Lege longen door een volle blaas

Het gebeurt wel vaker. Ineens word ik dan wakker en merk dat het niet helemaal goed zit met mijn ademhaling. Omdat ik zo diep lag te slapen, doe ik er verder niks mee en val heel snel weer in slaap.
En dan, korte of langere tijd later, lijkt het alsof ik val. Het lijkt alsof ik val in een heel diep gat. Wakker wordend van die val, voel ik dat mij m’n adem is ontnomen. Omhoog! Ik moet omhoog. Rechtop! Altijd is er dan iets in mij wat schreeuwt dat ik rechtop moet gaan zitten.

Zo ook weer vannacht rond een uur of drie. Boem, wakker. Een vis op het droge. Happend naar lucht. Op zoek naar de zuurstofslang. Zitten op de rand van het bed. Een mond alsof ik dagen zonder water door de woestijn gezwalkt heb. En ondanks dat gebrek aan water merk ik dat mijn blaas overvol zit.
Ineens gaat alles snel, de zuurstof komt binnen, mijn blaas begint leeg te lopen in het in de haast gepakte urinaal terwijl ik verwoede pogingen onderneem mijn ademhaling weer onder controle te brengen. Kort inademen door de neus en langer, ontspannen uitademen door de mond. Ik weet wat me te doen staat maar dat betekent niet dat het ook altijd lukt. Door d vele achtereenvolgende handelingen na het benauwd wakker worden, zit mijn ademhaling veel te hoog. Happen. Ongecontroleerd, gespannen happen naar lucht. Steeds dwing ik mezelf de juiste techniek toe te passen maar een blijvend resultaat laat nog even op zich wachten. Ik weet hoe het werkt. Het duurt even voor ik de controle terug heb in zulke gevallen. Nooit gaat dit van het ene op het andere moment. Tussen het happen door merk steeds meer ademtochten die wel gecontroleerd uitgevoerd worden. Langzaam komt de controle terug en verdwijnt de benauwdheid. De enorme paniek waarmee dergelijke momenten tijden terug nog gepaard gingen, ben ik gelukkig kwijt. In heel erge gevallen wil ik nog wel eens en beetje paniekerig worden maar over het algemeen houd ik mezelf aardig in de rust en weet ik de ontspanning weer in mijn lijf teug te brengen. Vooruitgang dus. Hier geleerd tijdens de ademtraining.

Al een hele tijd is duidelijk voor mij dat er een direct verband bestaat tussen een volle blaas en kortademigheid. Bij mij althans. Niet alleen ’s nachts maar ook overdag. Wacht ik te lang met plassen, dan merk ik dat ik steeds kortademiger word. En als ik echt veel te lang wacht, kom ik hopeloos in de problemen met mijn ademhaling. Het is dus belangrijk regelmatig mijn blaas te legen en vooral niet te proberen het zo lang mogelijk op te houden. Hoe langer ik wacht, hoe moeilijker mijn ademhaling wordt van alle handelingen om uiteindelijk mijn blaas te kunnen legen.

Heel benieuwd ben ik naar soortgelijke ervaringen van andere longpatiënten. Ben ik de enige met een direct verband tussen benauwdheid en een volle blaas? Ik kan het me niet voorstellen. Zo bijzonder ben ik nou ook weer niet. Ongetwijfeld hebben anderen ook last van dit probleem.
Vaak moeten plassen is ook zo’n probleem. Lastig ook, vooral. Als je twee of drie keer in een uur moet plassen, is het wel heel lastig om bijvoorbeeld met de taxi van Leeuwarden naar Haren te reizen. Hoe doen anderen dat met vergelijkbare problemen?
Help mij en anderen uit de brand. Deel uw ervaringen door te reageren onderaan dit blog. Ik weet zeker dat veel lezers, die ook longpatiënt zijn hier veel baat bij kunnen hebben.

24 mei 2011, UMCG Centrum voor Revalidatie, Locatie Beatrixoord, Haren

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Lege longen door een volle blaas

  1. MarieJ zegt:

    Volgens mij heeft iedereen daar last van vraag me af of vaak moeten plassen n bijwerking is van medicijnen? En inderdaad voel je je dan ook veel benauwder 😦

  2. Ed zegt:

    heel herkenbaar Hans. De ademhalingtruc heb ook ik geleerd tijdens mijn revalidatie en is zeer goed toe te passen. Had toen ook aangekaart toen dat ik bij ademhalingsproblemen ook vreselijke drang had om te moeten plassen. Heb er een tijd lang door rust te vinden in ademhalen bijna geen last meer van gehad. Heeft heel veel te maken met ontspannen, en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij gebrek aan lucht kan je moeilijk ontspannen. Regelmatig toileteren. Zeg ook altijd je gaat zoals je bent gekomen. als baby hadden we daar al geen kontrole over en nu komt het weer terug.

  3. W.M.Kelderhuis zegt:

    Beste Hans. Mijn ervaringen wijzen uit, dat “plasnood” ook met een vergrootte prostaat te maken kan hebben. Overigens ben ik het met je eens, dat plasnood en ademnood in elkaars verlengde liggen. Ik moet minstens tweemaal per nacht lozen. Teken daarvan is, dat ik met droge mond slapend ga hoesten en dan …. snel… sonst komme ich zu spät. Daarna moet ik zo’n tien minuten op de rand van m’n bed op adem komen, loos een slokje siroop ( honing/dennen) in m’n keel en vervolg m’n slaapie.
    Dit is ongeveer wat ik ten berde kan brengen. Wens je alle verdere succes toe.

  4. janny c. zegt:

    Hans ik ben een vrouw en moet je eerlijk zeggen
    dat ik mijn plas wel eens verlies voor ik de toillet haal
    geloof me, vanuit mijn bed happend naar lucht probeer ik de toillet te halen
    shit te laat, dan moet er een heleboel gebeuren voor je dan
    weer in je bed ligt.uitgeput lettend op mijn adem.
    dus Hans blaas vol longen leeg en ik ken er meerderen die er last van hebben.
    Lieve groetjes Janny

  5. Janny C zegt:

    Hans ik ben een vrouw en ik zit met hetzelfde probleem
    laats werd ik ook heigend wakker en moest ik heel nodig naar het
    toillet ik kwam te laat, en dan moet er heel wat meer gebeuren
    om weer rustig in je bed te liggen, uitgeput val ik dan weer in slaap.
    En geloof me er zijn heel veel longpatienten met hetzelfde probleem
    Ik ben benieuwd of daar een oplossing voor is, ik ben bang van niet
    maar ik hoop wel
    lieve groetjes janny en Fred

  6. Jantien zegt:

    Ook herkenbaar voor mij, maar op een iets andere manier. Na een inspanning (trap gelopen o.i.d.) merk ik dat ik benauwd word en ineens geen controle over de sluitspieren van mijn blaas heb (ben vrouw). Erg irritant en genant want er gaat wel eens iets mis. Preventief plassen dus, als dat al mogelijk is, met dank ook aan de firma Tena.

  7. frans zegt:

    Hallo Hans.
    Heel herkenbaar, maar ik merk ook dat als ik alles te lang ophou dat het snel te laat is om nog droog het toilet te bereiken.
    Niet alleen met plassen, maar ook met de GROTE boodschap. Heel lastig en iets om voortdurend rekening mee te houden. Thuis is nog totdaaraantoe, maar onderweg of bij een ander is dat heel genant.
    Succes!

  8. Tam zegt:

    Jee, wat naar zeg, dat er ook nog bij? Ik heb er ook wel eens van gehoord ja.
    Ademhaling en het afvoersysteem.

    Tips voor de rit tussen Leeuwarden en Haren. Om de 20min pitstop bij een benzine station lijkt me. Wat moet je anders?

    Succes!

    Liefs,

    Tam

  9. Dirkje zegt:

    Hey Hans,

    Nee, tips heb ik jammer genoeg niet. Zoals Jantien al zegt, voor een dame is daar de firma Tena (of is dat ook geschikt voor heren?) Maar wat ik wel heel positief vond om te lezen, is dat de paniek niet meer zo toeslaat gedurende de nacht als je met een volle blaas wakker wordt, zoals in het begin en dat je dat gedeelte in ieder geval een stuk meer onder controle hebt. Hopelijk krijg je de gouden tip binnen betreffende de reis van Leeuwarden naar Haren, mmm tsja elke 20 minuten een benzinestation opzoeken lijkt me erg omslachtig, maar er zit natuulijk iets in.
    groet,
    Dirkje

Geef een reactie

