Donkere wolken boven een storm in een glas water

Ze hadden zich al samengepakt, die donkere wolken. Ze leken boven Haren te hangen en ondanks dat ik er niet zwaar van onder de indruk was, hebben die donkere wolken toch wel enigszins op mijn schouders gedrukt. Het onderzoek in het UMCG van gisteren bracht daar vooralsnog geen verandering in. De uitslag van de CT- en PET scan zou volgende week beschikbaar zijn. Al die tijd de druk van die donkere wolken blijven voelen?

Vandaag gaf de barometer ineens een grote verandering te zien. Nu het Beatrixoord onderdeel is van het UMCG heeft de longarts hier natuurlijk ook toegang tot het intranet van het UMCG. En via dat intranet kun je ook in de database van de nucleaire beeldvorming. In de database van de nucleaire beeldvorming zitten de foto’s die dinsdag gemaakt zijn in de CT- en PET scan.
Vanmiddag kreeg ik te horen dat de beelden niets verontrustends laten zien. De uitslag moet nog komen maar met deze voorkennis kan ik rustig stellen dat de donkere wolken zich hadden samengepakt boven een storm in een glas water.

Nou vond ik COPD ook wel voldoende hoor. Ik zat echt niet te wachten op nog meer ellende in mijn longen. Ik heb hier m’n handen al vol aan. Trainen, trainen en nog meer trainen. Eerst zonder vooruitgang te boeken tot ik vandaag de fysiotherapeute helemaal verbaasde. Toen ze mijn chipcard inlas na mijn trainingssessie bij de cardio fitness, kon ze niet anders dan uitbrengen dat ik wel een enorme sprong vooruit gemaakt had sinds de laatste sessies. Zij blij, ik blij, iedereen blij. Het meest blij ben ik met dat glas water. Dat glas water met die donkere wolken boven de storm die er in woedt. Voor mij geen kanker.

18 mei 2011, UMCG Centrum voor Revalidatie, Locatie Beatrixoord, Haren

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Donkere wolken boven een storm in een glas water

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Tam
      Ja-ha, razende reporter, goed nieuws. Om van de daken te schreeuwen. Ik mis de tijd waarin ik jou voor de camera had voor FrieslandCast. Zou ik zo weer willen oppikken, als ik er de puf voor had.
      Misschien zo heel af en toe een klein item in de buurt?
      Liefs,
      Hans

  1. janny C zegt:

    Van harte gefeliciteerd Hans
    Dat is in ieder geval gewonnen
    Veel sterkte en kracht voor de rest
    liefs janny

  2. TanteFokje zegt:

    Wat zal dat toch een rust geven in lichaam en geest. Geniet ervan Hans ’t is je gegund!!

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ TanteFokje
      Nou was ik niet helemaal uit het lood geslagen maar dit geeft inderdaad wel rust. Rust en ruimte om verder te gaan met war ik me bezig was. Revalideren om zoveel mogelijk aan kwaliteit van leven te winnen.
      Hartelijke groet,
      Hans

  3. pat zegt:

    Pak van je hart! Zo lang er leven is…

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ pat
      Ja, zo lang er leven is, leef ik nog wel even door hoor. Dat leven is niet het probleem. Het is de ademhaling die mij de das om doet. Longen die enorm beschadigd zijn en nooit meer zullen herstellen.
      Hartelijke groet,
      Hans

  4. marja zegt:

    Goed nieuws!
    Comorbiditeit daar zit je niet op te wachten.
    En nu ,vooruit weer aan de slag met revalideren.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ marja
      Nou zit ik helemaal niet op wat voor morbiditeit dan ook te wachten maar dood gaan we uiteindelijk allemaal. Tot die tijd zal ik moet blijven revalideren.
      Hartelijke groet,
      Hans

  5. nonja zegt:

    Fijn Hans

  6. anja zegt:

    gefelicteerd met de uitslag hans en nu mooi verder gaan.

  7. wietske de vries zegt:

    Prachtig nieuws!! van harte, wat zul jij blij zijn, veel genoegen met het ‘ik heb iets te vieren-gevoel’, toch? Weer met goede moed verder met de revalidatie, succes, Wietske

  8. lucia dijkstra zegt:

    Hans,

    Van harte gefeliciteerd met de uitslag.
    Wat een opluchting voor jullie. Ben heel blij voor je Hans.

    Veel liefs,
    Lucia

Geef een reactie

