Nieuwe ontwikkelingen

Mijn knuffel; steun en toeverlaat.Achteruitgang kan erger zijn dan het lijkt. N.a.v. mijn laatste achteruitgang is er onderzoek gedaan. Er is bloed afgenomen en er is een thoraxfoto gemaakt. Beide om te kijken of er ontstekingen aan het licht gebracht kunnen worden. De uitslagen waren positief. In het bloed waren geen verhoogde ontstekingswaarden terug te vinden en ook op de thoraxfoto was niets dat op een ontsteking duidde. Dit met de bevindingen van de HAIO, kon tot de geruststellende conclusie leiden dat er geen ontstekingen in mijn longen aanwezig zijn. Heel fijn maar waar komt de huidige kortademigheid dan vandaan. En wat veroorzaakt mijn te lage zuurstofgehalte in het bloed? Daarop is nu even geen antwoord te geven.

Wel heeft de thoraxfoto iets nieuws aan het licht gebracht. Vlekjes hoog in de longen aan de rechter kant. Daar was eerder ook al eens iets waargenomen waarvan na onderzoek bleek dat het niets verontrustends was. Druk maakte ik me dus niet. Vandaag kreeg ik te horen dat het waarschijnlijk toch om nieuwe vlekjes gaat. De zorgvuldigheid gebiedt hiernaar dus op nieuw onderzoek te verrichten. Dinsdagochtend word ik in het UMCG verwacht voor een CT scan en een PET scan. Deze scans leveren veel betere foto’s op dan de thoraxfoto en kunnen uitsluitsel geven over de aard van de vlekjes.
De aard van de vlekjes? Ja, of het wel of geen kanker is wat daar boven in de rechterlong te zien is. Kanker is natuurlijk niet iets waar ik op zit te wachten. Eigenlijk vind ik mijn ernstige longemfyseem wel voldoende. COPD Gold 4 vrijwaardt mij natuurlijk niet van andere aandoeningen. Wel wordt het dan zo’n mond vol. En waar heb jij last van? O, ik heb COPD Gold 4 en longkanker. Mensen die dat te horen krijgen, schrikken zich kapot en laten zich nooit meer zien. Absoluut onwetend wat nog tegen mij te zeggen, ontwijken ze mij dan maar liever. Een enkeling die weet hoe met ziektes om te gaan, zal zich nog laten zien. Nee, die kanker hoeft voor mij niet zo. Laat ik het maar bij COPD alleen houden. Lijkte me voldoende.

Voorlopig ga ik niet op de feiten vooruit lopen. Ik wacht rustig de uitslagen van Pet- en CT-scan af om daarna te bekijken wat de eventuele vervolg stappen zullen worden. Bij een eventuele verdenking van kanker, zal er in ieder geval en brochoscopie gemaakt moeten worden. Daar ben ik niet blij mee want dat is een rotonderzoek. Heb ik eerder al eens gehad en toen was ik veel beter. Nu, met mijn kortademigheid, zie ik enorm op tegen een slang in mijn luchtpijp voor langere duur. ik begin al te kokhalzen bij het idee alleen en voel m’n ademhaling al op hol slaan. Met geen tien galopperende paarden tegen te houden. Mocht het zover komen, zal ik het dus toch zelf moeten doen. Aan die tien galopperende paarden kan ik het niet overlaten. Zelf doen op wilskracht, concentratie, rust en ontspanning. “Ik kan het wel”, zeg ik dan tegen mezelf. Ik kan het wel maar zie er enorm tegen op. Hopelijk komt het niet zover.

Nieuwe ontwikkelingen. Wat moet ik er mee? Zeker als die ontwikkelingen alles behalve positief zijn. Op positieve ontwikkelingen zit ik juist te wachten. Resultaten van de revalidatie, bijvoorbeeld. Wie zit er nou te wachten op woorden als, “U heeft ook nog longkanker, meneer Groeneweg.”
Nieuwe ontwikkelingen…

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

8 reacties op Nieuwe ontwikkelingen

  1. MarieJose zegt:

    Laten we inderdaad hopen dat je dat dus niet erbij krijgt. Kunnen die plekjes niet weer bij de copd horen of ziet t eranders uit?? Duim dat t iets simpels is (littekenweefsel oid) en je niet meer voor je kiezen krijgt. Liefs mj

  2. Tam zegt:

    Jemig Hans, nee inderdaad kanker kan je er niet ook nog es bij hebben.
    Ik hoop dat het wederom niet zorgwekkend is, zoals de vorige keer, ik kan me ook voorstellen dat het longslijmvlies wat dunner is bijvoorbeeld op de ene plek dan op de andere plek omdat je ook veel hoest.
    Maar goed, ik ben geen longarts, ik kan niets anders doen dan je een dikke papieren knuffel en zoen geven.
    Houd ons op de hoogte hè, ik reageer niet altijd maar ik verslind alles wat je schrijft hoor, je schrijfstijl spreekt me erg aan.

    Liefs,
    Tam

  3. bas zegt:

    Nou Hans , veel beterschap of beter : sterkte . Ik heb sommige van je artikelen eens doorgelezen en heb zelf nu ook de status COPD . De arts zei letterlijk : longleeftijd 75 jaar . Ik ben 53 ….. Dan schrik je en hoop je dat het als een griepje voorbijtrekt . Maar dat is de clou : dat gebeurd niet , dus hoop ik eindelijk eens te kunnen stoppen met roken . Maar dat is een bijkomend probleem . Ik merk in de praktijk wel onder bepaalde omstandigheden benauwdheid , kortademigheid , vooral na inspannigen ….. Ik heb het gevoel op een tweesprong te staan : doorgaan met roken en later aan de zuurstof , of nu nog stoppen en hopen dat het langzaam beter word . De keus is theoretisch al genomen , nu de praktijk . Ik werk nog steeds , voel me jong genoeg en begin zeer binnenkort met het stoppen-met-roken programma , ondersteund met Zyban , een puf en een inhalator . Nu kan het nog , niet ? COPD is een sluipende moordenaar waar heel wat nederlanders nu mee te kampen hebben . Nogmaals , veel sterkte voor jou en je naasten , groetjes , bas

    • Tam zegt:

      Voor het stoppen met roken heb ikzelf hele goede ervaringen met Champix.
      Hiervoor kan je bij je huisarts een recept krijgen, ziekenfonds vergoedt het niet tenzij de huisarts een soort van vergunninkje heeft van het ziekenfonds of iets dergelijks, maar goed een kuur van twee weken kost zo’n 53 euro.
      Huisarts/longarts/apotheek weten vast of het gecombineerd kan worden met de medicatie die je al gebruikt.

      Ik ben er sinds 1 april af en dat zonder de hele nare bijwerkingen die ik eerder had. Sterker nog, ik voel me veel blijer en gedurende de beginkuur, tijdens welke je nog rookt, begon de peuk me erg slecht te smaken.

      Anyway, ik ben er nog steeds af, heb geen shagje meer aangeraakt en zit veel lekkerder in mijn vel. Ik heb geen COPD en hoop het ook nooit te krijgen. Maar ik heb wel astmatische bronchitis en ik merk echt een enorm verschil.
      Ik word veel uitgeruster wakker en heb vele malen meer energie en conditie.
      Die effecten had ik binnen een week na het stoppen met roken te pakken.

      Succes!

  4. Sam zegt:

    Hee Hans,

    Je weet al dat ik duim… maar ik duim nog maar wat harder voor je 😉 Hopelijk heb je niet weer een broncho nodig en kom je in ieder geval daar onderuit. Hopelijk zijn de vlekjes onschuldig 😉

    gr Sam

  5. Margo zegt:

    Nee, dat is het laatste dat je er nog bij kunt hebben! Ik zal ook voor je duimen dat het niets ernstigs is! Ik moet wel even kwijt dat mijn bewondering voor je met de dag groeit! Als iemand het verdient om deze rotziekte een lesje te leren ben jij het! Je wilskracht is vast sterker dan die COPD!! groetjes vanaf een prachtig Kreta waar ik je dus ook gewoon lees!

  6. Dirkje zegt:

    Hey Hans,
    Geez, ik hoop echt dat je dat rotonderzoek niet hoeft te ondergaan. En ja, ook mijn duimen draaien overuren voor je. Het is dat ik atheïst ben, anders zou ik ook nog voor je bidden. Ach, dat doe ik toch wel, onze Lieve Heer zal me dat wel vergeven en weten dat het uit een goed hart komt. Kun je nog wel een beetje van het mooie weer genieten? Hoe gaat het me je oefeningen? Merk je al wat verbetering? Op de valreep nog even een positief berichtje, John is gisteren eindelijk naar de tandarts geweest en heeft een prachtig nieuw gebit. Hij loopt nu de hele dag te smilen. 😉 maar ik moet er erg aan wennen, want het is net of hij een andere John is geworden, omdat het zijn gezicht toch wel wat veranderd. We hopen dat alles goed uitpakt en wensen je alle goeds in de wereld.
    groet,
    Dirk en John

  7. janny C zegt:

    Beste Hans,

    ik leef met je mee,en geef hierbij
    veel moed en geduld,ik was vandaag even op de
    afdeling ik zag je nog zitten toen ik je kamer voorbij liep
    ik moest insuline halen dat was ik vergeten mee
    te nemen, ik moest eten en daarna zwemmen
    en had geen tijd, ja erg he geen tijd,
    morgen ben ik ook in beatrixoord
    als het goed is kom ik dan wel op de afdeling
    lieve groetjes janny
    ps ik heb een afspraak met inge

Geef een reactie

