En dan ineens… weer helemaal benauwd

Gisteren voelde ik het eigenlijk al een beetje aankomen. Tijdens de training ging het allemaal wat zwaar en ademen kostte me wat meer moeite. Gisteravond sloeg het ineens keihard in. Benauwd. Benauwd met een hoofdletter B. De B van big time.

De nacht was dus een ramp. De BiPAP heb ik niet opgehad. Dat lukte eenvoudig niet. Zo kortademig en zo verschrikkelijk benauwd. Vanmorgen en nu is het niet veel beter. Iedere beweging lijkt weer een enorme inspanning. Echt niet leuk meer. Het typen van dit korte stukje duurt een eeuwigheid omdat ik steeds moet stoppen. Ademhalingstechnieken helpen mij nu ook niet verder. Hoewel…, ik denk dat ik zonder deze technieken inmiddels wel weer afgevoerd zou zijn met de ambulance naar het MCL.

COPD, longemfyseem of kapotte longen. Wat voor naam er ook aan gegeven wordt, het is gewoon verschrikkelijk op momenten van enorme benauwdheid. Positivieit, karakter, de beste wil van de wereld en optimisme helpen me dan even geen stap verder. Afzien en overleven, daar komt het dan even op neer. Puur teruggeworpen op mezelf. Niemand die ook maar iets voor mij kan doen. Gelukkig kan ik met mijn gedachten deze tijden doorkomen. Waar mijn
lichaam me dan volkomen in de steek laat, kan ik dan altijd nog vertrouwen op mijn hoofd.

Voorlopig zal ik het even met dat hoofd moeten doen. Dat lichaam van mij brengt me even niet verder dan het bed waar het op ligt. Tijd om na te denken. En het mooie is dat er naast tijd, ook stof voloende is om over na te denken. Daarmee kom ik deze periode ook wel weer door.

23 juli 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op En dan ineens… weer helemaal benauwd

  1. Arjan uit Oranjedorp zegt:

    Hans, het natte vingerwerk waar je het wel eens over hebt, zal je nu niet helpen, maar alleen de overtuiging geven dat het wel weer goed komt, al heb je daar nu even niks aan. maar toch…
    Blijf rustig in je hoofd zitten, want daar komen (en zijn toch al?) de mooiste gedachten vandaan.
    Natte vingers, je zal het gevoel hebben dat je lijf, dus ook je vingers je nu wel in de weg zitten, gezien de inspanning die je stukjes typerij nu kost.
    Ik denk dan maar dat het wel nodig zal zijn voor je om in je hoofd terecht te komen, omdat dat nu ff de enige plek is waar je kan zijn.
    Sterkte kerel.
    Arjan

  2. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans,
    Het enige wat ik weer kan doen is je veel sterkte wensen!!!!!!!Of eigenlijk: meer lucht….
    Peace and Love, Ans

  3. pat zegt:

    Hans,zo heb je geel en het volgende moment hap je naar lucht…
    Andy(pat)

  4. Jantien zegt:

    Hoi Hans,
    Mij lijkt wel een verband te bestaan tussen de drukke dag vrijdag en de instorting op zaterdag – zuur genoeg, maar misschien toch iets om in de gaten te houden, hoe lastig ook. Ik hoop nu maar dat het vandaag, zondag, weer een beetje beter gaat. Sterkte hoor!
    Jantien

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Jantien
      Hoe zuur ook, ik denk dat je gelijk hebt Jantien. Het is dus zeker iets om in de gaten te houden.
      Vandaag is het nog niet geweldig maar in ieder geval weer beter dan gisteren.

  5. Sam zegt:

    sterkte hans !

  6. Tam zegt:

    Het klinkt als verdrinken ofzo, erg nightmare-ish. Sterkte hoor! XXX

Geef een reactie

