Verblijf Universitair Medisch Centrum Groningen

Natuurlijk is het niet zo dat nu ik twee nachten met de BiPAP geslapen heb, ik ineens weer helemaal boven Jan ben en hier in het UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen) over de gangen loop te draven. Het zou wel fijn zijn maar helaas, het resultaat laat nog even op zich wachten. Meestal duurt het wel even voor een meet-, zicht- en voelbaar resultaat zich openbaart.
Voorlopig ziet het er gunstig uit, in ieder geval. Vannacht was de tweede nacht dat ik probleemloos doorgeslapen heb met de kap op mijn hoofd.

“Starchaser to earth, do you hear me?”

De verwachting is dat ik na het weekend naar de Intensive Care ga voor een nacht. Op de IC wordt dan een lijn in een vat aangebracht waaruit ze gedurende de nacht regelmatig bloed halen om de bloedgassen te meten. Naast de concentratie O2 (zuurstof) is dan ook te bepalen wat de concentratie CO2 (kooldioxide) is. De bedoeling is dat het CO2 gehalte in mijn bloed daalt. Met een CO2 waarde onder de 6, zal ik veel minder snel helemaal buiten adem zijn. Mijn revalidatie zal een beter resultaat geven en door dat ik veel minder snel buiten adem ben, zal ik mogelijk weer gaan lopen. Nu ben ik na 20 meter lopen helemaal buiten adem en moet een kwartier bijkomen.

Mijn revalidatie in het Beatrixoord duurt tot 14 juli 2011. Daarna ga ik verder in het longrevalidatieprogramma van het Medisch Centrum Leeuwarden. Daar kan ik hetzelfde doen als wat ik in het Beatrixoord gedaan het op het gebied van de fysiotherapie. Misschien zelfs nog wel ietsje meer dan dat. Het andere wat het Beatrixoord te bieden heeft, heb ik òf al gedaan, òf ik heb daar geen behoefte aan.

Het belangrijkste doel wat in het Beatrixoord gerealiseerd moest worden, is probleemloos kunnen slapen met de BiPAP. Dat doel lijkt nu gerealiseerd te worden en als het resultaat van dat slapen met die BiPAP zich nou ook nog conform de verwachting ontplooit, ben ik een gelukkig man. Mijn dank is dan groot en gaat vooral uit naar de mensen van het CTB (Centrum voor Thuisbeademing) en de verpleegkundigen van de longafdeling in het UMCG, Hanzeplein voor hun geduld, hulpvaardigheid en niet aflatende vriendelijkheid. Een ervaring als een warme douche. Ik heb dat ook wel eens anders meegemaakt tijdens het instellen van en wennen aan de BiPAP. Het bieden van enige hulp en ondersteuning was toen duidelijk teveel gevraagd van, met name, de zusters E. en E. van de longafdeling, locatie Beatrixoord. Jammer.

En toch heeft zoveel weken Beatrixoord ook een aantal zeer positieve ervaringen opgeleverd. De Fysiotherapie heeft mij van het prille begin tot het einde weten te prikkelen, motiveren en tot vooruitgang aan weten te zetten. Niet alleen mijn dank daarvoor maar vooral ook complimenten. Complimenten voor hun aanpak en communicatie. Communicatie naar de patiënt, communicatie onderling en communicatie naar de verblijfsafdeling. Alleen jammer dat de meeste communicatie naar de verblijfsafdeling niet aan kwam.
Naast de Fysiotherapie heb ik heel erg veel gehad aan de Ademtraining. Het lukt me nu heel goed om mijn ademhaling zelf weer onder controle te krijgen als ik helemaal uit de bocht gevlogen ben. Ook heb ik geleerd hoe te ademen bij inspanning en verandering van houding. De uiterst beperkte looptraining die ik gehad heb, heeft mij geleerd te letten op houding, ontspanning en ademhaling tijdens het lopen. Gaat het CO2 in mijn bloed dalen na een tijdje slapen met de BiPAP, dan zal het lopen hierdoor een stuk eenvoudiger worden. Ik zal dan in staat zijn dit zelf weer op te bouwen.
In een latere post kom ik nog even uitgebreid terug op wat het Beatrixoord mij nu wel en niet gebracht heeft in al die weken dat ik daar geweest ben. Met onderbreking ben ik daar toch vanaf 2 februari 2011 geweest en heb een behoorlijke blik in de keuken van ‘gerenommeerde’ revalidatiecentrum mogen werpen. Althans, in de keuken van de longafdeling. Het reilen en zeilen op de longafdeling zegt natuurlijk helemaal niets over hoe het er op de andere afdelingen aan toe gaat.

Met een geslaagde instelling van de BiPAP, begint mijn verblijf in het Beatrixoord zo langzamerhand op z’n einde te lopen. Het zal niet zo lang meer duren voor ik weer voorgoed huiswaarts keer. En daar, thuis, is het natuurlijk beter dan in het Beatrixoord. Immers, het is nergens zo goed als thuis. Ondanks dat mijn verblijf in het Beatrixoord toch zeker een positieve bijdrage geleverd heeft aan het verminderen van mijn COPD gerelateerde klachten, is huiswaarts keren altijd het uiteindelijke doel geweest.

18 juni 2011, Universitair Medisch Centrum Groningen, longafdeling

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Verblijf Universitair Medisch Centrum Groningen

  1. paul zegt:

    Nou , Hans , geluk ermee.
    Kijk , dit bericht lukt nu weer wel.
    Toeval?

Geef een reactie

