Moeilijke keuzes bij toename COPD klachten

Kiezen is niet altijd even gemakkelijk. Neem je straciatella of aardbeienijs? En doe je er wel of juist geen slagroom op? Ga je voor een iPhone of heb je toch liever een smartphone met Android? Wordt je nieuwe computer een PC of ga je eindelijk over naar een Mac? Keuzes, keuzes en nog meer keuzes. Het hele leven bestaat uit kiezen en kiezen is niet altijd eenvoudig. Een verkeerde keuze kan verregaande consequenties hebben.

Parkeerplaats en ingang MCL

Medisch Centrum Leeuwarden

Sinds gisteren sta ik voor de keus wel of niet opgenomen te worden op de afdeling longziekten van het Medisch Centrum Leeuwarden. Na overleg met dr. Koppers heb ik afgesproken vandaag te bellen als ik besloot toch opgenomen te willen worden. Omdat het vandaag toch weer ietsje beter lijkt te gaan, heb ik besloten het eerst nog thuis aan te zien. Wel heb ik voor de zekerheid een recept voor een antibioticum gevraagd aan de huisarts. Omdat het weekend voor de deur staat, geeft het een veiliger gevoel als dit alvast in mijn medicijnkastje ligt. Klaar om te gaan slikken als ik dat nodig acht aan de hand van enkele symptomen die mij inmiddels wel bekend zijn. De prednisolon had ik al verhoogd en daarvan is voldoende in huis.

Anna vroeg in het verleden altijd aan mij, “Ben je weer zelf aan het dokteren?” als ik i.p.v. naar de huisarts te gaan zelf probeerde mijn klachten te verhelpen met allerlei pilletjes. Tegenwoordig doe ik dit op meer verantwoorde wijze onder de noemer van “zelf management”. Dit heb ik geleerd in het Beatrixoord. Groene fase, oranje fase en rode fase. Spreekt voor zich, lijkt me. Bij elke fase horen bepaalde symptomen die dan weer bestreden kunnen worden met de inzet van bijbehorende medicatie. Feitelijk niets nieuws onder de zon voor mij behalve dat ik nu kan zeggen dat ik op verantwoorde wijze zelf weer aan het dokteren ben.

(Mijn vingers razen over het toetsenbord. Hoe sneller ik type, hoe eerder ik klaar ben. Deze denkfout maak ik vaker want te snel werken maakt mij weer kortademig waardoor ik moet stoppen. Zoals nu. Ik hoor en voel dat ademen steeds moeilijker wordt. Ben dus genoodzaakt even te stoppen om te ontspannen en mijn ademhaling weer ondercontrole te krijgen. Kloteziekte hoor, longemfyseem!)

Omdat ik dus besloten heb niet naar het ziekenhuis te gaan, zal ik zelf moeten dokteren. Dat zelf dokteren is minder groots dan het klinkt. Ruggespraak met mijn longarts heeft mij de juiste aanpak opgeleverd. Ik weet dus wat ik doe en ben niet zomaar wat aan het klooien.
Ik wordt altijd prettig ontvangen in het MCL. Ook de verzorging en de behandeling is er helemaal goed. Althans, ik spreek voor de afdeling longziekten. Met andere afdelingen heb ik geen ervaring. Ondanks dit alles is er geen plaats waar ik het zo naar mijn zin heb als thuis. Thuis, de veilige haven waar mijn lieve Bella aanwezig is. Alleen al haar zijn, brengt mij meer dan alle goede verzorging buiten de deur bij elkaar.

Wat ik ook doe, het blijft moeilijk kiezen. Natuurlijk zijn er in het ziekenhuis meer mogelijkheden dan hier thuis. Zo is het daar eenvoudig een thoraxfoto te maken, de ontstekingswaarden in het bloed te checken, een kweek te maken van het bloed of sputum. Allemaal zaken die thuis onmogelijk zijn. Mocht het thuis nou blijven achteruit gaan, zal ik zeker mijn keuze bijstellen.
Thuis blijven biedt ook nog een groot voordeel boven opname in het ziekenhuis. In het ziekenhuis is het risico op een besmetting veel groter. Zeker op de afdeling longziekten wordt je blootgesteld aan bacteriën en virussen. Nou weet ik wel dat ik thuis ook een virusje kan oplopen maar de verkeerde bacteriën zijn in het ziekenhuis zeker op grotere schaal aanwezig. En zo wordt een moeilijke keus toch weer iets vereenvoudigd.

29 juli 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Moeilijke keuzes bij toename COPD klachten

  1. regina zegt:

    ik lees sinds enige tijd met belangstelling uw blog.
    er is zoveel herkenning[helaas]mijn moeder heeft copd goldklasse 4.
    en veel dingen wat u schrijft had zij kunnen schrijven.
    zoals dat ik het voorheen ook wel eens een geklungel van haar vond zoals ze soms zelf de medicatie verhoogde/verlaagde.en idd.na haar opname in beatrixoord is het geoorloofd.
    mijn moeder heeft er vooral moeite mee[naar de andere mensen toe] dat ze de ene dag wel een klein stukje achter haar rollator kan lopen en een andere dag bijna helemaal niks kan.dat ze voor elke ademhaling moet vechten.ook voor ons als naasten is het verscrikkelijk om te zien hoe ze naar lucht ligt te happen tijdens een exacerbatie.[helaas volgen ze elkaar steeds sneller/vaker op]
    mijn moeder was ook ten tijde van de mexicaanse griep in het beatrix.wat een beleid.ene dag kon ik zo naar binnen toen ze in carantaine lag,de andere dag was het uit den boze en moest ik mondkapje/handschoenen/schort e.d. aan.ik vond dat er nogal eens langs elkaar heen werd gecommuniseerd.hier mocht ik echter niets van zeggen omdat mam bang was dat het ten nadele kwam van haar zorg.helaas lees ik nu dus dat het bij u van het zelfde laken een pak blijkt te zijn.
    verder zijn er ook hele goede dingen gebeurt in het bea.waar mijn moeder echt wat aan heeft!
    ik hoop niet dat u het als storend ervaart dat ik hier even een reactie neerzet,maar wilde laten weten dat het erg herkenbaar is helaas.ik wens u en u naasten veel sterkte en kracht toe in deze moeilijkte strijd!

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Regina
      Ik ben heel blij met je reactie. Vooral met je opmerkingen over het Beatrixoord. Ik heb wel eens gedacht dat het aan mij lag. Maar ook jij zag dat er op de longafdeling enorm langs elkaar heen gecommuniceerd werd. Langs elkaar heen en vaak erger nog, helemaal niet communiceren. Zeer onprofessioneel. En zo zijn er nog wel meer aanwijzingen voor het grote gebrek aan professionaliteit daar op de longafdeling van het Beatrixoord. Maar goed, zolang ze er zelf niks aan willen doen en zolang ze zichzelf overtuigen dat ze zo geweldig zijn, zal het een onprofessioneel zooitje blijven. Wat overigens niets zegt over de rest van de longafdeling. Daarover was ik zeer te spreken. Het is puur de afdeling waar de patiënten verblijven en waar de verpleegkundigen de scepter zwaaien. Wat zou ik graag een tijdje de regie willen voeren over die afdeling. Dan zou er veel ten goede veranderen. Zeker weten. Het zou niet alleen de patiënten ten goede komen maar ook het personeel zelf.

      Als jouw moeder ten tijde van de Mexicaanse griep in het Beatrixoord verbleef, moet ik haar wel kennen. Zelf heb ik de Mexicaanse griep in het MCL uitgezeten maar daarna ben ik weer terug gegaan naar het Beatrixoord. Toen het bij bij insloeg als een bom, was ik namelijk met verlof thuis in Leeuwarden. Vandaar het MCL.

Geef een reactie

