Nieuwe opname MCL dichtbij

Ruim zicht op naderende opname

Het is een mooi tijdje geleden dat ik opgenomen ben geweest in het Medisch Centrum Leeuwarden. En dat is fijn. Ondanks dat ik altijd prettig verzorgd en behandeld wordt in het MCL, is het natuurlijk niet de plek van mijn voorkeur. Ten eerste natuurlijk vanwege mijn gezondheid. Als ik in het MCL opgenomen ben, gaat het niet goed met mij. Dat moge duidelijk zijn. Een andere reden om liever niet opgenomen te zijn, is het risico op besmetting. In het ziekenhuis en zeker op de longafdeling bevind je je natuurlijk temidden van diverse ontstekingshaarden met de bijbehorende verspreiding van bacteriën.

Soms heb ik geen keus en is opname gewoon noodzakelijk. Sinds een week ben ik in toenemende mate benauwd. Ik probeer van alles maar de benauwdheid blijft. Vorige week al heb ik de foster verhoogd. In plaats van 2 x daags 2 pufjes, inhaleer ik nu 3 x daags 2 pufjes. Omdat het effect hiervan niet het gewenste resultaat oplevert, zag ik mij vandaag genoodzaakt de prednisolon te verhogen naar 30 mg per dag. Deze verhoging slik ik zes dagen om daarna weer terug te gaan naar 5 mg per dag. Weer die prednisolon. En dat terwijl ik juist pogingen doe er helemaal vanaf te komen.

Vandaag heb ik met mijn longarts, dr. Koppers in het MCL gemaild. Mocht ik opgenomen willen worden, dan is er een bedje voor mij. Vannacht blijf ik in ieder geval nog thuis om aan te zien hoe het morgenochtend gaat. Besluit ik dan alsnog opgenomen te willen worden, moet ik even bellen met dr. Koppers.
Ik zit natuurlijk niet te springen om een opname maar aan de andere kant kan ik ook mijn hoofd niet in het zand blijven steken. Als het niet gaat, dan gaat het gewoon niet. Positiviteit is mooi maar mijn realisme moet daar niet onder lijden. Het is moeilijk maar ik moet wel onder ogen kunnen zien als het weer achteruit gaat. En dat het nu achteruit gaat kan iedereen die mij een beetje kent direct zien.

Straks eerst de nacht maar door zien te komen en morgenochtend voor de tweede keer 30 mg prednisolon slikken. Eens kijken hoe ik me dan voel, in de loop van de ochtend. Het is vrijdag morgen en als ik maar enigszins het gevoel heb dat opname onvermijdelijk is, moet ik dat morgen regelen en niet wachten tot het weekend. Niet dat ik in het weekend niet opgenomen kan worden maar morgen kan ik in ieder geval dr. Koppers bellen in het MCL. Of hij het weekend aanwezig is, weet ik niet.

Ik ben bang dat Anna en ik morgen wat spulletjes bij elkaar gaan zoeken om een tasje in te pakken.

28 juli 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Nieuwe opname MCL dichtbij

  1. kees knegjes zegt:

    Wat kunnen ze daar nou wezenlijk anders doen dan jij zelf al doet?

    • oogwerkdotnl zegt:

      Thoraxfoto maken, ontstekingswaarden in het bloedbeeld bepalen en mij de gelegenheid bieden even een paar dagen volledig tot rust te komen. Na het weekend ergens kan ik dan weer naar huis.

  2. Ed Riboch zegt:

    Hoop dat je thuis met de 30 mg pred je beter gaat voelen. Je hebt helemaal gelijk ziekenhuizen zijn toch bacterie-haarden en daar zijn we als COPD patienten wel heel bevattelijk voor. Misschien een antibiotica kuurtje erbij ?Bij mij werkt 6 dagen 30 mg pred met 100mg Doxycycline 1e dag 2stuks daarna 6 dagen 1.
    Waarschijnlijk doen ze in het ziekenhuis niet echt meer, behalve dat je aan het infuus gaat.
    gr en sterkte
    @

    • oogwerkdotnl zegt:

      In het ziekenhuis stappen ze steeds meer af van toediening van pred en AB per infuus. Beide worden ook prima opgenomen bij orale toediening.
      Het voordeel van een korte opname heb ik in de reactie hierboven al gegeven.

  3. pat zegt:

    Alle Han(d)s aan dek en grijp naar elke strohalm…..

  4. Jantien zegt:

    Hans, wat akelig weer, wat een afknapper. Ik hoop dat het snel weer wat beter gaat. Houd je maar taai.
    Jantien

  5. marritanne zegt:

    He wat naar! Had je graag de hele zomer bij je Bella thuis gegund, op zijn minst! Nu maar hopen dat de prednison zijn werk doet, maar misschien is het ook wel even goed…
    Sterkte maar weer Hans!

Geef een reactie

