Drukke afsluiting van de week

Vandaag was weer een dag van actie. De laatste dag van de week. Morgen begint het weekend. Na vanmorgen diverse zakelijke telefoongesprekken gevoerd te hebben, was ik tegen half twee in het restaurant van het MCL. Ik had daar een afspraak met een jonge man met wie ik ruim een half jaar geleden een kamer deelde op de longafdeling van het MCL. Ons contact werd door ons beiden dermate gewaardeerd dat we tot op heden dat contact voortgezet hebben. Vanmiddag hadden we een fijn gesprek onder het genot van wat te eten en te drinken.

Om twee uur begon mijn fysiotherapie. Loopband, fietsen en diverse fitness apparaten werden door mij bedwongen. Dit alles aan de hand van een trainingsschema wat gaandeweg steeds zwaarder wordt. De bedoeling is dat hierdoor mijn kracht en uithoudingsvermogen toenemen.

Nadat ik thuis gekomen was, ben ik nog even lekker een uur buiten geweest. Genietend van de harde wind en de ruisende bomen, kreeg ik echt weer even het gevoel dat ik leefde. Leven is voor mij niet alleen ademhalen maar veel meer nog ‘beleven’. Harde wind heeft mij altijd al kunnen bekoren.

Toppunt van deze dag was het telefoontje wat ik kreeg vanuit het UMCG. In september word ik twee dagen opgenomen voor de screening ter voorbereiding op de bronchoscopische longvolume reductie. Door een nachtje daar te blijven, kan alles in een keer gedaan worden zonder dat ik daarvoor meerdere keren heen en weer hoef te reizen. Heel fijn dat er zoveel rekening met mij gehouden wordt zonder daarom specifiek te hoeven vragen.
De uitslag van die onderzoeken zal uiteindelijk bepalend zijn voor deelname aan het onderzoek. Natuurlijk hoop ik dat de luchtweg van een of meerdere longkwabben van eenrichtingsventielen voorzien kunnen worden. Het resultaat, makkelijker ademen en veel minder benauwd, zal de kwaliteit van mijn leven doen toenemen.

Dat makkelijker ademen en minder benauwd zijn is natuurlijk uiterst welkom. Helemaal op dagen zoals vandaag. Druk door de verschillende verplichtingen en vol gepland door de verplichtingen in combinatie met activiteiten die ik leuk vind. Zal mijn leven weer iets terug krijgen van de glans die er eerder overheen lag? Een drukke afsluiting van de week zal dan eenvoudiger vol te houden zijn.

22 juli 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Drukke afsluiting van de week

  1. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans, Je hebt even niets van me vernomen, maar je blogs zijn wel allemaal zorgvuldig en met genoegen gelezen. Ik ben net weer thuis na een derde opname in het OLVG. Hoop dat de ontsteking nu onder controle is en scharrel nu dus even net als jij met moeite van de kamer naar de keuken….Ik hoop dat je op de beschreven manier behandeld kan worden.
    Groeten, ook thuis, Ans.

  2. Tam zegt:

    Heel fijn dat er zoveel rekening met mij gehouden wordt zonder daarom specifiek te hoeven vragen.
    Dat ben je niet meer gewend hè? Zouden ze stiekem je blog lezen denk je? 😉

Geef een reactie

