WMO, rechtsongelijkheid in o.a. Drachten, Smallingerland

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is in het jaar 2007 ingevoerd in Nederland. Met de invoering van de WMO is het (lokaal)sociaal beleid ingrijpend veranderd. De WMO beoogt meer samenhang te bewerkstelligen tussen diverse onderdelen van sociaal beleid. Met de WMO zou de zelfredzaamheid en participatie, ook van mensen met een beperking, moeten toenemen en actief burgerschap en sociale samenhang sterker moeten worden. Hiertoe hebben gemeenten de verantwoordelijkheid en de vrijheid gekregen beleid te voeren binnen de kaders die de wet stelt. Zij leggen over hun beleid ‘horizontaal verantwoording af aan hun inwoners en niet, zoals eerder op sommige deelterreinen gebruikelijk, ‘verticaal’ aan de rijksoverheid.

En daar, samen met de vrijheid van beleid, zijn de werkelijke problemen ontstaan. Vrijheid van beleid betekent dat gemeenten naar eigen goeddunken verstrekkingen al dan niet zullen goedkeuren. Het ontvangen budget mag in z’n geheel besteed worden maar wat overblijft, kan worden doorgeschoven naar de algemene middelen. En er zijn nu eenmaal gemeenten die liever lantarenpalen kopen dan het WMO budget in z’n geheel te besteden aan woningaanpassingen, rolstoelen, scootmobielen en taxivergoedingen. Dit wekt niet alleen willekeur in de hand maar ook een vorm van rechtsongelijkheid. Wat in de ene gemeente vanzelfsprekend is, kun je in een andere gemeente op je buik schrijven. Er zijn schrijnende voorbeelden in het land. Een voorbeeld is twee chronisch zieke, gehandicapten die aan dezelfde weg wonen. Scheiding van gemeentegrenzen snijden deze weg in tweeën. Meneer X woont in gemeente A. Deze gemeente stelt zich heel sociaal op en meneer krijgt zonder veel moeite de voorzieningen die hij nodig heeft en waarin de WMO voorziet. Mevrouw Y woont aan dezelfde weg een paar huizen verderop. Omdat de gemeentegrens de weg doorsnijdt, woont mevrouw Y in gemeente B. Gemeente B is minder sociaal in haar beleid en het kost mevrouw Y ontzettend veel moeite de voorzieningen te krijgen die zij toch echt nodig heeft. Zelfs na hemel en aarde bewogen te hebben, krijgt zij slecht een klein deel van de voorzieningen die zij aangevraagd heeft. Ondanks de positieve adviezen van de ergotherapie, vindt de gemeente de meeste voorzieningen niet nodig. meneer X en mevrouw Y hebben regelmatig contact met elkaar en ondernemen gezamenlijk verschillende activiteiten. Aan een deel van die activiteiten kan mevrouw Y niet meer deelnemen omdat gemeente B weigert mevrouw Y daartoe in de gelegenheid te stellen. In een land als Nederland is deze rechtsongelijkheid niet te accepteren.

Een concreet voorbeeld uit mijn eigen omgeving. Er zijn meerdere voorbeelden maar deze wil ik specifiek noemen. Een mevrouw in Drachten met ernstige COPD, kan onmogelijk afstanden overbruggen zonder hulpmiddelen. Na veel moeite heeft zij uiteindelijk een scootmobiel toegewezen gekregen. Dat is heel fijn natuurlijk maar een scootmobiel is, zeker in de winter, niet het aangewezen vervoersmiddel om langere afstanden te overbruggen.
Deze mevrouw vraagt dus naast haar scootmobiel, ook een taxipas aan voor WMO vervoer in de directe omgeving van haar woonplaats Drachten. De gemeente Smallingerland, waaronder Drachten valt, weigert dit. Zij vindt dat mevrouw voldoende is gecompenseerd voor haar vervoersproblemen met een scootmobiel. Ook na bezwaar en beroep lukt het niet voor taxivergoeding in aanmerking te komen. Uiteindelijk wordt zijn door de gemeente geadviseerd een pas aan te vragen bij de reisvoorziening Valys. Deze taxivoorziening is er voor afstanden vanaf 35 km. De gemeente Smallingerland verwacht dus van mevrouw dat zij of achter de geraniums lijft zitten bij slecht weer, of dat zij door weer en wind, in alle seizoenen op de scootmobiel afstanden tot 35 km overbrugt. Iets wat haar COPD absoluut niet ten goede komt. De gemeente Smallingerland laat deze mevrouw dus, letterlijk en figuurlijk, in de kou staan.

De gemeente Smallingerland is hier een voorbeeld van een gemeente met tekortschietend beleid. Een beetje asociaal zelfs. ‘Verticale’ verantwoording afleggen aan de rijksoverheid zou hier misschien verandering in kunnen brengen maar daar voorziet de WMO niet in. En ‘horizontale’ verantwoording aan de inwoners is natuurlijk een wassen neus. De inwoners hebben, buiten de verkiezingen, helemaal niets in de melk te brokkelen. En we weten allemaal van de mooie verkiezingsbeloften die na installatie van het College van B & W vrijwel nooit nagekomen worden.

In de gemeente Leeuwarden is het vanzelfsprekend naast een scootmobiel ook een taxivergoeding te krijgen. Met je scootmobiel of (electrische) rolstoel kun je dan in een taxibusje vervoerd worden van een buitenwijk naar b.v. het centrum of waar je ook maar heen wilt binnen de grenzen van het WMO vervoer, wat meestal de regio is. Deze opstelling is een stuk vriendelijker en socialer dan de opstelling van de gemeente Smallingerland.

Deze rechtsongelijkheid en willekeur is mij al een doorn in het oog sinds de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in 2007. Ons land, waar ik ooit zo trots op was, begint steeds meer de vorm aan te nemen waar het recht van de sterkste geldt. Solidariteit, omzien naar elkaar en zorg voor de zwaksten in onze samenleving, lijkt steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen. En we zijn er nog niet. Ook het huidige kabinet gaat rustig verder met de afbraak van de zorg voor chronisch zieken, gehandicapten, ouderen en overige zwakkeren. Ik houd mijn hart vast. Waar zal dit eindigen?

30 juli 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Advertenties

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op WMO, rechtsongelijkheid in o.a. Drachten, Smallingerland

  1. W.M.Kelderhuis zegt:

    Klopt. De gemeente GaasterlandSleat laat het ook afweten. Voor mij geen enkele kans om het betreffende taxivervoer te krijgen. In Leeuwarden wel !!!!! Groet W.M.Kelderhuis.

  2. oogwerkdotnl zegt:

    Het is gewoon te erg hoe deze gemeentes voorbij gaan aan de noden van hun chronisch zieke en gehandicapte inwoners. Zelf wel elke kilometer declareren die ze rijden terwijl zij gemakkelijk kunnen lopen of fietsen.
    Alsof ze de WMO kosten uit eigen zak moeten betalen. Als een kip blijven ze op de gouden eieren zitten en bewaken het budget. Gevolg is dat er geld overblijft wat uitgegeven wordt aan andere bestedingen dan waarvoor het eigenlijk bedoeld is. Dit soort bestuurders moeten zich kapot schamen en eens nadenken over de horizontale verantwoording aan de inwoners die ze volgens de WMO moeten afleggen.

    Hebben we hier te maken met falend beleid en wanprestaties? Misschien eens een belrondje doen langs de Friese gemeentes. Klein onderzoekje en er dan nog eens een blog aan wagen. Filmpje? Documentaire? Stuk in de LC en FD? Trek ik niet meer alleen. Voelt iemand zich geroepen dit mee op te pakken? Kennis en faciliteiten zijn aanwezig.

  3. Het is inderdaad realiteit dat er verschillen zijn tussen gemeenten in de uitvoering van de WMO. De WMO geeft gemeenten ook de ruimte daartoe. Daarom in in meer opzichten de WMO een slechte wet, naar mijn mening.
    Ik verwacht dat dit nog erger gaat worden als vanuit de AWBZ e.d. meer aspecten overgeheveld gaan worden naar de WMO.
    Gemeenten, onder aanvoering van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), hebben een nota geschreven over de overheveling van Begeleiding uit de AWBZ naar de WMO. Theoretisch een prachtige nota over bevordering “zelfredzaamheid”, “eigen regie”, “Kanteling”, “Welzijn Nieuwe Stijl” e.d. Maar laat je met die mooie woorden niet om de tuin leiden. Die woorden worden veelal gebruikt om het woord “bezuinigen” te verdoezelen.
    Patiënten- en cliëntenorganisaties moeten, naar mijn mening, hun leden wegen wijzen hoe ze werkelijk hun eigen regie kunnen toepassen en dat ze zich niet moeten neerleggen bij in verbloemende taal gevatte afwijzingen.
    Verder is er politieke druk nodig om de WMO te veranderen.

    • oogwerkdotnl zegt:

      Arjen, een reactie naar m’n hart. Met jouw woorden ben ik het helemaal eens. Nieuws heb je mij niet gebracht maar voor velen die dit lezen kan het de ogen openen. Dank hiervoor.

  4. Dirkje zegt:

    Een e-mail actie naar de vertegenwoordigers van bepaalde partijen in de Gemeenteraad of de Provinciale Staten? Er komen toch weer verkiezingen en misschien zijn ze in die periode dan toch gevoeliger voor dit soort acties? Ik weet wel, het klinkt wat naive, maar niets doen is ook geen optie. Ook mensen die niet gehandicapt zijn, maar een minimum inkomen hebben voelen de gevolgen van deze rechtse kabinetten, denk maar aan de tandartsverzekering die uit het basispakket is gehaald etc…..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s