Een zonnige toekomst

alternatieve MadonnaWoepie wauwie, het kan niet op! Waar hebben we dit aan te danken? Ik mag toch hopen dat dit niet een gevolg is van die radioactieve straling die vanuit Japan onze planeet afreist. In dat geval ben ik er alles behalve blij mee. In alle andere gevallen vind ik het heerlijk om al zoveel dagen van de maand april genoten te mogen hebben van stralend weer met voldoende zon en een aangename temperatuur. Een zonnige toekomst.

Eerder hebben we ook wel mooie dagen in april gehad maar zoveel dagen achtereen is toch wel bijzonder te noemen. Alsof het voorjaar zich langzaamaan verlegt naar vroeger in het jaar. Staan straks de tulpen in januari te bloeien? Zijn het dan toch mutaties die onder invloed van de radioactiviteit een nieuwe weg volgen?
Ach, die hele radioactiviteit is een ongrijpbaar gegeven voor ons leken. Exacte informatie zullen wij daarover nooit krijgen. Je kunt zoeken wat je wilt en zelfs heel veel vinden over het onderwerp op zich. De preciese stand van zaken zul je niet zo snel achterhalen. Met de inmiddels in de wereldvocabulaire opgenomen vertaling van de zinssnede “… is er geen gevaar voor de volksgezondheid opgetreden.”, wordt elke actuele stand van zake volledig dichtgetimmerd.
Daar waar het radioactiviteit betreft is de houdbaarheid van die zinssnede reeds lange tijd vergaan. Immers, deze zinssnede wordt nog maar enkele decenia ingezet en bij
radioactiviteit hebben we het over stoffen met een halfwaardetijd van enige tientallen tot honderden jaren. Met andere woorden, de helft van de radioactieve straling van dergelijke stoffen is pas na enige tientallen of honderden jaren verdwenen. En ga je dan al die kleine en grote ongelukjes bij elkaar optellen, dan kom je tot een stralingsniveau waar je het koud van krijgt. Hoezo geen gevaar voor de volksgezondheid?

COPD is wel een gevaar voor de volksgezondheid. Dat weet ook onze overheid. En ondanks dat roken nou niet echt de enige aanwijsbare oorzaak is van COPD, denkt onze overheid een steentje bij te kunnen dragen door de accijns op tabak weer te verhogen. Of dat het roken zal doen verminderen, is nog maar zeer de vraag. In het verleden is van zoiets nimmer iets gebleken. Beter zou zijn deze uiterst gevaarlijke stof niet meer via een vergunningenstelsel te laten verkopen. Gewoon verbieden die hele tabakshandel. Maar ja, net als de wapen-en olielobby is ook de tabakslobby nadrukkelijk in de politiek verweven. Al die lobbyisten hebben de voet als een ware Jehova getuige tussen de deur weten te zetten. De deur krijg je nooit meer dicht.
Zelf het plaatsen van afschrikwekkende afbeeldingen op pakjes sigaretten wordt keer op keer uitgesteld. Wat mijn wijlen vader vroeger al zei, zie ik vandaag nog steeds gebeuren; van uitstel komt afstel.

COPD en gevaar voor de volksgezondheid. Roken en gevaar voor de volksgezondheid. Kernenergie en gevaar voor de volksgezondheid. Er is zoveel gevaar voor de volksgezondheid dat je je af moet vragen of leven op zich wel verantwoord is. Leven is namelijk dodelijk. En alle andere gevaren die op de loer liggen, ontlopen elkaar niet zoveel. Het verschil is ‘m gelegen in de kracht van de lobby die achter het gevaar strijdt voor behoud van het gevaar. Behoud van het gevaar in het belang van ‘onze economie’. Achterlijk natuurlijk want dergelijke belangen kosten in principe meer geld dan ze opleveren. Het verschil tussen plus en min is hier dus van belang. Plus voor de lobby en min voor de samenleving betekent bij een sterke lobby dat de lobby’s wil tot wet verheven wordt.

Dit blog begint duistere vormen aan te nemen. Dit blog legt een wereld bloot waarvan ik liever geen deel uitmaak. Een wereld waarin ik toch zal moeten leven en een wereld die ongemerkt slechter lijkt te worden. Politieke spelletjes waarvan ik kippenvel krijg. Politieke machthebbers die onderling de knikkers verdelen en over de ruggen van het volk hun zakken trachten te vullen. Is dat zo? Natuurlijk heb ik niet alle kennis in pacht maar ik heb een paar grote ogen en oren die vel zien en horen. Met alles wat ik zie en hoor, ben ik niet onverdeeld blij.
Eerder is mij al gezegd dat ik de oogkleppen op moest zetten. Zeker zolang ik in het Beatrixoord verblijf. In het Beatrixoord heb ik mij slechts op één ding te richten en dat is mijn revalidatie. Verbetering van de klachten ten gevolge van mijn COPD. Longrevalidatie in de meest heilzame vorm met het meest duurzame resultaat. Daar ga ik voorlopig maar voor. Een zonnige toekomst.

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Een zonnige toekomst

  1. Sam zegt:

    Wauw wat enorm goed verwoord hans! Maar inderdaad oogkleppen op en je richten op een ding : je gezondheid. Gr sam

  2. corina zegt:

    hou vol hans, keep ther spirit coing

  3. Dirkje zegt:

    Ha die Hans,
    Fijn dat je lekker van het zonnetje hebt genoten, ik heb ook heerlijk in de tuin zitten lezen. Maar wat betreft de oogkleppen…..mmm ik weet het niet hoor. Natuurlijk moet jij je concentreren op je gezondheid en op Beatrixoord, dat staat buiten kijf. Maar om nu oogkleppen op te zetten? ha volgens mij kun jij dat niet eens, de wereld valt niet helemaal buiten te sluiten, want zoals je zegt, we moeten er wel in leven. En ik zou je frisse en soms cynische kijk op de dingen erg misen hoor. Dus, als je die kleppen opzet (of gewoon eentje) doe ze dan ietstjes scheef, zodat er altijd een straaltje zon en wereld binnen kan vallen, goed? Verder wensen we je alle goeds toe, hoop dat je verblijf in Haren iets oplevert en dat het lang zonnig mag blijven.
    Lieve groeten,
    Dirkje

Geef een reactie

