Glas, wat een uitvinding!

Wat een uitvinding. Glas. Glas is een amorfe (niet-kristallijne) stof. Het meest bekend is het kleurloze glas zoals dat gebruikt wordt voor bijvoorbeeld vensters en drinkglazen. De stof waaruit dit glas bestaat is voornamelijk silica of siliciumdioxide (SiO2).
Glas heeft geen kristalstructuur. Toch heeft het met veel kristallen gemeen dat het doorzichtig is en licht breekt.

Over glas is veel te zeggen. Glas maken lijkt voor mij een beetje op toveren en omdat ik toveren altijd al helemaal geweldig gevonden heb, is glas natuurlijk een stof die mij zeer aanspreekt. Voor de lezer met belangstelling voor het productieproces van glas, verwijs ik graag naar de pagina’s van Wiki.

Naast glas zoals wij dat kennen voor vensters, glazen e.d., kennen we ook al jaren de z.g. glasvezel. Veel werd dit gebruikt ter versterking. Zo zijn b.v. de verbindingen in polyester zeilboten verstevigd met glasvezel. Omdat zeilen voor mij net zo’n passie is als toveren, komen twee passies hier wel heel dicht bij elkaar.

Met glasvezelkabel komt daar nog een derde passie bij. Internet en streaming video. Hiervoor is een snelle verbinding natuurlijk uiterst welkom. Met de glasvezelverbinding die op dit moment aangelegd wordt, ben ik daar helemaal klaar voor. Deze gaat een bandbreedte bieden van 50 Mbps upload en 50 Mbps download. Kijk, dat zijn getallen waar je wat aan hebt. En omdat het echt een aansluiting per netwerk is, haal je die snelheid ook daadwerkelijk. Ongeacht de drukte op het netwerk. Dat is bij ADSL of kabelinternet wel anders. Is het daar druk, dan wil het kooppunt wel eens een stuk trager worden zodat je de beloofde snelheid lang niet haalt. Met glasvezel ben je van dergelijke ongemakken af. Je ontvangt altijd de beloofde snelheid. Nou goed, i.p.v. 50 Mbps kan het wel een 48,5 Mbps zijn maar een dergelijk verschil neem ik voor lief. Met ADSL van Vodafone had ik ooit een belofte van 20 Mbps terwijl ik ooit hoger kwam dan 4 Mbps. Wel betaalde ik maandelijks voor de beloofde 20 mbps. Bij UPC zou het laatste abonnement 25 Mbps moeten leveren maar ook daar kon je rustig 10 Mbps aftrekken. Nu, met glasvezel van de KPN betaal ik niet alleen minder dan ik bij UPC betaalde, ik heb ook nog eens meer dan de dubbele snelheid.

Glas. Wat een uitvinding. Niet alleen het glas wat wij kennen van de vensters en drinkglazen. Nee, glas is een geweldige uitvinding in een steeds bredere zin van betekenis. Met name de ontwikkeling van glasvezelkabel in de elektrotechniek verbaast mij al enige tijd. Eerder al in het gebruik van digitale audio en recent in het gebruik van datatransfer over het internet.
Glas. Voor chronisch zieken en gehandicapten die hun wereld steeds kleiner zien worden omdat ze vaker thuis moeten blijven of zelfs helemaal aan bed gekluisterd raken, is glasvezel natuurlijk de oplossing om hun wereld weer te vergroten. Films kijken op de Mac of PC, interactieve televisie en razendsnel down- en uploaden. Je wereld wordt weer wat groter en vooral sneller bereikbaar. Voor chronisch zieken en gehandicapten een welkome ontwikkeling van moderne techniek. Glas, wat een uitvinding!

2 mei 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Glas, wat een uitvinding!

  1. MarieJose zegt:

    Scheelt t echt zoveel in snelheid? Wat betaal je dan voor onbeperkt bij kpn? Ik heb nu gewoon adsl bij hun

  2. Sam zegt:

    wat mooi omschreven weer! Merk je in de praktijk ook een groot verschil? of is het meer in de theorie 🙂 ? Ben benieuwd naar je nieuwe internet ervaringen! 🙂

    En verder.. glas: Je kan ook nog aan de garaniums denken haha.. vele onder ons worden toch kasplantjes… Die hun wereld inderdaad met internet en andere media proberen groter te houden.

    Gr Sam

  3. Dirkje zegt:

    Wat een prachtig college Hans, alweer iets interessants geleerd.
    Ken je trouwens de film “Glas” van Bert Haanstra? ach ja, die ken je natuurlijk vast wel. Heb ik altijd van genoten, net zoals zijn film Alleman, over de doorsnee Nederlander, grappig en ontroerend en ook soms blijk gevens van onze benepenheid, maar altijd met humor op de achtergrond. Nou lieverd, het ga je goed.
    groet,
    Dirkje en John

Geef een reactie

