen. Hebben we dan nog tijd over, dan gaan we aan het eind van de ochtend nog even naar buiten om van de zon te genieten. Misschien even een rondje Aldlân en langs het Prinses Margrietkanaal.

Wat we ook nog gaan doen vanmorgen, uiteindelijk zal het weer tijd worden om te lunchen. Een lunch met een bijzonder karakter want het zal het eerste galgenmaaltje van deze dag worden. De laatste lunch die ik voorlopig samen met mijn lieve Bella in ons appartement nuttig. Na die ‘galgenlunch’ zal de komen tijd geluncht worden in de gemeenschappelijke ruimte van het Beatrixoord. Kan ook heel gezellig zijn maar dat is in de eerste plaats geheel afhankelijk van wie er op dat moment als patiënten aanwezig zijn. En zelfs als het heel gezellig is, zal ik toch altijd mijn lieve Bella missen. Voor mij is het nu dus zaak zoveel mogelijk te genieten van mijn galgenmaaltjes, vandaag.

25 april 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Galgenmaaltjes

  1. Margo zegt:

    Geen leuk vooruitzicht voor jullie beiden! Dat galgje vind ik een beetje galgenhumor!
    Ik hoop dat het goed gaat Hans, dat je er veel aan hebt, dat het verplegend personeel goed voor je zorgt en naar je luistert, en dat je ieder weekend naar huis kunt! Geniet van deze zonnige paasdag met Anna.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Margo

      Een afbeelding van een galgje past natuurlijk perfect bij wat galgenhumor.

      Ik ga enorm m’n best doen er uit te halen wat er uit te halen is. Ieder kleine beetje winst is voor mij heel wat. Ik moet het van de kleine beetjes hebben.

      Van het mooie weer vandaag, hebben we volop genoten. Heerlijk.

  2. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans, Nog even een bemoedigend woordje: alle goeds gewenst in Beatrixoord!
    Hoe kom jij in dat natuurgebied? Met de elektrische scooter?
    In ieder geval is het heel fijn dat je nog zo lekker van de Pasen hebt kunnen genieten, ondanks een nachtelijke benauwdheidsaanval. Groeten aan jullie beiden, Ans.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Ans Fidder

      Dat gebied, De Froskepôlle, bereik ik inderdaad met de scootmobiel. Er is een soort verhard pad op het eiland en als het niet zeiknat is, kan ik ook buiten dat pad best wel ‘uit de voeten’ op dat eiland.

      De benauwdheid heeft me niet alleen vannacht en vanmorgen geplaagd. Ik nu begin ik weer aardig kortademig te worden. Ik heb natuurlijk nog wel behoorlijk aangepakt aan het eind van de middag om alles op tijd klaar te krijgen. Anna laat ik nu wel achter met een geordende papierwinkel en een keurig opgeruimd bureau. Fijn gevoel voor mij en zeer prettig voor haar.

Geef een reactie

