Bevrijding

Bevrijding. Het woord heeft niet alleen een fantastische betekenis maar ook een heerlijke klank. Be-vrij-ding. Drie lettergrepen. Nou heb ik sowieso iets met drielettergrepige woorden. Ze hebben een mooie ritmiek. Zo ook mijn naam. Hans, een éénlettergrepig woord wat niet lekker klinkt. Mijn doopnaam daarentegen is wel drielettergrepig en daardoor gelijk een stuk fijner in het gehoor liggend. Johannes. Waarom mijn ouders ooit voor Hans gekozen hebben, is mij een volslagen raadsel. Jo-han-nes is zoveel mooier.

Bevrijding. Vijf mei. Gisteren was het dus vier mei. Bij ons thuis waren dit dagen van betekenis. Het klokgelui op de heide, de stilte voor de slachtoffers en pas op latere leeftijd van mijn vader de echte verhalen. Mijn ouders waren Rotterdammers en ten tijde van de bombardementen in de stad aanwezig. De vliegtuigen zagen ze laag overvliegen. De Duitse soldaten konden ze door de opengeschoven laaddeuren in het ruim zien staan en de bommen zagen ze loskomen van de vliegtuigen om vervolgens hun allesvernietigende werk op de stad en haar inwoners te voltooien. Destructie alom. Brand en vernietiging.

Bevrijding; de betekenis van het woord, afgezet tegen de achtergrond als hierboven omschreven, is natuurlijk helemaal geweldig. Helemaal op een dag als vandaag. Vijf mei is natuurlijk de dag bij uitstek om aan bevrijding te denken. Althans, de bevrijding van Nederland aan het einde van de Tweede Wereldoorlog.
Kijken we ietsje verder dan onze eigen neus lang is, dan is er nog zo verschrikkelijk veel te bevrijden in de wereld dat het woord bevrijding ineens alle glans verliest. Bevrijding kun je dan in één adem noemen met mislukking. Ik heb het dan niet over oorlog alleen. Ook onderdrukking van b.v. rassen en groepen zijn aan de orde van de dag. De bevrijding die zo hard nodig en gewenst is, komt ook hier niet echt uit de verf.

Bevrijding. Zoveel mislukking, zo weinig bevrijding. Wat kan ik voor mezelf dan nog met het woord bevrijding? Zou het woord iets kunnen betekenen in mijn longaandoening? Zou ik mezelf kunnen bevrijden? Bevrijden van serieuze klachten ten gevolge van mijn COPD?
In ieder geval is dat iets om aandacht aan te besteden. En nu is het de tijd om die aandacht daaraan te besteden. Nu ben ik immers in het Beatrixoord. The place to be, waar het bevrijding van klachten betreft. Is revalideren niet een vorm van bevrijding? Zeer zeker wel. Op het moment dat mijn revalidatie geslaagd is en mijn kwaliteit van leven navenant is toegenomen, zal ik mij behoorlijk bevrijd voelen. Dus longrevalidatie, kom maar op. Laten we maar beginnen met die bevrijding. Wanneer ik bevrijdingsdag 2011 ga vieren, is mij op dit moment nog niet bekend. U als lezer zult tot de eersten behoren die op de hoogte gebracht wordt van mijn persoonlijke bevrijdingsdag.

5 mei 2011, Haren, Beatrixoord, longafdeling

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Bevrijding

  1. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans,
    Ja, de tweede wereldoorlog kunnen we gedenken, maar het einde van oorlog is nog lang niet in zicht helaas.
    Toch is het ook bevrijdingsdag vandaag, hoeveel we in dit land ook te kankeren en te klagen hebben ( en ja, er klopt veel niet), we leven relatief in een heel vrij land, met b.v. de mogelijkheid iets aan onze ziekte te doen, zoals jij nu.
    Sterkte en succes, Ans.

  2. Sam zegt:

    Hee Hans,

    Ik hoop dat de revalidatie jou de bevrijding geeft 😉 en je het wat ruimer krijgt.

    xx Sam

  3. Prada zegt:

    Bedankt voor de tijd neemt om erover te praten, ik voelde eensterke te leren, hou echt van dit thema toeslag. Als het mogelijk is, krijg je expertise, kunt u uw blog meer gegevens? Dit is erg handigvoor mij.

Geef een reactie

