Pinksteren

Pinksteren. Ach, het doet me niks maar het heeft wel een voordeel. Het weekendverlof is een dag langer dan normaal. In plaats van zondagavond, mag ik nu maandagavond terug naar Haren om pas dinsdag weer met de therapie te starten. Een dag extra thuis met Bella.
Het zou zo veel prettiger zijn als ik wat meer lucht had. Het lijkt wel weer achteruit te gaan, de laatste dagen. De enige oorzaak die ik daarvoor kan bedenken is het verlagen van de prednisolon dosering. Momenteel slik ik nog maar 7,5 mg per dag en dat is weinig voor mij. Eerder belandde ik iedere keer opnieuw in het ziekenhuis zodra mijn dosering onder de 20 mg per dag kwam. Wat dat betreft doe ik het reuzengoed. Mogelijk moet mijn lichaam wennen aan de lage dosering. Mijn bedoeling is om lekker zo door te gaan in de hoop dat het inderdaad een kwestie van gewenning is. Lekker doorzetten met de tanden op elkaar. Het zou fantastisch zijn als ik helemaal zonder prednisolon verder kan. Is beter voor mijn lichaam, mijn dikke opgezette kop kan dan weer normale proporties aannemen en mijn opgezwollen olifantenpoten kunnen hun vocht kwijtraken. Allemaal voordelen. Moet ik me wel goed blijven voelen zonder helemaal kortademig te worden. Kwaliteit van leven is natuurlijk van groot belang. Helemaal als er nog maar beperkte tijd te leven is om te genieten van de mooie dingen.

Pinksteren. Toen ik nog in mijn jonge jaren opgroeide in Delfzijl, had je daar altijd de Pinksterfeesten. In het Dagblad van het Noorden zag ik dat Delfzijl nog steeds de Pinksterfeesten organiseert. Of het vergelijkbaar is met de festiviteiten zoals die destijds uit de kast gehaald werden, kan ik niet zeggen. In het Beatrixoord hoorde ik een man uit Delfzijl zeggen dat de Pinksterfeesten lang zo geweldig niet meer zijn als ze vroeger waren. Maar ja, vroeger was nou eenmaal alles beter. 🙂

Pinksteren. Ook Leeuwarden doet iets extra’s met Pinksteren. In de Prinsentuin is op eerste Pinksterdag een draaiorgelfestival. Tweede Pinksterdag wordt de koepel van de Prinsentuin bezet door twee verschillende muziekgezelschappen. Ook wordt de stad aangedaan door twee verschillende Elfstedentochten. Eentje per rijwiel een eentje voor klassieke auto’s en motoren. Er is dus voldoende vermaak in de Friese hoofdstad. Al dit geweldige vermaak gaat aan mij voorbij. Mijn beperkte ademhaling belet mij te genieten van dit moois. Nou ja, al dit moois… Zelf met voldoende lucht zou ik niet warm lopen voor het Leeuwarder Pinkstervermaak.

Pinksteren. Het jaar 2011 gaat Pinksteren ongemerkt aan mij voorbij. Ondanks dat ik weet dat het Pinksteren is en dat er diverse activiteiten zijn, is er voor mij niets bijzonders aan de Pinksterdagen. Hoesten, veel hoesten en proberen zoveel mogelijk slijm kwijt te raken wat mijn ademhaling bemoeilijkt. Ik zit hartstikke vol. Mogelijk ben ik afgelopen week aangestoken door verkouden mensen in het Beatrixoord. Een virusje opgelopen. Voor gezonde mensen geen probleem maar als je longen hebt zoals die van mij, is een dergelijk virusje ineens wel een probleem. Hopelijk ben ik er snel weer vanaf.

Pinksteren. Voor mij het aangewezen moment bij te komen en te proberen van mijn verkoudheid af te komen. Bijtanken bij Bella thuis. Uitrusten van weer een week keihard werken. Voorbereiden op een nieuwe week van keihard werken. Geestelijk naar de BiPAP toe leven waarvan ik van harte hoop dat deze komende week wordt ingesteld op de IC van het UMCG.

Pinksteren. Wat was ook alweer de christelijke boodschap van Pinksteren? Was dat niet iets met de herdenking van de uitstorting van de Heilige Geest? Ik weet het niet precies en hecht ook geen enkel belang meer aan die kennis.

12 juni 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Pinksteren

  1. Romke zegt:

    Beste Hans,
    Hoe het moet is mij niet duidelijk maar lees je verslag met veel plezier.
    Uit het longleven gegrepen..
    Ik ben net weer terug van een vakantie in Frankrijk met mijn broer.We hebben gevist gegeten en gedronken.
    Groet Bella van mij en tot ziens of tot schtrijfs.

  2. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans,
    Ik heb net een krappe week in het OLVG doorgebracht naast een patiente die ’s nachts een BiPap opkreeg.
    Zij begreep het niet helemaal, en haatte het apparaat, maar ik zag dat ze ’s morgens een enorm hogere zuurstofverzadiging had, dus ik begrijp waarom jij hem zo graag wilt.
    Hopelijk heb je een fijne Pinkster gehad, tot de volgende blog, groeten , ook thuis, Ans.

  3. hoop dat het beter gaat hans…groeten gitte

  4. paul zegt:

    Hans , is dat “intern” gaan nu wel zo goed?
    Mij lijkt het niets , want er gaat toch niets boven je eigen vertrouwde omgeving.
    Het lijkt me ook vermoeiender , omdat je toch dingen moet , misschien zonder dat je er op dat moment zin in hebt.
    Nu gaat er iets fout , dus: te gaan lopen.
    Ik heb 2x per week fysio , en de andere verplicht ik mezelf

  5. paul zegt:

    Ik geef het op , de site werkt voor geen meter meer.
    Wil je een fout verbeteren , dan is het , tenminste bij mij , helemaal over.
    Ik probeer dit bericht nog e plaatsen , of het lukt weet ik niet , groet , Paul , f

Geef een reactie

