Communicatie of toch maar niet?

Communicatie is moeilijk. Voor velen zelfs onmogelijk. Van professionals in de zorg zou je mogen verwachten dat zij het communiceren enigszins beheersen en toepassen. In ieder geval verwacht ik dat wel. Naast verwachten, hoop ik het eigenlijk ook wel want zonder communicatie gaat veel verkeerd. IJdele hoop, van mij. Communiceren zal wel teveel tijd kosten. Veel sneller kun je beslissingen nemen zonder communicatie. Of het dan juiste beslissingen zijn, blijft de vraag maar snel gaat het wel.

Dat zonder communicatie geen juiste beslissingen genomen kunnen worden, blijkt wel uit het feit dat ik hier in het Beatrixoord nog steeds zit te wachten op mijn BiPAP. Om te beginnen is door complete miscommunicatie mijn BiPAP traject volledig stop gezet toen ik naar huis gestuurd werd. Bij terugkomst zou ik gewoon verder gaan maar dit bleek een miscommunicatie. Alles moest opnieuw opgestart worden. Nou, hup dan, opstarten en beginnen, zou je zeggen.

Zonder communicatie werd na de eerste opstart het traject opnieuw stopgezet. Ja, fijn hoor. En ik maar wachten. Daarna opnieuw opgestart. Eindelijk, nu zou het gaan gebeuren. Nu zou het goed komen. Echter, wederom zonder communicatie opnieuw stopgezet. Het moet niet gekker worden. Dat een enkel persoon zoveel roet in mijn eten kan gooien en dan nog glimlachend rond kan blijven lopen. Wat kom ik hier in het Beatrixoord eigenlijk doen? Een beetje voor m’n plezier rondhangen of alles uit de kast halen om vooruit te gaan? Ik ga voor het laatste. Echter, de BiPAP is daarbij van essentieel belang voor mij. Dat is bekend bij de staf maar wat wordt er mee gedaan? Sterker nog, nu de BiPAP voor de derde keer aangevraagd is, lijkt het er op dat ‘ie komt tegen de tijd dat mijn ontslagdatum gepland is. Boter na de vis? Dit is echt geen grap meer mensen, dit is uitermate frustrerend. Zou ik dan voor Jan met de korte achternaam hier al die tijd zijn geweest?

Ik heb nog goede hoop dat we tot een bevredigende oplossing zullen komen want ik heb slechts een enkel doel. Vooruitgaan en trainen met gebruik van de BiPAP. En dat doel ga ik deze week communiceren. De longafdeling mag dan moeite hebben met communiceren, voor mij is communicatie gesneden koek. Waar ik normaal meer met bewegende beelden communiceer, kan ik ook prima communiceren met woorden. Soms wat impulsief, meestal doordacht maar altijd uiterst communicatief.
Communicatie of toch maar niet? Communicatie, toch maar wel!

5 juni 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Communicatie of toch maar niet?

  1. tommy1 zegt:

    Pfff Hans ,

    Het bovenstaande daar word ik echt niet vrolijk van Hans , ik wilde aan m,n La vragen of ik naar Beatrixoord mocht voor revalideren maar dit berichtje zet me toch wel aan het denken.

    Mvrgr Eef

  2. Janny C zegt:

    Ik weet hoe het gaat op beatrixoord,
    het kost heel veel energie om de dingen voor elkaar te krijgen
    die afgesroken zijn , je kunt die energie wel ergens anders
    voor gebruiken.
    lieve groetjes Janny

  3. MarieJose zegt:

    Hoeveel fouten oops sorry “miscommunicatie” kunnen ze daar in hemelsnaam maken???

  4. Ans Fidder zegt:

    Hoe krijgen ze het voor elkaar….
    Sterkte, Ans.

  5. Jantien zegt:

    Je komt nog tamelijk mild over, Hans. In jouw plaats zou ik wanhopig zijn en dat ook duidelijk laten merken. Sterker nog: boos, heel boos worden. Afspraak is afspraak. Dit is niet alleen slordig, maar respectloos en ook harteloos. Schande.
    Sterkte hoor.
    Jantien

  6. josette mooijen zegt:

    je vraagt je af waar die instellingen eigenlijk voor zijn , zijn ze er nou voor ons of zijn wij er voor hun om ze aan een baan te helpen.
    mij is ook zoiets aangeboden maar ik denk dat ik bedank voor de eer,heb te weinig kracht in mijn lichaam om me nog zo druk te moeten maken om bijkomende zaken.het wordt je allemaal zo mooi voorgespiegeld maar het blijkt dus een farce.
    ik hoop voor jou dat het allemaal op tijd voor elkaar komt dat verdien je wel.
    groetjes en veel sterkte josette

  7. wietske de vries zegt:

    Hallo Hans, blij dat ik weer even lees wat je te vertellen hebt, over communicatie gesproken! drama, dat het zo moet en dat ik nu reageer komt omdat ik er het zweet van krijg, om het zo maar even te zeggen, want je kunt het niet zien. Ik ben dan niet een van de jongsten, maar wel heel idealistisch begonnen aan een opleiding in de zorg. Hier ‘roep’ ik altijd dat de helft al gewonnen is als je elkaar ‘verstaat’, als je je zorgen kunt delen met een verzorgende, die er voor je is, zo eentje wil ik dus worden. Dat tijd geld kost, ook die tijd dat je even bij een client bent voor een ‘praatje’/communicatie, is een ieder bekend. En dan nu jouw verhaal, ja daar krijg ik het warm van, bestaat het dan niet? Communiceren en samen tot iets komen? ik wens je enorm veel succes en gauw iemand die ECHT naar je LUISTERT en daarna DOET wat nodig is voor JOU!! vr.gr. Wietske

  8. Margo zegt:

    Brrrr… M’n haren gaan hiervan overeind staan. Je moet eens even flink kwaad worden, het gaat wel om jouw gezondheid, jouw leven! Daar mag, daar MOET je voor opkomen. Sla die vuist op tafel! Laat ze eens even wakker worden daar!

  9. paul zegt:

    Hans , al deze instellingen bestaan van subsidies.
    Dat werkt voor geen meter.
    Of jij je bipap krijgt of niet krijgt , ze verdienen er geen cent minder om .
    En dat is het probleem.
    Zolang deze instellingen betaald worden zonder controle , of ze nu wel of niet naar behoren functioneren , zal er nooit iets veranderen.
    Zakelijk bezien hadden al die copd,ers maar niet moeten roken…..eigen schuld , dikke bult.
    Klinkt hard , maar die kant zal het steeds meer op gaan.
    Kom voor jezelf op , en vertel ze dat je vertrekt en pas weer terug komt als de bipap geregeld is omdat het verspilde moeite is om zonder verder te gaan.
    Maar of ze daar wakker van zullen liggen?

    .

  10. Kees Nieuwpoort zegt:

    Laat je een versterker bezorgen en knal er op gezette tijden uit, maar dan hebben ze weer wat anders, excuses that’s all they’ve ever got for us, bipapalula ja. Doorgaan, moi

  11. johnny de looff zegt:

    Maak commotie, schop herrie, maak een zwartboek ,deze lui denken zich van alles te kunnen permiteren, zoals zoveel ambtenaren , o nee verplegers (Sorry) helemaal niet dus,personeel is daar om jou te revalideren dus laten ze dat ook doen dan.
    Dit gezeik kom je overal tegen en je wordt er niet goed van ,Klachten indienen helpt vaak wel nou ga het horen hoe het verder gaat groeten joh

    ps je kan je krachten natuurlijk beter gebruiken!

  12. Tam zegt:

    Lieve Hans,

    Hoe gaat het met je? Ik hoop dat je je rust wat kan vinden temidden van de storm.
    Ik hoop dat je Anna haar knuffels en kusjes voelt elke keer dat je aan haar denkt.

    Ik hoop dat je je zo gelukkig voelt als mogelijk is. Misschien dat de bijgevoegde link wat helpt 🙂

    Heel veel liefs,

    Tamara

Geef een reactie

