Lopen, fietsen en andere activiteiten

Gisteren ben ik in het Medisch Centrum Leeuwarden begonnen met fysiotherapie. Ik ben ingedeeld in een groep die traint in het kader van de longrevalidatie. Deels doe ik hetzelfde als wat ik ook in het Beatrixoord gedaan heb. Wel wordt er wat meer de nadruk gelegd op het verbeteren van het uithoudingsvermogen.

Wat ik heel fijn vond was dat ik gelijk op dag één al op de loopband gezet werd. Natuurlijk ging dat lopen moeizaam maar zonder moeizaam begin, zal het nooit ergens toe leiden. Lopen en fietsen. Beide heb ik gisteren gedaan en dat gaan we doorpakken en uitbouwen. Ik moet en zal weer lopen. Dat is eigenlijk één van mijn hoofddoelen.

De twee fysiotherapeuten die de longrevalidatie begeleiden, zijn mij niet vreemd. Ik kende hen al vanwege de vele opnames die ik al op de afdeling longziekten heb doorgemaakt. Tijdens die opnames konden zé steeds minder voor mij doen. In het begin van die lange reeks opnames, liep ik nog wel maar dat werd steeds minder. Mijn spieren raakten steeds meer verslapt naarmate de tijd vorderde. Op een gegeven moment lag ik meer in het ziekenhuis dan dat ik thuis was. Het heeft mij verbaasd hoe snel de spierfuncties achteruit hollen tijdens al die ziekenhuisopnames waarbij ik zo slecht was dat ik het grootste deel van de dag in bed lag.

Na het harde werken van gisteren was ik best wel moe. Ook toen ik vanmorgen wakker werd, waren er nog sporen van vermoeidheid. Nu zijn deze inmiddels zo goed als verdwenen. Spierpijn heb ik niet maar dat had ik ook niet verwacht. Op het lopen en fietsen na, was ik natuurlijk al gewend om krachttraining op diverse apparaten te doen.
Ik ben blij na het Beatrixoord gelijk door te kunnen gaan in het MCL. Volgens mij is er namelijk nog heel wat vooruitgang te realiseren. Mijn uithoudingsvermogen moet worden opgekrikt zodat lopen en fietsen weer mogelijk worden. De avondvierdaagse hoef ik niet zo nodig te lopen maar iets meer dan twintig meter zonder direct helemaal buitenadem te zijn, zou toch wel heel wenselijk zijn. Gewoon weer eens lekker rustig wandelen. En dan, liever niet maar, eventueel met een rollator.

In de zorgwinkel in het MCL zag ik dat die moderne, lichtgewicht rollator, de Topro Troja, deze maand in de aanbieding is van €399,00 voor €349,00. Tja, moderne materialen in combinatie met een doordacht ontwerp en een mooi uiterlijk gaan gepaard met een prijskaartje. De ouderwetse, ijzeren oma rollator is verkrijgbaar voor €99,00 maar die klap je niet met een enkele beweging in, ziet er niet uit en is stukken zwaarder dan de Topro Troja.
Eerst maar eens kijken hoe het lopen zich ontwikkelt. Misschien heb ik wel helemaal geen rollator nodig. Hoewel, het is natuurlijk altijd handig om een zuurstoffles mee te nemen.

Lopen, lopen, lopen. Heel graag ga ik weer lopen. Hopelijk gaat het me nu wel lukken. Voorlopig zit ik de komende tijd weer in het lopen, fietsen en andere activiteiten. Fysiotherapie in het MCL. Helemaal goed.

20 juli 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Lopen, fietsen en andere activiteiten

  1. Ineke zegt:

    Hey Hans, geweldig nieuws!!!! enne je hoopt zelfs straks zonder rollator te kunnen. Dat noem ik nog een positief denken!!!!
    Wil je even laten weten dat ik laats een Topro Troja op marktplaats heb gezien voor € 65,00 echt zo goed als nieuw. Dus misschien iets om in je achterhoofd te houden……….

    liefs Ineke

  2. Anna zegt:

    Hoi Hans,
    Stap voot stap de moed erin houden [en het tempo natuurlijk!] en een rollator is net zo’n lastig hulpmiddel als een bril: geen gezicht en een gedoe maar werken doet het wel!
    Succes!!!
    en groet,
    Anna

  3. Tam zegt:

    He Hans,

    Goed dat je weer op de hometrainer klimt, jongen! 😉
    Rollatoren zijn een stuk goedkoper bij estafette. Daar heb je al een mooie rooie voor 5 euro!
    Of anders biedt marktplaats misschien uitkomst? 😉

    Liefs,

    Tam

  4. marritanne zegt:

    Je mag mijn voetstappen wel hebben, ik doe er niets meer mee!

    x

  5. Arjan uit Oranjedorp zegt:

    Goed zeg, zonder rollator.
    Waarom wil je dan toch zo’n ding? Kost handen met geld.
    Ik ga volgende week de fietsvierdaagse doen vanuit Roden.
    Makkie voor mij hoor, maar jij hebt Anna, ik heb alleen maar Henny.
    Geluk verder en we horen/zien elkaar.
    Ik kom (of we komen) langs in Aldlân Oost , als de tijd er rijp voor is.
    gefeliciteerd trouwens met je uithoudingsvermogen.

    Arjan.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Arjan
      Dat lopen moet allemaal nog hoor. En als het zover is, moet nog blijken of dat zonder rollator lukt. Ik wacht in ieder geval met de aanschaf van zo’n ding.
      Als je in de buurt bent en je wil langskomen, bel dan even. Leuk. 🙂

  6. paul zegt:

    Hans ,
    Ga ervoor !
    Ik liep verleden jaar met pijn en moeite 30 meter.
    Sinds februari 2 x per week fysio.
    6 min.looptest 130meter , nu 300 meter.
    Ik mag weer 3maanden doorgaan , omdat de fysio er van overtuigd is dat ik binnenkort de 400 meter moet kunnen verpulveren!
    Doordat dat lopen weer wat beter gaat , gaat de rest ook veel makkelijker.
    Jij loopt over van positief denken , zodat met fysio dat lopen best zal lukken binnenkort.
    Al is het in het begin maar 2 meter meer per week , is het na een paar maanden 20 meter meer per week.
    Groet Paul ,

Geef een reactie

