Maximaal

Vandaag was het Koninginnedag. Gisteren werd er op hoog niveau een huwelijk afgesloten in Engeland. Wat in vervlogen tijden ondenkbaar was, is nu bijna aan de orde van de dag. Waar je vroeger als prinses geboren werd, kun je tegenwoordig prinses worden. Je kunt gewoon naar de functie solliciteren. Nou ja, gewoon…, naast de gewenste vaardigheden zijn er ook een aantal kenmerken van esthetische en gevoelsmatige aard waaraan voldaan moet worden. De prins bij wie je het sollicitatieformulier inlevert, zul je moeten overtuigen van je skills en kernmerken. Met andere woorden, het formulier waaraan je een tijdje werkt, zal jouw droomprins moeten overtuigen van zijn liefde voor jou. Alleen dan maak je als burgermeisje een kans op de gewilde titel van prinses.

Op dagen als vandaag krijg je ook van die polls waaruit moet blijken wie het meest populair is. Dat Engelse Kate niet kan tippen aan ‘onze’ Maxima, zal u niet verbazen. De tranen tijdens het huwelijk van Max en Willem zijn natuurlijk haar allerbeste marketingstunt geweest. Dat met de woorden, “Hij was een beetje dom…” is voldoende geweest om haar onsterfelijkheid in de harten der Nederlanders te beslechten.
Maxima wordt niet alleen prinses zoals de Engelse Kate. Gek genoeg wordt Maxima Koningin der Nederlanden. Niet dat ik nou zoveel heb met ons koningshuis maar een beetje vreemd is het natuurlijk wel. Claus was evenmin Koning der Nederlanden als Bernard dat was. Hun echtgenoten waren Koningin. Een titel die zij in de erfelijke lijn van hun geboorte verworven hadden. De mannen met wie zij in het huwelijk traden, werden derhalve prinsen.
Maxima, een burgermeisje uit Argentinië, krijgt nu door haar huwelijk met de mannelijke troonopvolger ineens de jackpot in haar schoot geworden. Maxima gaat voor maximaal, zogezegd. Mijn zegen heeft ze hoor maar zeg nou zelf, is dit niet een heel klein beetje vreemd?

Zoals gezegd, heb ik niet zoveel met ons koningshuis. Ik heb mijn eigen sores. En aan mijn eigen sores heb ik wel voldoende. Maandag eerst m’n kop er goed bijhouden als de monteur van KPN een glasvezelnetwerk komt aanleggen. Ik trek de beurs juist om het te laten uitvoeren door een monteur in de hoop dat alles dan goed komt. Zaak is dan wel met je neus er bovenop te zitten om je er van te vergewissen dat het ook daadwerkelijk goed komt, allemaal.

Daarna gaat mijn aandacht en energie weer volledig op aan de revalidatie in Haren. Proberen een heel klein beetje winst te boeken in de kwaliteit van mijn leven. Kijken of de klachten ten gevolge van de COPD ietsje minder erg kunnen worden. Iets waarvoor ik me volledig inzetten moet en waar al mijn aandacht door opgeslorpt wordt.
Net als Maxima ga ook ik voor maximaal.

30 april 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Maximaal

  1. MarieJose zegt:

    En jou gun ik meer dan maximaal> je blogs zijn super leesvoer (bundel je ze ooit als ebook ben ik de eerste klant)
    Fijne avond en groet voor je sterke vrouw

  2. Sam zegt:

    Mooi geschreven weer Hans!
    Blijf duimen dat je de copd kan stabiliseren in het bea!

    Gr Sam

  3. corina zegt:

    Hans, ik volg je al een tijdje en man wat heb jij nog een kracht… Ik was zelf ooit ook in haren 2001 en snap denk je gevoelens.. Ik heb zelf nog 20 % zonder zuurstof maar ben wel vaak zo deprie dat ik bijna niet de deur uit kan. Mis ook een partner heel erg zelfs. Maar nogmaals diep respect voor jou en hoop dat je weer wat op knapt en je nog een beetje je dromen kunt laten uit komen en blijft schrijven. Het geeft mij steun!!
    Dikke knuffel van Corina 46 jr met alpha 1 antitrypsine defficientie

  4. Dirkje zegt:

    Ha Hans,

    Ook ik hoop natuurlijk dat je vorderingen in Haren maximaal zullen zijn, voor minder gaan we niet toch? Dat Maxima koningin wordt is natuurlijk een beetje raar, vergeleken met de prinsen die haar voorgingen. Maar ik vind het wel grappig. Als vrouw zijnde bekeken bedoel ik. Vaak worden vrouwen toch wel wat achtergesteld bij de heren, vooral in het bedrijfsleven enzo. Hebben we nu een keer iets voor op de heren… 😉 hoewel, we????? haha wie hou ik nu voor de gek dan? voor mij maakt het niets uit hoor. Trouwens, goed idee van Marie José, je schrijfselen bundelen, alleen ben ik je eerst klant als het op papier uitkomt, zal vast prachtig in mijn boekenkast staan. Dag hoor, sterkte en tot horens, schrijfs, mails of wat dan ook.
    groet,
    Dirkje

Geef een reactie

