Daar was ‘ie weer, dyspnoe (acute ademnood)

Het is best weer een hele poos geleden. De laatste keer dat de mannen van de ambulancedienst bij ons over de vloer waren moet in januari van dit jaar geweest zijn. Voor mijn doen is dat een hele poos geleden. Zeker gezien de ontwikkelingen in 2010 toen ik aan een tienrittenkaart niet voldoende bleek te hebben.

Ineens ging het mis, vanmorgen. Ik voelde dat ik moest vernevelen maar kon zelf de benodigdheden niet meer bij elkaar zoeken en in elkaar zetten. Anna was de deur even uit dus ik vroeg om hulp via de inpandige zorgpost. Nadat iemand alles klaargemaakt had vertrok deze weer. Onmiddellijk daarna voelde ik me genoodzaakt weer op die bel te drukken. Ik voelde het helemaal uit mijn controle verdwijnen. Toen ze terugkwam, zag ze dat het niet goed ging. De saturatie bleek na meting krap boven de 70% te zitten. Zelf kon ik niet meer praten of wat dan ook. Het zweet gutste van m’n hoofd en liep over m’n rug. Ze besloot een ambulance te bellen en slingerde de zuurstoftoevoer omhoog van anderhalve liter naar 3 liter.

De mannen van de ambulancedienst stonden in zeer korte tijd in de kamer. Op dat moment was ik net weer een beetje op de terugreis van mijn duistere uitstapje. Natuurlijk deden ze nog wel diverse controles zoals saturatie, bloeddruk, hartslag en hartfilmpje. Met deze gegevens zijn ze in overleg gegaan met dr. Koppers in het Medisch Centrum Leeuwarden nadat ze mij eerst gevraagd hadden wat ik zelf dacht. Mij leek het niet nodig afgevoerd te worden. Na telefonisch overleg met dr. Koppers kwamen ze terug uit hun auto. Zonder brancard kwamen ze weer binnen en dat betekende dat ik niet mee hoefde. Wat een geruststelling. Dr. Koppers had hen verteld dat ik zelf als beste de juiste inschatting kon maken en ik had al aangegeven opname op dit moment niet nodig te vinden. Mocht het nu weer misgaan, vandaag of morgen, kon ik gewoon opnieuw bellen en dan zou de boel opnieuw bekeken worden. Ten overvloede liet dr. Koppers via het personeel van de ambulancedienst weten dat ik ook rechtstreeks naar hem mocht bellen. Ja, dat weet ik maar als je niet meer kunt praten, is bellen ook best lastig. ­čÖé

Het is een fijn gevoel dat als het nodig is, de ambulance binnen de kortste keren hier voor de deur staat. Een ander fijn gevoel wordt mij gegeven door de fantastische opstelling van dr. Koppers. Altijd open voor overleg en ge├»nteresseerd in mijn verhaal en eigen bevindingen. Niet zo’n arts van de oude stempel die zegt dat hij de dokter is en dat alleen hij weet wat goed voor mij is. Dergelijke artsen passen absoluut niet meer bij mij. Heel graag zie ik alles in overleg gebeuren. Ik ben zelf ook niet helemaal achterlijk en inmiddels behoorlijk ingevoerd in mijn eigen ziektebeeld. Echter zonder de deskundigheid van mijn longarts zou ik natuurlijk gen stap verder komen. Daar ben ik mij terdege van bewust. Wel eigenwijs maar niet dom.

Nou, daar was ‘ie weer, dus. Weer een enorme ademnood als vanouds. Lang niet meegemaakt en gelukkig ook weer verdwenen. Ook de bijbehorende paniek is heel lang weg geweest. Immers, het lukte me steeds beter de boel weer onder controle te krijgen. Maar deze keer…, deze keer was er pas in een heel laat stadium enigszins weer controle terug te krijgen over mijn totaal uit de bocht gevlogen ademhaling. Het duurde veel te lang om de paniek in z’n hok te laten. Het beest moest er gewoon uit. Niet t├ęgen te houden. Hoe kan dat nou? Waar komt zoiets vandaan? Wie het weet mag het zeggen. Speculeren en gissen kan ik zelf ook wel. Vandaar, wie het WEET mag het zeggen.

4 augustus 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de pati├źnt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons twee├źn. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Daar was ‘ie weer, dyspnoe (acute ademnood)

  1. Ik zou het ook niet weten. Vind het bijzonder om het te lezen hoewel het in woorden lastig te vatten is. Het is zo alles tegelijk.

    Heb je geen zin meer in audio opnames of video? Gewoon rauw. Geen gedoe. Draaien, uploaden klaar. Kost misschien minder moeite dan schrijven.

    Sterkte gozer!

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Marco Raaphorst
      Ja, audio of video. En toch kies ik daar niet voor. Bij audio zou ik het verhaal willen voorzien van b.v. mooie, passende soundscapes en bij video wil ik mooie, passende beelden invoegen. Het wordt dan allemaal veel arbeidsintensiever dan schrijven want ach, schrijven…

      Een verhaaltje kloppen doe ik op de automatische piloot. Het gaat haast vanzelf. Alleen zo af en toe een tiepvouwtje ­čÖé vanwege de snelheid waarmee ik het doe.

      • waarom zou je zoveel eisen stellen aan de vorm, het format? ik zou daar, en zeker in jouw situatie, compleet maling aan hebben. het hoeft juist niet mooi en perfect. geen tv of radio nadoen (hun regels zijn ook maar een soort bijbelse idee├źn met volgelingen, terwijl je ook op andere manieren radio of tv kunt maken, punk, alles lekker anders). jouw verhaal zou voldoende moeten zijn. zo min mogelijk bedacht. puur, echt.

        perfectionisme kost ook een hoop energie. daar kan je waarschijnlijk over meepraten en wat over bloggen of niet? mijn vraag: waarom wil je het allemaal zo perfect doen?

  2. sam zegt:

    Balen hans… hopelijk nu een nieuw record!! Geen rare streken meer voorlopig hoor!

  3. pat zegt:

    Geen komkommertijd voor de hulpdiensten gelukkig….

  4. Jantien zegt:

    Oef Hans, wat een belevenissen weer. Ik kan het allemaal maar bij benadering meevoelen, maar het moet vreselijk zijn. En dat je er (ogenschijnlijk en achteraf) nog zo laconiek mee kunt omgaan, daar heb ik de grootste bewondering voor. Heb je het, de afgelopen dagen en achteraf gezien, ook voelen aankomen? Je was namelijk al een poosje in twijfel als ik het goed tussen de regels door heb kunnen lezen.
    Jantien

  5. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans,
    Ik kan me de paniek meer dan voorstellen. Als ik wist hoe het komt zou ik geen seconde aarzelen dat wereldkundig te maken…
    Wat een geluk dat je hulpdiensten zo goed functioneren, dat zou hier in Amsterdam veel langer duren, al is het alleen maar vanwege het verkeer.
    Hopelijk gaat het nu wat beter, sterkte, Peace and Love, Ans.

  6. Wim zegt:

    Beste Hans,
    Als ik dit epistel lees, stokt m’n adem. Denk ik te voelen, wat jij moet voelen. Lijk ik te gaan kuchen om je eruit te helpen. Wat moet ik daar meer op zeggen? Mijn laatste ervaring ( gister) is wakker worden met hyperventilatie. Sp02 98. Maar weer gered. Vandaag kon ik met rollator+2L.zuurstof naar buiten. Heb genoten, samen met mijn vrouw. Zou jij ook moeten kunnen, bijvoorbeeld aan een prachige poel met hengel, rust en lucht. Wens je alles toe waar je recht op hebt, vooral doorgaan en nog veel van je goed gestyleerde artikelen schrijven. Groet, Wim.

  7. hoi hans ik ben n beetje bang geworden als ik dit allemaal lees van wat je nu weer mee maakt ik had echt gehoopt dat de therapie jou zou helpen maar voor mij geldt t zelfde want na ca 4 oefeningen dacht ik ook dat t beter ging maar nu heb ik ook n terugval misschien toch ligt t aan t weer maar hou je haaks hans we gaan allebei in sept naar umcg groningen en hoopb dat ook jij geholpen kan worden maatje

    • oogwerkdotnl zegt:

      Ik heb goede hoop. De foto’s laten geen problemen zien maar uiteindelijk zal het onderzoek in september moet uitwijzen of er wel of niet door dr. Slebos iets gedaan kan worden in mijn longen. Voor jou is de hobbel al genomen. In september of maart kan het voor jou alleen maar beter worden. Slechter zal het in ieder geval nooit worden. Heerlijk toch? Ik ben echt blij voor jou!

  8. MarieJose zegt:

    Als ik dit lees ben ik bang voor de toekomst copd heeft geen tijdsplan niemand kan me vertellen hoelang ik op dit niveau v t gaat “goed” blijf zitten. Maar ik heb wel n verstandelijk beperkt kind v 11 die OOK nog adhd heeft (enhij kost me veeeel energie)
    Ben in elk geval blij dat t met jou beter gaat. Hoop dat je de operatie gaat krijgen met die “parapluutjes”

  9. oogwerkdotnl zegt:

    COPD komt voor niemand gelegen. Zo hebben we allemaal wel een reden waarom COPD aan onze deur voorbij zou moeten gaan. Helaas wordt daar geen rekening mee gehouden. Je zult dus maatregelen moeten treffen voor als het in de toekomst verkeerd gaat. Maatregelen waar je zoon baat bij heeft. Dat er voor hem gezorgd wordt als jij het niet meer kunt. Zelf kan hij het ook niet dus je zult hulp moeten inschakelen van familie, hele goede vrienden of, maar liever niet, van professionals. Heel veel succes er mee.

  10. Dirkje zegt:

    Hey Hans,
    Fijn dat het weer beter gaat met je. Goede raad heb ik niet, je bent zelf veel beter op de hoogte van alles wat met jouw ziektebeeld te maken heeft dan ik. Maar ik ben wel blij te lezen dat je steeds weer opkrabbelt en verder gaat. Ik wens je all het goede op deze wereld.

    lieve groeten,
    Dirkje

  11. Corry zegt:

    Hallo, Hans wat lijkt het me erg om de hele tijd alleen maar met ademhalen bezig te zijn, het moet niet veel minder met jou worden hoor! Ik hoop dat je die paraplutjes maar gauw krijgt en dat dat wat verlichting brengt.

  12. Hoi Hans, weer een ontdekking gedaan, ik kan reageren via facebook (ook leuk). Man wat heb je weer een ellende achter de rug, maar goed dat de hulpdiensten zo snel er waren, wat is trouwens een inpandige zorgpost? Wat goed dat je gewoon je longarts kunt bellen,,, Ik heb helemaal geen goed contact met mijn longarts en weet dat ik snel een andere wil zoeken, Ik woon in Culemborg en hoorde dat er in Nieuwgein goede artsen zijn, Dus maar is op zoek. Alle goeds voor jou en Bella, keep on writing, Liefs Corina

    • oogwerkdotnl zegt:

      @Corina de Jongh
      Heb net van alles achter de rug aan weblog dingen en andere schrijfsels dus is het even op. Heel graag reageer ik op wat je geschreven hebt maar nu dus even niet. Mocht het je te lang duren, stuur mij gerust even een kattebelletje ter herinnering.

Geef een reactie

